Søkkrik gründer satser på skipsvask
Han er heismontøren som har tjent hundrevis av millioner på sine oppfinnelser. Nå er Stavangers egen Petter Smart i gang med et nytt prosjekt. Han er sikker på at det avler penger. Mye penger.
– Det viktigste for meg har vært livets skole og Google, sier Rune Freyer til Kystens Næringsliv. Vi treffer den søkkrike seriegründeren i noen brakker på Ullandhaug, i byen som en gang ble kalt Norges oljehovedstad.
Her er hovedkontoret til selskapet Shipshave, som Freyer startet i 2019.
Årets maritime kommune
- Kåringen skjer i regi av Maritimt Forum og Kystens Næringsliv. Den ble gjennomført første gang i 2023.
- Kåringen skal synliggjøre samarbeidet mellom maritimt næringsliv og lokalpolitikere i kystkommunene våre. Vi er ute etter den mest framoverlente og kreative kommunen i maritim sektor.
- Konkurransen har to deler: En regional konkurranse der alle maritime kommuner i kystfylker er nominert. Regionvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, der vinneren ble kåret 13. august under Arendalsuka.
- De åtte finalistene var: Bergen, Haugesund, Averøy, Frøya, Drammen, Stavanger, Harstad og Lindesnes.
– Neste år, bare vent!
Groe er organismer som vokser på skipskrogene under vannlinjen og som rederiene bruker store summer på å fjerne. For groen øker friksjonen, senker farten og øker drivstofforbruket. Det gir også økte CO2-utslipp.
Shipshave er en innretning som sørger for at skip kan rengjøres for groe enkelt mens det er i fart, i stedet for å legge til kai for rengjøring en gang på et år eller to. Det sparer rederiene for stor summer til drivstoff, men også miljøet.
Shipshave
- Grunnlagt av Rune Freyer i 2019. Han eier 97 prosent av selskapet sammen med sine to barn gjennom selskapet Newstuff AS.
- Har 14 ansatte, men er i ferd å ansatte fire nye medarbeidere.
- Har solgt 100 roboter som skal rengjøre skipsskrogene oftere og i fart. Det betyr mindre drivstofforbruk, større fart og mindre CO₂-utslipp.
- Har åpnet kontorer i Athen og i Singapore.
- Selskapet Shipshave har fått støtte fra Innovasjon Norge og fra Forskningsrådet.
Toneangivende rederier som Odfjell, Klaveness og Stolt Tankers er blant dem som har flagget at de bruker Shipshave om bord på flåten sin.
Men selv om omsetningen har økt, er det fortsatt ikke mange nok til at Freyer og Shipshave har tjent penger.
– Det tar tid å få et nytt produkt på plass i denne bransjen, forklarer Freyer iskaldt.
Daglig leder Åge Højmark er helt enig.
– Jeg er helt sikker, legger Freyer til. – Det er et veldig potensiale. Det spørs bare når det kicker inn!
Rune Freyer, gründer
Nå har han 14 ansatte i selskapet, men de er ferd med å ansette flere, også ved kontorene de har etablert i Athen og i Singapore.
Kan levere på to uker
Han har tidligere fortalt hvordan han fant på produktet han har slik tro på. Freyer gikk ganske enkelt på Byggmakker og handlet for to tusen kroner.
Produktet han har funnet opp er – tilsynelatende – nesten latterlig enkelt. En halvannen meter aluminiumsstang med noen røde vinger i plast. På selve stangen er det montert børster. Højmark omtaler det som et styrt seilfly med koster. Men det enkle utseendet lyver. Stangen – eller roboten – er spekket med det ypperste av teknologi.
Den selges sammen med en vinsj i en kasse på størrelse med en sykebåre. Det er alt. Fra dekk styres maskinen horisontalt med et tau. Vingene og noen magnethjul gjør at den holder seg inntil skroget.
– Det ligger mye arbeid i få det enkelt. Det skal være intuitivt. Det tar halvannen time å lære opp mannskapet, og selv en sjømann med bare ungdomsskoleutdannelse skal kunne bruke det. Det er ingen fastmonterte installasjoner. Og dersom en reder ringer mandag, kan vi levere to uker etter, sier Freyer.
Sparer enorme summer
Han vil få hele bransjen til å endre praksis. Å rengjøre skroget mens skipet er i fart kan gjøres oftere og det er bedre både for miljøet og lommeboken.
– Vi foreslår at de gjør det annenhver måned. Da holder du begroingen på et minimalt nivå. Da vil de også spare drivstoff, sier Freyer.
Han drar frem noen tusjer og går til en tavle han har rablet på før. I et ledig hjørne tegner han noe som minner om et skrog og hvordan det gror på det. Så kommer børsten han har utviklet.
Det er ikke lite man sparer, forsikrer han. FNs internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har regnet ut at et ikke rengjort skrog gir et overforbruk på 10.000 tonn drivstoff i løpet av en femårsperiode, dersom skipet er på rundt 200 meter. Det kan du redusere betydelig ved bruk av Shipshave.
– Et bulkskip kan spare inn investeringen i løpet av tre måneder. Et containerskip, som går fortere, kan klare det på en uke, legger Freyer til.
Men så er heller ikke investeringen stort større en en halv million kroner.
– Miljøkrav og stadig flere internasjonale reguleringer og restriksjoner vil gjøre Shipshave enda mer aktuelt, mener Freyer.
Skipsfartsbyen Stavanger
- Har 55 000 anløp i året.
- Er Nord-Europas største olje- og gass klynge.
- Har over 6000 meter med kai, i tillegg til 754 mål landareal.
- Hvert år kommer det nærmere 500.000 cruisegjester.
- Stavanger-flåten har 125 skip med bruttotonnasje på totalt 2.913.788 dødvekttonn. Dette utgjør 8,3 prosent av innmeldte fartøy til Norges Rederiforbund.
- I regionen er det registrert 30 bore- og entreprenørfartøy, seks er norskregistrert og 24 er registrert i utlandet. Det utgjør 62,5 prosent av alle bore- og entreprenørfartøy i Norges Rederiforbund.
- I Stavangerregionen omsetter næringen for litt over 75 milliarder kroner. Verdiskapingen er på rundt 30 mrd.
- Næringen sysselsetter 13.000 kvinner og menn.
Tatt oppgjør med seg selv
Ifølge Kapital var han god for rundt 1,2 milliarder kroner i 2022. Det sendte ham inn som nummer 354 på bladets liste over Norges rikeste. Det ser ikke ut til å interessere ham. Den nesten magre, høye mannen er kledd i jeans og skjorte. Han er mest opptatt av å skape.
Dagens Næringsliv skriver at han har tjent nær en milliard på å først ha startet, så solgt en rekke oppstartsselskaper, hovedsakelig i oljeservicebransjen.
Men nå har han tatt et oppgjør med seg selv. Mens han før 2014 jobbet med å få opp olje, skal han nå bare utvikle produkter som er bærekraftige.
Rune Freyer
– Nå vil jeg holde på med ting som gir miljøgevinst . Jeg mener sterkt at vi må bevege oss bort fra petroleumsprodukter. Og jeg har holdt løftet jeg ga meg selv i 2014.
– Det er liten vits i å angre. Det gir ingen mening. Det å gå videre med nye mål gir mening og frihet, sier han.
Vannkraft i Uganda
Som da han var på fjelltur i Uganda sammen med en norsk-ugandisk venn. Burde ikke kraften utvinnes?
Rune Freyer etablerte Flowpower Norway AS. I årene 2015 til 2018 bygget han et vannkraftverk til 150 millioner kroner i Nkusi Falls.
– Nå skal vi sette i gang et til, sier han.
I bunnen er han altså heismontør.
Men har han utdannet seg videre, både som mekanikk- og petroleumsingeniør. Han har også tatt fag på BI.