Det forsterkes ytterligere ved at rederiet bestilte fire energieffektive nybygg for havflåten selv, og fire tilsvarende effektive skip for kystfart sammen med Peak Group i deres felles selskap, Skarv Shipping.

– Tross alt viste 2023 seg å være et økonomisk sterkt år for oss. Vi forventet et lavere resultat enn 2022, som var all-time high, og leverte 30,7 millioner dollar før skatt. Nedgangen skyldes hovedsakelig at Open Hatch-markedet bremset ned etter toppen i 2022 melder konsernsjef Matt Duke i en pressemelding fra selskapet.

Det meste av gruppens inntekter kommer fra fraktinntekter, registrert som leieinntekter i regnskapet. I 2023 beløp totalinntektene seg til 179,1 millioner dollar, en nedgang fra 319,3 millioner dollar i 2022.

Med betydelig lavere inntekter enn nedgangen i driftskostnadene, ble gruppes EBITDA redusert til 65,4 millioner dollar i 2023 (202,3 millioner dollar i 2022).

Gruppens driftsresultat endte på 33,2 millioner dollar (170,6 millioner dollar) i 2023.

Det bringer gruppens egenkapitalandel opp til 62 prosent eksklusive utbytte, sammenliknet med 53 prosent i 2022.