Svak krone kan sikre byggestart for skipstunnelen om et år
Kystdirektør Einar Vik Arset tror arbeidet med Stad skipstunnel startet senhøsten neste år. I oktober går anbudspapirene ut.
– Den svake norske kronen kan være med på å sikre at tunnelen blir bygget, sier kystdirektør Einar Vik Arset til Fiskeribladet.
Han holdt en presentasjon om den nye tunnelen på Arendalsuka, og understreket at alt det formelle nå er på plass, slik at man kan gå ut med anbudspapirene alt i oktober. Da kan selskaper komme med tilbud om å bygge den.
Kystverket har jobbet lenge og vel med den mye omtalte skipstunnelen på Stad. Selv om han ikke vil spekulere i om tunnelen blir dyrere enn de 5,1 milliardene Stortinget har godkjent. Men han er optimist.
Han tror byggingen vil starte sent 2025, og at tunnelen skal stå klar i løpet av tre til fem år.
– Forhåpentligvis før 2030, sier han.
Alle planer er klare
Et av de store spørsmålene er hva steinmassene fra tunnelen skal brukes til, og det mangler nå bare en godkjent reguleringsplan før det er klart hvor massene havner.
Stad kommune vil etter all sannsynlighet godkjenne planen i september, og da er ingenting som kan stoppe prosjektet – i alle fall så lenge tunnelen ikke blir dyrere enn 5,1 milliarder kroner.
– Jeg har god tro på at dette vil bli noe av. Dersom det skulle ende i anbud høyere enn 5,1 milliarder må vi tilbake til Stortinget med saken, men jeg håper vi skal klare å holde oss til budsjettene, sier statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Kristina Hansen, til Fiskeribladet.
Kystdirektøren tror det er svært gunstig tidspunkt å lyse ut anbudsrunde på nå. Mindre aktivitet i byggebransjen, kombinert med den svak kronen, tror han blant annet kan medføre at utenlandske aktører også ser mot Stad.
– Nettopp derfor er det en fordel med dagens kronekurs, sier han videre.
Attraktivt prosjekt
Han har også stor tro på at de fleste norske store entreprenører vil være interessert i byggeprosjektet. Kystverket har også gjort omfattende analyser, men Arset vil ikke si hvilke overslag de har regnet seg fram til.
– Men jeg er optimist, sier han og påpeker at tunnelen også er viktig i et forsvarsperspektiv. Kystdirektøren har derfor nettopp begynt å diskutere tunnelen med sjøforsvaret.
Kåre G. Molvær i Kystrederiene
Forsvarsperspektivet er noe Kåre G. Molvær i Kystrederiene mener er viktig å ta med i diskusjonen.
Lover ingenting
Statssekretær Hansen vil ikke si noe om hva regjeringen bevilger til tunnelen i neste års statsbudsjett, ei heller om regjeringen ser for seg byggestart i 2025.
– Vi er først og fremst avhengig av at anbudet som velges holdes budsjettrammene, sier hun og påpeker at tunnelen er finansierte gjennom første del av den neste Nasjonal transportplan.
Den strekker seg fra 2025 til 2036.
Hun understreker samtidig at tunnelen vil bli svært viktig for kysten, ikke minst mulighetene den vil gi til å knytte deler av Vestlandet sammen – ikke bare i varetransport men vel så viktig er persontrafikk i regionen.
Kystverket regner med å konklusjonen i anbudsrunden klar om et års tid.
(Vilkår)Stad skipstunnel
- Lengde: 1700 meter for selve tunnelløpet – 2200 meter fra tuppen av entringskonstruksjon til tuppen av entringskonstruksjon
- Lengde inkl. ledekonstruksjoner og portal: cirka 2200 meter
- Høyde mellom bunn og tak: 50 meter
- Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter
- Seilingshøyde: 33 meter
- Areal på tverrsnitt: 1661 kvadratmeter
- Volum uttak fast fjell: Ca. 3,5 millioner kubikkmeter. Tilsvarer cirka 6,3 millioner kubikkmeter med sprengt fjell
- Estimert kostnadsramme: Ca. 3,4 milliarder kroner (eks. mva.)
- Estimert byggetid: Ca. 5 år