Storsatsing gir tidenes ansettelsesboom
Ymek bygger ut for 60 millioner og satser på ny teknologi. – En av de største maritime satsingene her i nord, sier daglig leder.
Ole Anders Strand er for tiden en travel og fornøyd mann.
Ymek-verftet, der han er daglig leder, bygger ut for 60 millioner kroner.
Rekordstor rekruttering
Med i planene er ny teknologi som kan ta imot et større antall båter – men også større i volum, forteller Strand.
Det medfører at verftet må rekruttere for å få unna økt oppdragsmengde.
Rekrutteringen skjer på en rekordskala i verftets lange historie.
– I dag er vi 13 ansatte. Før jul er vi blitt 17. Men vi håper å bli 20 ansatte i 2025.Det er en dobling av antall ansatte på verftet. Det er helt utrolig moro, sier Strand.
Han sier at de jobber nå med å legge ut de nye stillinger fortløpende.
Ny heis og «heisfører»
Investeringen betyr at store deler av verftet «shines» opp.
Blant annet med en ny skipsheis, som verftet monterer opp de neste ukene, forteller Strand.
– Det er skikkelig gøy å gå rundt på verftet nå. Nytt og moderne anlegg monteres for å gjøre oss klar til å ta imot større båter opp til 320 tonn og 15 meters bredde. Jeg gleder meg spesielt til båtheisen, en travellift, er på plass. Et slikt hjelpemiddel har vi aldri hatt før, sier han.
Det betyr at Ymek får sin første heisfører, eller dokkingsjef som det også heter.
Men Strand har et ess i ermet også:
Ole Anders Strand, daglig leder Ymek verft
– Prikken over i-en blir selvsagt vår nye oppvarmede skipshall som gjør at vi får helårsdrift. En slik hall gleder vi oss stort til å få på plass innen kort tid, sier Strand.
Ny avtale med SHM
Som om ikke dobling av ansatte og tidenes investeringer på det tradisjonsrike verftet i Lødingen var nok, tegnet Ymek også en stor kontrakt denne uken.
– Ymek blir et enda mer komplett skipsverksted etter å ha signert en samarbeidsavtale med SHM Maritime, som er leverandør av dekksutstyr til servicefartøy i fiskeri- og oppdrettsnæringen, sier verftssjef Strand.
SHM Maritime tilbyr en bred portefølje av utstyr til dekk, bru og maskinrom til servicefartøy, med mer enn 100 fartøy fra norsk og internasjonal oppdrettsnæring på referanselisten.
Det meste av utstyret leveres med elektrisk motordrift som er veldig aktuelt for hybrid- og batterifartøy.
– Vi er helt frelst over alt som skjer hos oss nå, konkluderer Ole Anders Strand.
(Vilkår)