Står foran et kommersielt gjennombrudd med «bølgeprofeti-program»

DOF har testet norsk bølgeradarteknologi som installeres i det dynamiske posisjoneringssystemet. – Teknologien gjør livet til sjøfolk langt bedre, melder rederiet.

Torleif Lothe. Torleif Lothe er oseanograf og forskningsleder for Hav og Kyst ved NORCE.
Torleif Lothe. Torleif Lothe er oseanograf og forskningsleder for Hav og Kyst ved NORCE.Foto: Norce
Bergen International Shipping Conference (Kystens Næringsliv):

Havbølgene er den største utfordringen for alle operasjoner til havs.

Feiltolkninger av bølger koster tid, penger i form av økt drivstoff og kan føre til skader både på personell og utstyr.

Kall det gjerne bølgeprofeti. Teknologien bruker radardata for å spå bølger opptil tre-fire minutter fram i tid.

Torleif Lothe, bølgeforsker Norce

Og i verste fall; alvorlige ulykker hos sjøfolk som blir slengt vegg imellom når uventede bølger tar tak i fartøyet.

I dag blir beslutninger ved alle operasjoner på havet basert på operatørenes erfaring og ferdigheter uten tilgang til objektiv og kvantitativ informasjon om neste minutters bølger og fartøysbevegelser.

I flere år har forskningsinstitusjonen Norce jobbet med å utvikle en teknologi som kan spå bølgenes oppførsel – opptil flere minutter fram i tid.

Ingen andre har greid dette før dem – ifølge Norce. I samarbeid med MIT i USA, er nordmennene først ute i verden med denne «bølgespådommen» til sjøs.
RIMARC som det kalles, er en programvareløsning. Det betyr at fartøyene kjøper et bølgeanalysesystem som integreres med eksisterende radar og posisjoneringssystem.

Nå har de kommet et steg videre.

Og det nærmer seg kommersialisering.

Nyheten ble presentert på Shipping-konferansen i Bergen i dag av oseanograf hos forsknings- og teknologiutviklingssenteret Norce (eller bølgeforsker som han liker å kalle seg): Torleif Lothe.

Kall det gjerne bølgeprofeti. Teknologien bruker radardata for å analysere bølgers oppførsel, energi, styrke og bevegelser opptil fire-åtte minutter fram i tid. Dette er nyttig for alle fartøy, spesielt de som opererer i områder med dynamisk posisjonering, slik som supplyfartøy som betjener plattformer, sier Lothe til Kystens Næringsliv.

Norce samarbeider med Kongsberg Maritime for å integrere teknologien i deres leveranser.

Systemet er ikke helt tatt i bruk enda, men blant annet DOF bruker deler av systemet med manuell kontroll.

Mer om Dofs erfaringer litt lenger nede i saken.

Produktet snart i «butikken»

Sammen med Kongsberg Maritime ser de nå på løsninger for å kommersialisere produktet. Kongsberg Maritime vil være ansvarlig for salg av teknologien, mens NORCE står for utviklingen.

Det er i alle fall en logisk løsning. Men Norce ser også på løsninger hvor de kan stifte et kommersielt selskap.

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til – går det litt tregt med Kongsberg Marines vilje til å kommersialisere.

Kongsberg ser potensialet i å kommersialisere teknologien, selv om det fortsatt er utfordringer knyttet til IP-rettigheter og samarbeid mellom forskning og industri.

Besparelsene i drivstoff kan være små, men viktige.

Lars Christian Larsen, DOF

– Vi ser på flere løsninger, og har ikke «giftet» oss med noen. Forhåpentligvis er vi «i butikken» innen tre år. Kanskje mye før, sier forskeren.

Betydning og potensial

Teknologien kan bli en viktig innovasjon innen proaktiv dynamisk posisjonering og har potensial til å bli en «gamechanger» for skipsfarten, mener forskeren.

– Norce ser dette som et flaggskipsprosjekt, og samarbeider med selskaper som DOF og Kongsberg for å teste og implementere systemet. Det er ikke en gjeng med forskere som ikke har vært på sjøen før som utvikler dette alene, humrer forskeren.

Teknologien er foreløpig installert på tre fartøy, inkludert Skandi Vega og Normand Ocean (DOF), men brukes foreløpig manuelt til å varsle om bølger.

Norce er i ferd med å kommersialisere systemet og ser for seg at det kan lisensieres til flere markeder.

DOF: – Dette har et stort potensial

Rederiet DOF har i noen år vært pilot for bølgeanalysesystemet knyttet til DP-systemet i noen år nå.

De har ikke tatt i bruk softwaren i fullskala, men har en manuell versjon.

«Bølgespådom» bidrar til å gjøre sjøfolks liv sikrere og mer komfortabelt.

Lars Christian Larsen, DOF

Og det ser veldig lovende ut, forteller global energy manager i DOF, Lars Christian Larsen.

Det er to fartøyer som har testet ut bølgeradaren i rederiet fra Austevoll.

– Våre fartøyer, Skandi Vega og Afrika, har testet en bølgeradar med forhåpninger om at den kunne forutsi bølgemønsteret og bidra til mer stabil drift av dynamisk posisjonering (DP) systemet. Dette kan gjøre at fartøyene for en mykere oppramsing av thruster-kraft, noe som kan spare drivstoff, sier Larsen til Kystens Næringsliv.

Men å gjøre livet bedre for sjøfolkene om bord er vel så viktig, legger han til:

– Besparelsene i drivstoff kan være små, men viktige. Teknologien kan også forbedre komforten for mannskapet og være attraktiv for framtidige rekrutteringer og klienter.
Lars Christian Larsen. Global energy manager i DOF.Foto: DOF
– Er dette noe dere har troen på?

– Ja, vi har gode erfaringer. Ikke minst fordi vi er opptatt av vår energi bruk og holde vedlikeholdsbehovet nede, men fordi «bølgespådom» bidrar til å gjøre sjøfolks liv sikrere og mer komfortabelt. Det sistnevnte er veldig viktig for oss i DOF. Da kan det å forutse bølgenes størrelse som kommer mot fartøyene våre bidrar veldig mye i vår operasjon, sier han.

(Vilkår)
Publisert 18. October 2024, kl. 03.29Oppdatert 18. October 2024, kl. 03.29
NORCE