Suksessrederen som holder latterdøren åpen

Og ikke bare litt. Jarle Matre kombinerer bulk med underholdningsbransje og trives som plommen i egget.

Jarle Matre i Arriva shipping.
Jarle Matre i Arriva shipping.Foto: Privat, etter avtale

– Det er litt spesielt, ja.

Jarle Matre ler.

Det har hovedeieren i Arriva Shipping flere grunner til. I årene som har gått har nemlig bunnlinjen i to av Matres hjertebarn gått én vei:

Rett opp.

183 millioner på bok

Arriva Shipping ble grunnlagt i 1972, og har i dag hovedkontor i Ølensvåg og avdelinger i Stavanger og Gdansk. Rederiet eier og driver åtte selvlossende tørrlastfartøy med lastekapasitet fra 2000 til 8000 dødvekttonn, og benytter innleid tonnasje etter behov. Selskapets skip opererer hovedsakelig i Nord-Europa, i stor grad på bulk fra betong og asfalt til tømmer og flis.

Selskapet har i dag en bokført egenkapital på 183,1 millioner kroner, og kunne notere et rekordår for fjoråret. Men mer om det under.

Det resultat kom for øvrig hakk i hæl på perioden 2021–2022, som da Kystens næringsliv i mai i fjor snakket med rederiet, hadde vist en omsetningsøkning på 170 millioner kroner.

Tidenes beste den gangen.

– Dette er resultatet av noen gode sjumilssteg, veldig gledelig, sa Jarles fetter Sindre Matre for ett år siden.

Stand up

Selv om det kanskje er omsetningen i rederiet – hovedgeskjeften – som er mest imponerende, er det bigeskjeften til Jarle som stikker seg mest ut.

– Stand up, altså?

– Stand up, bekrefter Jarle Matre.

I 2022 valgte rederen, gjennom holdingselskapet Arriva Holding, å investere i nystartede Lampefeber i Stavanger. Det var Haugesund avis som først skrev om det bransjeoverskridende samarbeidet. Der sier komikergründer Bjerga dette:

– At en skipsreder er en del av underholdningsbransjen, det er bare så gøy. Det virker som om han elsker dette, og jeg tør påstå at han liker dette mye bedre enn arbeidet på rederiet.

Traff på Høie

– Jeg har kjent han karen ganske lenge, og vi har vært naboer. Da han ønsket å satse 100 prosent og gå fra enkeltmannsforetak til AS, skjønte jeg at han ville få det til, sier Matre til Kystens næringsliv.

Karen er komiker Rune Bjerga, som kanskje er mest kjent på sørvestlandet, men som hadde sine første 15 minutter i rampelyset under pandemien.

– Han etterlignet blant annet Bent Høie, og traff godt.

Traff godt gjorde den tidligere eiendomsmegleren også økonomisk.

– To millioner i 2021, fem millioner det året jeg kom med, og 13 millioner i fjor. Det er muligheter hvis du gjør ting rett, sier Matre.

Han ler.

– Man er jo halvvoksen etter hvert, og det frister å gå inn i andre ting rent kommersielt. Men akkurat denne bransjen er en engangsforeteelse.

Om å spå fremtiden

Latterdøren er ikke lukket i shippingsbransjen heller, som – ennå – gir hovedinntekten for både majoritetseier Jarle og medrederne.

– Det er en urolig verden, først med pandemi og deretter krig. Å spå fremtiden er vanskelig, men vi driver samtidig en nøktern form for shipping.

Rederiet driver «ganske konservativt» med faste avtaler over satsing spotmarked, fastholder han.

– I motsetning til meg selv!

Arriva Shipping AS kan uansett vise til rekordhøye driftsinntekter på 651,1 millioner kroner i 2023. En økning på 15,9 prosent fra 2022 har gitt et toppår i selskapets 50-årige historie.

Det gir godt rom til å brødfø både eiere, 147 sjøfolk og 18 i administrasjonen.

… om du ikke har en milliard!

I 2022 investerte rederiet i det aller første nybygget, «Nor Viking». Det kinesiskbygde skipet har gitt mersmak.

Ifølge årsberetningen er et batterihybrid fartøy med en betydelig reduksjon i klimagassutslipp. Ifølge årsberetningen skal rederiet de neste årene, «sammen med resten av næringen, ta viktige grep for å redusere klimautslipp og dermed oppfylle ambisiøse klimakrav nasjonalt, regionalt og internasjonalt».

I mai ble rederiet nominert til å bli Årets bedrift under Olalia NæringsGIV i regi av Fikse næringsforening for Etne og Vindafjord. De to fetterne Jarle og Sindre tok imot den lokale prisen, som ifølge Jarle henger høyt.

– Det er jo en spesiell plass, dette her. Om du ikke har en milliard i omsetning i Ølensvåg vises det ikke igjen!

Matre ler, og forteller om en region med stor spredning i type industri, næringsliv, oppstarter og leverandører, men med ett fellestrekk: suksess. Noen dager etter prisutedeling tok selveste kongeparet turen oppom Vindafjord for å se hva som foregår.

Jarle tok imot.

Kvartett om flåten

Totalt eier Jarle Matres Arriva Holding 77 prosent, med fetter Sindre på 10 prosent gjennom RSL Holding. Eierkvartetten suppleres av Bjørn Ødegård og Harald Grimm på henholdsvis åtte og fem prosent.

Rederiet har ifølge årsberetningen evnet både å «øke kapasitet og optimalisere logistikkløsninger».

Det har gitt en økning i driftsresultat før avskrivninger til 95,9 millioner kroner, opp fra 86,5 millioner i 2022. Selve driftsresultatet endte på 73,7 millioner kroner, en økning fra 64 millioner kroner fra året før.

– En fin kombi av egne og innleide båter. Vi har faktisk styrket oss i samarbeid med andre rederier i spot- timeshare og kommisjonsmarkedet. En grei måte å ta på oss masse oppdrag uten for mye logistikk og administrasjon.

– … og risiko?

– Absolutt. Det er kapitalkrevende med båter.

Kapitalkrevende er også kronekurs og dyrtid. Overgangen fra kontrakter på krone til euro har demmet opp, men Matre forteller at mye av overskuddet spises opp av utgiftsøkningene som hele bransjen føler på kroppen.

Men:

– Vi trenger nok et par fartøy til, og har en langsiktig plan med flere søsterskip.

Et nybygg nummer to er allerede under planlegging, og «søsterskipet som nå er bestilt har noen forbedringer og oppgraderinger som gir en ytterligere reduksjon i utslipp» ifølge årsberetningen.

Samtidig har blant annet kapasitetsutfordringer i Kina trukket ut i tid, og gitt «noe av et vakuum».

– Vi har vært tålmodige, men det kan se ut til at det går mot en løsning.

Kapasitetsutfordringene i Kina rammer i særlig grad europeiske kunder, erfarer rederen som forteller om «selgers marked».

«En form for business»

Det betyr ikke at flåten står på stedet hvil.

– Vi solgte en båt i 2022 og en i 2023. Vi driver kjøp og salg, det er jo en form for business det òg. Vi holdt faktisk på å kjøpe en nyere bruktbåt i vår, men selgeren trakk seg i tolvte time.

– Fra et kundeperspektiv, hvordan står norske verft seg i dag?

– For nybygg er ikke norske verft realistiske i dag. Du må tilbake til 1970-tallet for bulksegmentet vi opererer i. Dette er forholdsvis enkle fartøy med mye stålarbeid og mindre avansert utstyr. Der kan ikke Norge hevde seg.

Det har en viktig forklaring: Tariff.

– Norge har gjort det vanskelig for seg selv med tariff på innleie. Selv på reparasjon er det billigere å ta det ut av landet.

Det betyr ikke at rederen skyr den norske bransjen.

– Vi tar gjerne dokking her til lands, så lenge det ikke blir omfattende og ressurskrevende arbeid som stålarbeid, sandblåsing og lignende.

(Copyright)
Publisert 10. July 2024, kl. 03.00Oppdatert 10. July 2024, kl. 03.00