Søker etter de savnede: – Dette er arbeidskolleger. Det er som en liten familie.
Ervik-båten «Argos Helena» bistår i søket etter de fire som fremdeles er savnet etter forliset av «Argos Georgia» mandag for en uke siden.
– Vil gjøre det de kan
Søket etter de fire som fremdeles er savnet og som er antatt omkommet, skjer under koordinering av myndighetene på Falklandsøyene. «Argos Helena» kom fram søndag.
– Jeg er rimelig sikker på at båtene og mannskap vil gjøre det de kan for å finne de fire savnede, sa Robert Ervik, administrerende direktør i Ervik Havfiske til Fiskeribladet mandag.
I helgen har MV Pharos SG samt et annet fartøy foretatt søk etter de savnede, samt at det er søkt etter vrakrester.
I meldingen oppfordrer myndighetene fartøy som passerer området hvor ulykken skjedde om å være på utkikk etter de savnede og vrakrester.
Robert Ervik vet ikke noe mer om hva som var grunnen til at båten fikk en vanninntrenging.
– Jeg regner med det vil undersøkes framover, sier han.
Det blåste opp i orkan styrke da redningsaksjonen pågikk tirsdag forrige uke.
– Som en liten familie
13 av de overlevende ble lørdag fraktet fra Falklandsøyene på et spansk militærfly til Spania, ifølge Ervik. En av de 14 overlevende er fortsatt i Stanley og vil returnere til sitt hjemland etter hvert. Mannskapet er fra Spania, Russland, Indonesia og Peru, ifølge Ervik, som forteller at de blir ivaretatt av de ulike landenes ambassader.
Robert Ervik
– Ja, de kjenner hverandre. Dette er arbeidskolleger. Det er som en liten familie. Båtene på tannfiske losser og er som regel i land samtidig, så de får et tett bånd.
Robert Ervik har selv ikke vært i området, men Kjell Magne Ervik og Stig Ervik, eierne av Ervik Havfiske, har pleid å dra ned dit. Etter ulykken, reiste Kjell Magne ned til Falklandsøyene torsdag 25. juli for å bistå og for å møte de overlevende, forteller Ervik.
– Det er helt forferdelig det som har skjedd. Vi merker på hele konsernet at det er trist stemning, sier han.
Nærmeste båt 15 timer unna
Det var hans far, Stig Ervik, som overbrakte ham nyheten. Han ble oppringt på kvelden 22. juli etter å selv ha fått beskjed fra driftsselskapet Argos Frøyanes, som hadde driftsansvar for båten.
– Jeg ble målløs da jeg hørte at båten tok inn vann. Det var noen merkelige timer på kvelden, for å si det sånn, sier Ervik, og fortsetter:
– En ting som er viktig i en krisesituasjon, er at det ikke blir flere kokker. Argos Frøyanes holdt i dette. Så vi måtte bare prøve å ta det rolig.
– Jeg tenkte hele tiden på hva som hadde skjedd og lurte på hvordan det gikk med mannskapet. Vi hadde fått vite at mannskapet hadde forlatt båten og gått i redningsflåter.
Klokken 22.47 den 22. juli mistet de signal med båt og mannskap. De visste at det var 15 timer til nærmeste båt, og uvær.
– I teorien var det ikke noe vi kunne gjøre. Det ble sendt ut fly for observasjon. Det var femten lange timer, medgir Ervik.
Brann om bord
Den gangen oppsto det brann i et sikringsskap på båten, men den ble raskt slukket. Brannen førte til at båten mistet strøm, motorkraft og kommunikasjon, og båten ble liggende og drive i russisk sone.
Fiskebåter kom «Vestfisk» til unnsetning, og senere kom en tredje båt med slepemulighet for å hjelpe. Båten ankom Kirkenes to og et halvt døgn etter brannen.
– Den situasjonen endte heldigvis veldig bra. Det er noe helt annet når båten er i et område hvor andre båter kan komme og hjelpe til på bare et par timer, påpeker Ervik.
Strenge krav
Myndighetene på Falklandsøyene og Argos Frøyanes har holdt i informasjonsflyten om redningsarbeidet, og Ervik mener den har vært bra.
– Uansett hvor mye en øver på en slik situasjon, er det vanskelig å håndtere når den først oppstår. Dette er en situasjon du helst ikke vil oppleve.
Ervik sier at det vil avholdes en sjøforklaring, men vet ikke hvor den blir eller hvem som skal delta enda.
Mange meldinger
Ervik forteller at det er mange medier som har tatt kontakt de siste dagene. De har imidlertid valgt å ikke svare alle.
– Mange har spørsmål, men det handler om respekt for de pårørende, man må gjøre ting i riktig rekkefølge. Men vi har fått mange fine meldinger av folk som tenker på oss, så det hjelper på i en vanskelig tid.
Under Facebook-innleggene til rederiet om ulykken strømmer det på med hjerter og kondolanser.
I et av innleggene takker rederiet for hjelp og støtte etter ulykken, og at det er takknemlig for alle som har bistått mannskap og selskap i den tragiske hendelsen.
Hedret med hjerte
Selskapet takker også driftsselskapet Argos Frøyanes som har driftsansvar for båten.
«Vi takker Argos Frøyanes Ltd. for gjennomføringen av koordinering, beredskap, informasjon, mottak, omsorg og organisering av hjemreise for det forliste mannskapet etter at de kom tilbake til Stanley», står det i meldingen fra Ervik Havfiske.
I forrige uke hedret Ervik-båten «Vestliner» sine kolleger på «Argos Georgia» med en AIS-hilsen formet som et hjerte i sjøen utenfor Lofoten.
(Vilkår)