Spanske Zamakona velger norsk leverandør

Det er 11. gang verftet velger Maritime Montering. Bak brønnbåtoppdraget ligger 20 år med arbeid inn i det spanske markedet.

Stian Madsen er administrerende direktør ved Maritime Montering.
Stian Madsen er administrerende direktør ved Maritime Montering.Foto: Maritime Montering

Det norske rederiet Intership valgte spansk verft, men både skrogdesign og innredning er helnorsk.

Da Kystens næringsliv sist snakket med administrerende direktør Stian Madsen i Maritime montering, var ordreboken fremover et tema.

Muligheten innfridde

– Den er ganske sterk, med forutsigbarhet i en horisont på tre til fire år. Bransjen rundt har oppgangskonjunktur, og vi jobber med flere muligheter, blant annet i Spania. Vi forventer enda flere kontrakter fremover, har Madsen i Maritime tidligere forklart.

Frea venstre Eduardo Antuñano i Zamakona, Asgeir Hope og Stian Madsen i Maritime montering, og administrerende direktør Luis Magro i Zamakona.Foto: Maritime montering

Den gangen var tema oppdraget på en 150 meter lang kabellegger som skal ferdigstilles ved Ulstein verft i løpet av 2026.

Nå er «muligheten i Spania» kommet på papiret.

Det norske selskapet Maritime Montering har nemlig nok en gang blitt valgt av det spanske skipsverftet Zamakona. Båten bygges for det norske rederiet Intership.

Opptur i 2024

Maritime Montering, som holder til i den lille bygden Bygstad i Sunnfjord, har blant annet styrket sin posisjon i det spanske skipsbyggingsmarkedet gjennom de siste 20 årene. Selskapet sysselsetter over 600 mennesker og har kontorer i åtte land.

Året 2024 har vært en opptur for selskapet, med vekst i omsetning og solide resultater, til tross for et krevende marked preget av sterk konkurranse og lave marginer. Administrerende direktør Stian Madsen peker på at kontrakten er en bekreftelse på selskapets sterke posisjon i bransjen.

NB808 er en 4000 kubikkmeter stor batteri-hybrid brønnbåt.Foto: Salt Ship Design

– Resultatet kan sies å være moderat. Men, slik er bransjen, og det vi gjør har lave marginer. Det er veldig hyggelig med nye kontrakter, sa Madsen til Kystens Næringsliv tidligere i år.

Salt Ship Design

NB808 er en 4000 kubikkmeter stor batteri-hybrid brønnbåt designet av det norske selskapet Salt Ship Design. Fartøyet er spesialutviklet for å imøtekomme stadig strengere krav til fiskehelse, velferd og miljømessig bærekraft.

Maritime Montering har tidligere levert innredning til ti nybygg samt et nylig fullført innkvarteringsprosjekt for tråleren Antarctic II.

Den nye kontrakten innebærer at Maritime Montering vil ha ansvaret for full innredning av dagligrom, lugarer og tekniske områder om bord, inkludert interiørdesign, produksjon og installasjon av møbler samt all teknisk utrustning.

God trivsel viktig

Oppdraget skal sikre «de høyeste standardene for funksjonalitet og komfort» for de 15 mannskapene om bord, slik det heter i en pressemelding.

Madsen i Maritime montering har til Kystens næringsliv understreket viktigheten av gode arbeidsforhold og trivsel for mannskapet. Det er nemlig en faktor som blir stadig mer avgjørende for rederiene i en tid hvor rekruttering til sjøfartsnæringen er utfordrende.

– Rederiene legger langt mer vekt enn før på trivsel og komfort for å få fatt i folk, erfarer han.

(Vilkår)
Publisert 26. March 2025, kl. 07.53Oppdatert 26. March 2025, kl. 08.05
Maritime monteringZamakona Brønnbåt