Stort verftssamarbeid: – Betydelig båtbyggerkompetanse
Nærøysund-naboene Moen Marin, Viknaslipen, Marin Design og Båt og motorservice gjør felles front for å nå ut «bredt og solid».
– Det er en betydelig båtbyggerkompetanse i selskapene, sier Lars Ivar Viken Elvertrø til Kystens Næringsliv om samarbeidsavtalen som, foruten Marin Design, skal omfatte Moen Marin, Viknaslipen i tillegg til Båt og motorservice.
Felles for alle, forteller Elvertrø, er at de har bygd og levert fartøy designet av nettopp Marin Design.
– Samarbeidet gir oss en unik mulighet til å sikre høy kvalitet, effektive og innovative løsninger med skreddersøm til en stadig voksende næring, sier daglig leder Per-Ole Holm i Marin Design.
Innfridde forventningene
Nå har de fire selskapene inngått et strategisk samarbeid som retter seg spesielt mot fiskerinæringen.
Samarbeidet ble luftet allerede for et år siden, men skal nå også omfatte Båt og motorservice.
– Denne avtalen er nå etter ett år med innfridde forventninger fornyet mellom Moen Marin og Viknaslipen. I tillegg har også Båt og motorservice AS blitt innlemmet i avtalen for å gjøre fellesskapet enda sterkere og bredere, sier Elvertrø.
– Blant annet at vi nå forener kompetanse, kapasitet og krefter for å sammen kunne tilby markedet et bredt og solid spekter av fartøy primært mot fiskeri, men også til havbruk.
For Viknaslipen har samarbeidet allerede kulminert i en arbeidsbåt på 15 meter til nettopp oppdrettsnæringen.
Tidlig ute med hybrider
Elvertrø og Moen Marin representerer på mange måter havbrukssegmentet i samarbeidet, med et selskap som en av verdens største leverandører av arbeidsfartøy til havbruksindustrien.
Selskapet gikk for alvor over til batterielektriske og hybride løsninger i 2022, men leverte allerede i 2019 verdens største batterihybride garnbåt, fulgt av den første elektriske røkterbåten.
De siste ti årene har over 300 arbeidsbåter blitt levert til nye eiere.
– Moen Marin er den båtbyggeren innenfor akvakultursegmentet som er lengst fremme både på volum og erfaringer med lav- og nullutslippsløsninger, noe vi også har mål om å kunne implementere fornuftige løsninger for innenfor fiskeriflåten, lover Elvertrø.
Med tre lokale samarbeidspartnere er nemlig tanken at også «energieffektive og innovative løsninger» skal kunne tilbys fiskerinæringen – og ikke bare i arbeidsbåter eller enkelte flåtegrupper.
Viknaslipen har i mange år levert fartøy mellom 10 og 28 meter til den mellomste kystflåten, mens Båt og motorservice har bygget sjarker og mindre fiskefartøy mellom 8 til 15 meter, med lengdegruppene 10 til 13 meter som spesiale.
Einar Engesvik
– Moen Marin, Viknaslipen og Båt og motorservice har alle vært gode samarbeidspartnere for oss. Det nye nå er at vi står samlet og kan utnytte hverandres erfaring og ekspertise, sier daglig leder Per-Ole Holm i Marin Design.
Samarbeid vil styrke flere ledd
– Ytre Namdal er en region som er stor på båtbyggingsaktivitet og besitter en høy kompetanse og erfaring. Vi har i mange år samarbeidet med Marin Design, som allerede er felles leverandør på tegninger og design på båtene vi bygger, sier daglig leder i Båt og motorservice, Tor Erik Lysø.
Samarbeidet skal også gi felles rammer for salg, produksjon og kunnskap.
– Vi vil kunne dra nytte av og heve hverandres kompetanse i alle ledd gjennom samarbeidet. og gi kunden et bedre produkt. Vi gleder oss til veien videre i samarbeidet med alle parter, sier Lysø videre.
Kollega Einar Engesvik i Viknaslipen ønsker Lysø og Båt og motorservice inn i samarbeidet han allerede har et års erfaring i.
– Viknaslipen er i gang med å rigge oss for fremtiden, vi ser at vi kan øke vår produksjon og ta unna flere forespørsler fra Moen Marin. Samarbeidet lover svært godt for fremtiden, mener han.
Lokal stolthet
Det er for øvrig en sannhet med modifikasjoner.
– Vi har i mange år hatt et godt samarbeid, men nå blir det formalisert, sier Engesvik.
Den kanskje største parten i samarbeidet, Moen Marin, tror at firkløveret har gode muligheter til å bli en slagkraftig aktør, og ikke minst gjennom aktiv bruk av arbeidsbåtkjempens internasjonale nettverk og salgsapparat.
– Vi er stolt over å ha samlet den enorme kompetansen vi har på båtbygging i Ytre Namdal under samme paraply. Med kvalitetsfartøy fra Viknaslipen, Båt og motorservice og Moen Marin, samt Marin Design og vår kompetanse på lav og nullutslippsteknologi, er vi sikre på at vi kan tilby de beste løsninger for våre felles kunder innen fiskeri og havbruk, avslutter salgssjef i Moen Marin, Robin Johansen.
(Vilkår)