Storstilt flåtefornyelse: Planlegger 14 nye bulkskip

Etter rekordåret 2022 velger Wilson nå å investere stort i et nybyggprogram der første skip på 3.800 dødvekttonn skal leveres tidlig i 2025.

Wilson har bestilt seks nye fartøy med opsjon på ytterligere åtte.
Wilson har bestilt seks nye fartøy med opsjon på ytterligere åtte.Foto: Conoship International

– Det er vel ti års tid siden vi hadde en tilsvarende fornyelse, selv om vi har hatt enkelte nybygg også etter dette. Strategien vår er vekst og fornyelse. Dette er i tråd med denne strategien, sier finansdirektør Stig Vangen i Wilson til Kystens Næringsliv.

Stig Vangen, finansdirektør i Wilson.Foto: Wilson

Bulkskipsrederiet ønsker ikke å gå ut med de økonomiske rammene for prosjektet, utover at det dreier seg om «betydelige investeringer».

Rederiet operer i øyeblikket en flåte på rundt 130 fartøy og er Europas største rederi på nærskipsfart.

Wilson kontrolleres av Eidesvik-familien, som gjennom selskapet Caiano AS har en eierandel på 86,5 prosent.

Åpner for større fartøy

Rederiet har inngått kontrakt med det indiske verftet Cochin. Skipene er designet av nederlandske Conoship International i Nederland.

De seks første blir av standardstørrelsen 3.800 dødvekttonn, men det omfanget kan øke etter hvert.

– Opsjonen på ytterligere åtte nybygg omfatter større fartøy, sier Vangen.

Verftet er snart klar til å gå i gang med byggingen, og etter den første leveransen tidlig i 2025 vil nybyggene komme fortløpende.

Medvind inn i prosjektet

I 2022 leverte Wilson tidenes beste resultat med et driftsresultat på nær 109 millioner og årsresultat på 104,5 millioner.

Omsetningen gikk opp fra 261 millioner i 2021 til 1,2 milliarder. Rederiet gikk inn i 2023 på et høyere nivå ordremessig enn det som var situasjonen før rekordåret.

– Markedet er stabilt, og fremtidsutsiktene er gode. Det har selvsagt vært en medvirkende årsak til investeringsbeslutningen, sier Vangen.

Aldrende flåte

Det europeiske nærskipsmarkedet er preget av en aldrende flåte der det etter noen tunge år for mange har vært relativt lav nybyggaktivitet.

Den europeiske flåten består av rundt 3000 fartøyer. Om lag halvparten av dem er over 25 år.

En rapport fra Menon viste at gjennomsnittsalderen for den norske tørrbulkflåten i 2020 lå på 28 år. Wilson opererer langs norskekysten og til andre europeiske land.

– Dette har også bidratt til vår avgjørelse om å satse på nybygg, sier Vangen.

De nye fartøyene skal optimaliseres i forhold til utslipp. Prognosene tilsier utslippsreduksjoner på 40–50 prosent.

Dette skal blant annet oppnås gjennom miljøvennlig energibærer og optimalisert skrogdesign.

På samme måte som Grieg Maritime Groups sitt nybyggprogram, vil også Wilson legge opp til et fleksibelt design som gjør det mulig å teste ut ulike energibærere som hydrogen, ammoniakk, batteri og syntetisk drivstoff.

(Copyright)
Publisert 16. June 2023, kl. 08.51Oppdatert 16. June 2023, kl. 11.26