Solstad-sjefen: – Å få inn Aker på eiersiden er det lureste vi har gjort
Nå forventer Lars Peder Solstad en ny opptur tilsvarende den han opplevde da han i 1999 tok over ledelsen i offshorerederiet etter faren Johannes.
– Den gang ble oppturen skapt av at man flyttet aktiviteten i Nordsjøen til dypere vann. Nå er det andre driver som ligger bak, blant annet utviklingen innenfor havvind, sier Solstad.
– Nødvendig i vanskelig situasjon
Her kom Solstad også inn på de tunge årene etter oljenedturen i 2014.
– Det var tungt og vanskelig. Spesielt syntes jeg det var tungt å legge skip i opplag. Jeg hater å ha skip liggende uten å gjøre noe, sier Solstad.
Oljekrisen førte også til en kraftig konsolidering blant de norske offshorerederiene. Trekantfusjonen mellom Farstad Shipping, Deep Sea Supply og Solstad Offshore ble en realitet.
I forkant av denne fikk Solstad Aker og Kjell Inge Røkke inn på eiersiden. Dette var svært viktig for selskapet, slik Lars Peder Solstad ser det.
– Vi mente at den beste måten å angripe en vanskelig situasjon på, var å få med oss gode partnere. Å få inn Aker på eiersiden er nok den beste avgjørelsen vi har tatt. De har navn, kapital og kredibilitet. I tillegg ville de være med på å skape et større selskap, sier Solstad.
Tok gjeldsgrep
På lik linje med mange andre norske offshorerederier som overlevde oljenedturen kom Solstad Offshore ut med stor gjeld.
– Det var finansielle årsaker bak salget, men også industrielle. Nå sitter vi igjen med den mer kompetansedrevne delen av flåten. Alle fartøyene er relevante i energitransformasjonen og kan jobbe like godt på havvind som på olje og gass. Det tror vi er riktig. Så langt i år kommer 30 prosent av inntektene våre fra andre ting enn olje og gass, sier Solstad.
40 fartøy og 2.000 ansatte
Kombinasjonen av økt aktivitet på olje og gass og en eksplosiv utvikling innenfor havvind er nettopp det som får Lars Peder Solstad til å forvente en kraftig opptur for offshorerederiene de kommende årene.
– Det er mye som skjer nå. Olje og gass er litt tilbake, og vi skal som samfunn løse klimautfordringer og skape energisikkerhet. Da trengs det båter, sier Solstad.
Etter salget av PSV-flåten sitter Solstad Offshore igjen med 40 fartøy og rundt 2.000 ansatte. 200 av disse jobber på land.
Lars Peder Solstad mener at de ansatte er viktig for den posisjonen selskapet har opparbeidet seg.
– Vi har dyktige folk om bord på båtene og flinke medarbeidere på land. Gode båter og gode folk, det er nok det vi er best på i Solstad.
Erfaring som kaptein
Selv var han bare 14 år gammel da han hadde sommerjobb til sjøs første gang. Siden utdannet han seg til kaptein og seilte i seks år, før han i 1999 overtok ledelsen av rederiet.
Solstad er overbevist om at fartstiden til sjøs har vært viktig for ham som leder av rederiet.
– Å ha vært ute og å vite hva som skjer ute på båtene er en klar fordel. Jeg er jo oppvokst med dette, sier han.
(Vilkår)