Tar en stund før problemene med politibåtene er løst
Ingen tidsplan før de for lange politibåtene med sotete ruter er godkjent.
Kystens Næringslivs artikkel i romjulen om at Politiet stoppes av lengdekrav og sotede ruter på sine nye politibåter, ble en av 2023 mest leste saker med 33 000 lesere.
Ikke minst har det «tatt av» på vår Facebook-side med for øyeblikket over 300 kommentarer.
Det ser ikke ut til at det blir blålys på fjorden med det første. Men det jobbes med saken.
– Saken er under behandling, og vi er i dialog med leverandør for å få de nødvendige avklaringene. Det er ikke laget en tidsplan for dette enda, sier Truls Nygaard Djupvik, seksjonsleder for transportmidler hos Politiets fellestjenester (PFT) til Kystens Næringsliv.
– Leverandøren er involvert og jobber med å ta fram en løsning for problemet. Det er ikke avklart hvilke tiltak som skal settes inn enda, og dermed ikke en plan for når det kan være ferdigstilt. Vest politidistrikt har kun én båt av denne typen.
Bruksforbud i vest
I Vest politidistrikt ligger politibåten uansett til kai. Her har verneombudet lagt ned bruksforbud, etter at det gjentatte ganger er blitt varslet om bensindamp i fartøyet.
Dette er Politiets Fellestjenester
- Politiets fellestjenester (PFT) er politiets nasjonale kompetanse- og servicesenter innenfor områdene anskaffelser og juridisk rådgivning, eiendom, kommunikasjon, lønn og regnskap, materiell og logistikk.
- PFT skal kort sagt skaffe norsk politi verktøy til å forebygge og bekjempe kriminalitet.
- PFT har 420 medarbeidere over hele landet.
– PFT har hatt dialog med Sjøfartsdirektoratet i forkant av prosessen, og vi var informert om kravene som gjaldt på det tidspunktet da anskaffelsen ble gjennomført og kontrakten signert. Endrede forskriftskrav må både politiet og andre forholde seg til, og nye og endrede sikkerhetskrav er en naturlig del av det å drive næringsvirksomhet på havet, sier Djupvik.
(Vilkår)