Svak krone kan sikre byggestart for skipstunnelen om et år

Kystdirektør Einar Vik Arset tror arbeidet med Stad skipstunnel startet senhøsten neste år. I oktober går anbudspapirene ut.

Stad skipstunnel er på vei til å bli realisert. Den norske kronekursen kan bidra til å gjøre prosjektet lønnsomt for utenlandske entreprenører, tror Kystdirektøren. Her er et oversiktsbilde over tunnellinngangen i Moldefjorden.
Stad skipstunnel er på vei til å bli realisert. Den norske kronekursen kan bidra til å gjøre prosjektet lønnsomt for utenlandske entreprenører, tror Kystdirektøren. Her er et oversiktsbilde over tunnellinngangen i Moldefjorden.Foto: Kystverket/Snøhetta/Plomp

– Den svake norske kronen kan være med på å sikre at tunnelen blir bygget, sier kystdirektør Einar Vik Arset til Fiskeribladet.

Han holdt en presentasjon om den nye tunnelen på Arendalsuka, og understreket at alt det formelle nå er på plass, slik at man kan gå ut med anbudspapirene alt i oktober. Da kan selskaper komme med tilbud om å bygge den.

Kystdirektør Einar Vik Arset tror på byggestart for Stad skipstunnel om et godt år.Foto: Jo Straube

Kystverket har jobbet lenge og vel med den mye omtalte skipstunnelen på Stad. Selv om han ikke vil spekulere i om tunnelen blir dyrere enn de 5,1 milliardene Stortinget har godkjent. Men han er optimist.

Han tror byggingen vil starte sent 2025, og at tunnelen skal stå klar i løpet av tre til fem år.

– Forhåpentligvis før 2030, sier han.

Alle planer er klare

Et av de store spørsmålene er hva steinmassene fra tunnelen skal brukes til, og det mangler nå bare en godkjent reguleringsplan før det er klart hvor massene havner.

Stad kommune vil etter all sannsynlighet godkjenne planen i september, og da er ingenting som kan stoppe prosjektet – i alle fall så lenge tunnelen ikke blir dyrere enn 5,1 milliarder kroner.

– Jeg har god tro på at dette vil bli noe av. Dersom det skulle ende i anbud høyere enn 5,1 milliarder må vi tilbake til Stortinget med saken, men jeg håper vi skal klare å holde oss til budsjettene, sier statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Kristina Hansen, til Fiskeribladet.

Kystdirektøren tror det er svært gunstig tidspunkt å lyse ut anbudsrunde på nå. Mindre aktivitet i byggebransjen, kombinert med den svak kronen, tror han blant annet kan medføre at utenlandske aktører også ser mot Stad.

– Nettopp derfor er det en fordel med dagens kronekurs, sier han videre.

Attraktivt prosjekt

Han har også stor tro på at de fleste norske store entreprenører vil være interessert i byggeprosjektet. Kystverket har også gjort omfattende analyser, men Arset vil ikke si hvilke overslag de har regnet seg fram til.

– Men jeg er optimist, sier han og påpeker at tunnelen også er viktig i et forsvarsperspektiv. Kystdirektøren har derfor nettopp begynt å diskutere tunnelen med sjøforsvaret.

I dag er det jo slik at Putin bare trenger Yr-appen for å finne ut når han skal angripe Norge. Med en skipstunnel vil sjøforsvaret stå i en helt annen situasjon beredskapsmessig.

Kåre G. Molvær i Kystrederiene

Forsvarsperspektivet er noe Kåre G. Molvær i Kystrederiene mener er viktig å ta med i diskusjonen.

– I dag er det jo slik at Putin bare trenger Yr-appen for å finne ut når han skal angripe Norge. Med en skipstunnel vil sjøforsvaret stå i en helt annen situasjon beredskapsmessig, sier han.

Lover ingenting

Statssekretær Hansen vil ikke si noe om hva regjeringen bevilger til tunnelen i neste års statsbudsjett, ei heller om regjeringen ser for seg byggestart i 2025.

– Vi er først og fremst avhengig av at anbudet som velges holdes budsjettrammene, sier hun og påpeker at tunnelen er finansierte gjennom første del av den neste Nasjonal transportplan.

Den strekker seg fra 2025 til 2036.

Hun understreker samtidig at tunnelen vil bli svært viktig for kysten, ikke minst mulighetene den vil gi til å knytte deler av Vestlandet sammen – ikke bare i varetransport men vel så viktig er persontrafikk i regionen.

Kystverket regner med å konklusjonen i anbudsrunden klar om et års tid.

(Vilkår)
Publisert 14. August 2024, kl. 08.37Oppdatert 14. August 2024, kl. 08.37
Stad skipstunnelKystverket