Svarer om Rederiforbundets krav: – Markedet bestemmer

Fra 2030 skal det kun bestilles skip med nullutslippsteknologi, har Rederiforbundet bestemt: – Krever en god business case, sier rederi.

Jan Øivind Svardal, daglig leder Skarv.
Jan Øivind Svardal, daglig leder Skarv.Foto: Katrine Mjelde

– Hvilken teknologi vi velger, og det å velge noe som vil fungere i praksis, er alltid et tilbakevendende tema når vi snakker om investeringer i grønn teknologi.

Det sier administrerende direktør i Skarv Shipping, Jan Øivind Svardal, til Kystens Næringsliv.

Mandag kom Norges Rederiforbund med sin årlige klimarapport.

Her kommer det blant annet fram at 95 prosent av rederiene har investert i klima- og miljøteknologi om bord.

– Investeringsviljen er viktig, men den er igjen avhengig av at markedet er villig til å absorbere den økte kostnaden. Det er markedet og sluttbrukeren som må være med på at regningen øker når man satser grønt, sier Svardal.

Les mer om Skarvs klimasatsing på nytt fartøy her:

Lønnsomheten avgjør

Svardal i Skarv understreker at lønnsomhet er det som leder til at rederier kan ta viktige skritt mot grønnere løsninger i framtiden.

– Det er kommersielle beslutninger som ligger til grunn i de fleste styrerom. Det krever at beslutningen har en god business case. Det krever ofte store forpliktelser når man gjør investeringer i klima- og miljøteknologi, sier Svardal.

Jan Øivind Svardal, daglig leder Skarv. Jan Øivind Svardal, Skarv.Foto: Katrine Mjelde
Som Kystens Næringsliv har skrevet om tidligere skal Skarv Shipping AS, drive internasjonal godstransport til sjøs, med noen av de mest miljøvennlige skipene av sitt slag som nå bygges av Grieg Edge og Peak Group i samarbeidet om nye, grønne løsninger for transport i kystmarkedet.
– Hva er det dere trenger fra myndigheter og fra næringen selv for å fortsette med investeringer i klima- og miljøteknologi framover?

– Vi ser ofte på dette som en trestegs rakett. Den første delen dreier seg om vareflyt og logistikkmønster, den andre om å bruke minst mulig energi gjennom teknologi om bord, mens den siste dreier seg om valg av drivstoff. Her kan man tenke seg at det vil være rom for insentivordninger, for slik det er nå er den mer miljøvennlige drivstoff vesentlig dyrere enn det konvensjonelle alternativet, sier Svardal.

– Ikke i rute

– Tallene illustrerer at det er et stort behov for både internasjonale og nasjonale tiltak. Det vil være en fallitterklæring for den globale skipsfarten om vi ikke greier å enes om en løsning på næringens største problem.

Administrerende direktør i Rederiforbundet, Knut Arild Hareide, sier omstillingsbehovet til den norske utenriksflåten er stort.

– Skipsfarten skal bidra med viktige utslippskutt i Norge, men våre tall viser at de største utslippene er utenfor landets grenser, og at den norske flåtens reelle omstillingsbehov er langt større enn det vi ofte fokuserer på innenriks, sier Hareide.

Administrerende direktør Knut Arild Hareide i Norges RederiforbundFoto: Anders Furuset

Utslippene fra den norske utenriksflåten faller utenfor det norske utslippsregnskapet. Rederiforbundets medlemsflåte utgjorde 3,1 prosent av utslippene fra utenriks skipsfart globalt.

I Europa tilsvarer utslippene fra Rederiforbundets medlemsflåte rundt 5 prosent, ifølge rapporten.

– Samtidig er det viktig å erkjenne at vi ikke er i rute med 2030-målene og må gjøre mer – raskere. Det er helt avgjørende at partnerskapet resulterer i konkrete tiltak og nye virkemidler, skriver Rederiforbundet i rapporten.

Leder på alternativt drivstoff

DNV har analysert medlemsflåten i Norges Rederiforbund. I rapporten Maritime Forecast to 2050, skriver de at opptaket av alternativt drivstoff som ammoniakk, hydrogen, og LNG kun utgjør 2 prosent av drivstoffet i verdensflåten.
I Rederiforbundets medlemsflåte er tallet 15 prosent.

– Rederiene er opptatt av energieffektivisering og jobber målrettet for å redusere utslipp gjennom tekniske og operasjonelle tiltak. 95 prosent av rederiene har investert i klima- og miljøteknologi om bord, skriver Rederiforbundet i klimarapporten.

Samtidig mener Rederiforbundet det kan hentes ut enda mer.

– DNV anslår at energieffektivisering i verdensflåten kan bidra med en reduksjon i drivstofforbruk på mellom 4 og 16 prosent innen 2030, heter det i rapporten fra Rederiforbundet.

Det er året Rederiforbundets medlemsrederier har som mål å kutte klimautslippene med 50 prosent per enhet i forhold til 2008.

(Vilkår)
Publisert 24. February 2025, kl. 04.59Oppdatert 24. February 2025, kl. 07.25
Norges RederiforbundSkarv ShippingMiljøKlimaavtrykkDet grønne skifte