Stor-ordren kom som bestilt for verftet

Oma Baatbyggeri lager ferger mye slik de produserer hurtigbåter. Det har gitt kontrakt med Torghatten og god uttelling lokalt.

Oma Baatbyggeri på Stord.
Oma Baatbyggeri på Stord.Foto: Oma Båtbyggeri.

– Denne kontrakten var viktig for oss, sier Gunnar Jan Oma til Kystens Næringsliv.

Fergerederiet Torghatten og Oma Baatbyggeri inngitt nylig avtale om bygging av to elektriske katamaran-ferger på 49 meter og med kapasitet for 95 passasjerer og 28 biler.

Fergene skal settes i drift i Finnmark i januar 2026.

Daglig leder forteller at det er en stund siden stordverftet landet en kontrakt av denne størrelsen.

Holder aktiviteten oppe

Ikke at det har vært krisestemning etter «det beste året noensinne», som Oma selv har omtalt fjoråret 2023. Han er sjef ved Oma Baatbyggeri. Samarbeidet med søsterselskapet Oma Slipp & Mek. Verksted, som de arbeider tett sammen med, bidrar til å sikre jevn produksjon i det lille konsernet.

– Vi har klart å holde aktivitet med ombygginger og vedlikeholdsoppdrag samt offshore, fabrikkeringsarbeid og utleie av personell. Det er alltid kjekt å slippe å permittere.

Verftet har en fast stab på 50 ansatte, som suppleres med innleie fra Polen og Romania, i tillegg til underleverandører.

– På dette prosjektet blir vi mellom 80 og 100, så det sikrer godt med sysselsetting.

Hele byggeprosessen skal foregå på Stord, med betydelig involvering av lokale leverandører.

Siste fartøy ut fra verftet var bygg nummer 551, som var en ren passasjerkatamaran på oppdrag for Norled.

28 meter lange «Mjølner» ble overlevert oppdragsgiver Norled rett før nasjonaldagen, og trafikker i dag ruten Trondheim–Vanvikan med en kapasitet på 140 passasjerer.

De såkalte Rutepakke 2-oppdragene verftet har utført de siste to årene har på sin side en fot i fergesegmentet, med mulighet for syv biler eller et vogntog på 22 tonn om bord.

Verftssamarbeid mot Hardanger

På de nye prosjektene kommer verftet til å samarbeide med hardingene i Fjellstrand verft. Det bidrar til fleksibilitet og gir større kapasitet til å kunne by på nye oppdrag fra blant andre Torghatten.

– Fjellstrand skal bygge aluminiumsseksjoner for oss. Vi hadde tett samarbeid med de på 1980-tallet, og prøver å ta opp tråden. Nyttig for begge parter, vi er jo litt like i type produkt, sier Oma.

De 13 meter brede fartøyene skal drifte rutene Korsfjord – Nyvoll og Klokkarøy – Kjerringholmen, drevet hovedsakelig av strøm fra land, og som plug-in dieselhybrid i bakhånd. Dette skal sikre redusert CO₂-utslipp og gi forbedret energieffektivitet.

Torghattens kontrakt med Finnmark fylkeskommune har en varighet på ti år.

Fergerederiet har de siste åtte årene investert over fire milliarder kroner i 14 miljøvennlige fartøy. Og flere er på trappene.

Fergene vil ha universell utforming. Dette inkluderer fargevalg for synshemmede, induksjonssløyfe for hørselshemmede, samt brede korridorer og minimale høydeterskler.

Lette ferger

Mye av filosofien fra hurtigbåtsegmentet tas også med inn i fergeordren. Der ferger tradisjonelt er tungt stål og tyngre batterier, satser Oma Baatbyggeri på det de kan best: lette, hurtiggående katamaraner.

– Designen bygger videre på bygg nummer 540 «Kinsarvik», som vi leverte i 2019 til fergesambandet Kinsarvik-Utne. Denne gangen bruker vi Corvus' langt lettere Dolphin-batterier der vi sist gjorde bruk av Orca-serien.

De to nye fergene vil henholdsvis ha byggenummer 552 og 553.

På Stord står klyngetanken sterkt, og det er kort vei til både konkurrenter og underleverandører.

– Det er jo en klynge som er utviklet over mange år, og å være tett på lokalt er optimalt for oss, sier Oma.

Kort vei til naboene

Oma understreker at verftet kontinuerlig vurderer nye leverandører.

– Men vi er nok samtidig litt konservative på grunn av hurtigbåttankegangen. Pris er ikke alt, vi må tenke både vekt og leveringsdyktighet. Da er veien ofte kort til naboene.

BOS Power fra Bergen blir ansvarlig for integrasjon av det elektriske og hybride fremdriftssystemet og overvåkingssystemet om bord. Stord-selskapet Teca får ansvar for det elektriske om bord, slik også flere andre lokale bedrifter blir involvert.

– Som en tommelfingerregel skaper hver jobb ved verftene fem jobber i forsyningskjeden. Sånn sett er ringvirkningene lokalt og regionalt i Norge av stor betydning, sier Oma.

(Copyright)
Publisert 4. September 2024, kl. 03.02Oppdatert 4. September 2024, kl. 07.19
Oma Baatbyggerifiskerstrand verftVerftTorghattenFerger