Strid om ferjebemanning: – Et lotteri basert på synsing

Flere rederier mener Sjøfartsdirektoratets krav til bemanning er for strenge. Det kan i verste fall gi redusert transporttilbud, mener NHO Sjøfart.

Illustrasjonsbilde. Sjømannsforbund reagerer på det de mener er misvisende om praksis for bemanning av ferjer og hurtigbåter.
Illustrasjonsbilde. Sjømannsforbund reagerer på det de mener er misvisende om praksis for bemanning av ferjer og hurtigbåter.Foto: Fjord1

– Personalmangelen i vår næring har med attraktivitet til yrket å gjøre. Dette er ikke veien å gå for å gjøre situasjonen noe bedre.

Det sier administrerende direktør i Sjøoffiserenes Forbund, Hans Sande, til at flere rederi nå mener Sjøfartsdirektoratet må slippe opp på krav om bemanning utover minste sikkerhetsbemanning på ferjer og hurtigbåter.

I et skriftlig spørsmål til fiskeri- og havminister, Marianne Sivertsen Næss (Ap), ber stortingsrepresentant og leder av næringskomiteen, Erling Sande (Sp), statsråden redegjøre for hvorfor Sjøfartsdirektoratet har strammet inn krav til bemanning på ferjer og hurtigbåter.

Bakgrunnen for spørsmålet er ifølge Sande at flere rederi reagerer på det de opplever som endret praksis i vedtak fattet av Sjøfartsdirektoratet om økt bemanning på ferjer og hurtigbåter.

I tillegg peker han på at sikkerheten har blitt vesentlig bedre de siste 10 årene, med færre ulykker.

Erling Sande, leder av næringskomiteen på Stortinget fra Senterpartiet.Foto: Trond A. Isaksen / Kommunal- og distriktsdepartementet
Det får lederen i Norsk Sjøoffisersforbund til å reagere.

Dispensasjon ikke lenger unntaket

– Innspillet fra Erling Sande berører en viktig problemstilling, men det ser ut til å bygge på en misforståelse om årsaken til den opplevde praksisendringen.

Det sier administrerende direktør i Sjøoffisersforbundet, Hans Sande, til Kystens Næringsliv.

– Det som faktisk har skjedd, er at det har blitt gjort en innskjerping i bruken av dispensasjoner som tidligere har muliggjort lavere bemanning enn det et forsvarlig arbeidsmiljø egentlig tilsier, sier Sande.

Han mener dispensasjon fra krav til bemanning utviklet seg til å bli regelen, heller enn unntaket.

– I realiteten har bruken av dispensasjoner utviklet seg til å bli en hovedregel i deler av næringen. Forsvarlig bemanning er avgjørende for å opprettholde sikkerheten over tid og for å unngå at redusert bemanning fører til økt risiko for feil, stress og utmattelse blant sjøfolk, sier Sande.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund. .Foto: Norsk Sjøoffisersforbund

Sande sier Sjøoffisersforbundet stiller seg kritisk til premisset om at det er noen generell praksisendring i bemanningen, men understreker han at forbundet forstår konsekvensen for rederiene, og for fylkeskommunene.

– Samtidig må dette veies opp mot hensynet til sjøsikkerhet og sjøfolks arbeidsforhold. Debatten om bemanning må baseres på en helhetlig forståelse av arbeidsmiljø, hviletid og sikkerhet, ikke bare på et økonomisk rasjonale, sier Sande.

– Vil gå ut over sikkerhet

Sande i Sjøoffiserenes Forbund får støtte av Norsk Sjømannsforbunds nestleder, Jahn Cato Bakken.

– Det er naturlig at rederiene har større fokus på å ha en lavest mulig bemanning, men det er noe vi mener vil gå ut over sikkerhet, arbeidsintensivitet, og det psykososiale arbeidsmiljøet, sier Bakken til Kystens Næringsliv.

Han mener argumentet om at det ikke er behov for annet enn lavest påbudt bemanning fordi det sikkerheten er bedre enn tidligere er søkt.
Jahn Cato Bakken, nestleder i Norges Sjømannsforbund. NSF.Foto: Norges Sjømannsforbund

– Heldigvis har vi ikke hatt noen større ulykker, men det betyr ikke at vi ikke bør ha nok mannskap om bord til å kunne ivareta passasjerer og mannskap på en god måte, sier Bakken og legger til:

– Det er ikke noen automatikk i at alle passasjerene er selvhjulpne, ei heller at brann og redning fra land kan komme seg raskt om bord og avhjelpe. Flere har svart oss på undersøkelser at de selv mener at de er for få om bord til å gi passasjerene den sikkerheten de bør forvente.

Etterlyser forutsigbarhet

– Den klare tilbakemeldingen fra rederiene er at de gang på gang får avslag på søknader om bemanning som er sendt i henhold til etablert praksis, skriver administrerende direktør i NHO Sjøfart, Frode Sund i en epost til Kystens Næringsliv.

NHO Sjøfart mener det er mange ulike saker, og ulike begrunnelser for bemanningsbehov.
Dette gjelder både ferje og hurtigbåt. De etterlyser forutsigbarhet.

– Vi må kunne forvente en forutsigbar forvaltning, og ikke et lotteri basert på synsing fra saksbehandlere, skriver Sund.

Frode Sund er administrerende direktør i NHO Sjøfart.Foto: NHO

Arbeidsgiverforeningen sier endringen i praksis rundt krav til bemanning ikke er konsekvensutredet, og at de dermed ikke er kjent hvilken ekstra nytte økt bemanning vil gi.

I tillegg skjer endringene i en tid hvor sikkerheten aldri har vært bedre.

Da står ikke den økte økonomiske byrden på rederiene i stil med behovet, mener NHO Sjøfart.

– Konsekvensen over tid er at særlig fylkene som oppdragsgivere må påregne betydelige kostnadsøkninger når de lyser ut anbud, skriver Sund, og legger til:

– I verste fall vil endringene medføre redusert transporttilbud langs kysten både fordi det ikke er mulig å få tak i folk til å fylle de ekstra stillingene, og fordi anbudene blir dyrere.

Avventer ministerens svar

Kystens Næringsliv har kontaktet Sjøfartsdirektoratet med spørsmål om hvordan de stiller seg til påstander fra rederiene om at de «gang på gang» får avslag på søknadene om «minste sikkerhetsbemanning».

I tillegg ble Sjøfartsdirektoratet spurt om de mener det er uforsvarlig å bemanne ferjer og hurtigbåter med minste sikkerhetsbemanning.

Personalmangelen i vår næring har med attraktivitet til yrket å gjøre. Dette er ikke veien å gå for å gjøre situasjonen noe bedre.

Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund.

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier de gjerne svarer på spørsmål om dette, men ønsker å avvente svar på spørsmålene fra fiskeri- og havminister, Marianne Sivertsen Næss, på skriftlig spørsmål før de kommenterer saken.

(Vilkår)
Publisert 13. March 2025, kl. 04.32Oppdatert 13. March 2025, kl. 08.27
Norsk SjøoffisersforbundNHO SjøfartHans SandeErling SandeArbeidsliv