Spansk verft får oppdraget med Østensjø, Solstad og Deepocean sitt første ubemannede fartøy. Designen er imidlertid norsk.
USV AS heter selskapssamarbeidet, og det er ubemannede overflatefartøy det står om når verftskontraheringen nå er unnagjort. Designen er det Salt Ship Design som står bak.
– En stegendring, kaller administrerende direktør i Solstad Offshore Lars Peder Solstad om satsingen i en pressemelding.
Det 24 meter lange overflatefartøyet blir fullstendig ubemannet, om ikke helt autonomt. USV-et styres manuelt fra tørt land, men driften vil suppleres med ulike autonome løsninger.
Byggoppdraget er det spanske Astilleros Gondán som har sikret seg. USV AS estimerer leveransen til utgangen av neste år, med driftsoppstart i 2025.
Sentralt i arbeidsoppgavene står ulike undervannsoperasjoner, og – kanskje viktigst – bruk av fjernstyrt undervannsrobot, en ROV som er i stand til å operere ned til 1500 meters vanndyp. Det er tenkt at operatørene både for ROV-en og USV-en skal kunne være samlokalisert på land.
– Med USV-et flytter vi kapteinen på land, der han fortsatt vil ha kontroll over offshoreoperasjonene. Dette er en utmerket måte å redusere kostnader, CO₂-avtrykk og begrense personelleksponering for offshore-operasjoner, sier Øyvind Mikaelsen, styreleder i USV AS og administrerende direktør i DeepOcean i meldingen.
USV AS er et joint venture-selskap, etablert av DeepOcean, Solstad Offshore og Østensjø med formål å investere i og eie ubemannede overflatefartøy.
Designen er det Stord-selskapet Salt Ship Design som står for, mens trondheimselskapet Maritime Robotics skal levere systemer for både fjernstyring og navigasjon for overflatefartøyet.
Også drivstoffutgifter og klimaavtrykk kan barberes kraftig i et nedskalert fartøy. USV-et er knappe 24 meter lang og 7,5 meter bred. Fremdriften er diesel-elektrisk, og gjør det mulig å drifte i en måned uten å tanke drivstoff eller å lade batteriene fra land. Sammenlignet med et konvensjonelt bemannet overflatefartøy skal den ubemannede båten kunne kutte CO₂-utslippene med mer enn 90 prosent.
Den kanskje største gevinsten ved en ubemannet USV, ut over besparelser i ordinære lønnsutgifter, er at lønnskostnadene ikke løper i samme grad som på et fullt bemannet fartøy i dårlig vær og landligge. Fartøy av denne type vil også kunne tøye grensene for om det kan operere under tøffe værforhold.
Bruken av ROV fra et ubemannet fartøy i kanskje hardere vær enn konvensjonelle båter, har også gitt mulighet til å retenke løsninger om bord.
Der en ROV ofte senkes gjennom et moonpool, eller fra en A-ramme, er det på USV-en utviklet et ellers uspesifisert «lanserings- og gjenvinningssystem som gjør at ROV-er i arbeidsklasse kan betjenes fra relativt små fartøy», som det heter i meldingen.
– Å beskytte integriteten til ROV-en er nøkkelen for å kunne levere pålitelige og sikre, ubemannede offshoreoperasjoner. Dette er grunnsteinen i å utvikle lanseringssystemet.
(Vilkår)