Teknologikjempen vokser lynraskt på duppeditter og høyteknologi

Med over 70 års erfaring ser Zenitel en ny milepæl i år. - Vi håper å passere en milliard i omsetning, sier Svein Ingar Damre i Zenitel.

Det er mange kretskort, koblinger og ledninger som skal på plass inni Zenitels bokser og rack for montør Anniken S. Kvalsund.
Det er mange kretskort, koblinger og ledninger som skal på plass inni Zenitels bokser og rack for montør Anniken S. Kvalsund.Foto: TOM ARILD DAHL

Zenitel og deres avdeling i Horten har gjennom arven med forsterker og kommunikasjonsutstyr fra Vingtor, Stentofon og Steenhans i over 70 år blitt en av de aller eldste brikkene i Hortens maritime teknologimiljø. Dette til tross, det er ikke noen snakk om noen nedtrapping for «pensjonistselskapet».

- Snarere tvert om. Vi vokser stadig og håper på milliarden i omsetning i 2023, sier Maritime & Energy-sjef Svein Ingar Damre.

In 2021 viste omsetningen 623 millioner kroner, med et resultat før skatt på 43 millioner kroner. Omsetningen har økt fra 407 millioner i 2017.

Svein Ingar Damre leder tre forretningsområder, Maritime & Energy, som står for ca. 40 prosent av konsernets virksomheter. Resten av Zenitel deles på forretningsområdene sikkerhet, blant annet til næringsliv, fengsler, kjøpesentre og publikums sikkerhet samt transport som dekker tog og Bane NOR her i Norge, veier og tunneler samt flyplasser.

Tredje kommune ut

Horten er den tredje kommunen nominert til årets maritime kommune. Byen i Vestfold er kjent for sine teknologibedrifter, og blir ofte omtalt som byen med den teknologiske sjelen. Historien til de mange elektroniske selskapene i Horten går helt tilbake til 1945 da Vestfold Radio-elektro (VINGTOR) ble etablert i Horten og ikke mange år senere Simonsen radiofabrikk (SIMRAD). Dette var begynnelsen på et elektronisk industrieventyr i Horten med en rekke viktige spin-off selskaper.

I dag er det ca 40-50 store og mindre elektroniske selskaper i dette området. Sammen med Universitetet Sørøst-Norge med ca 5000 studenter og 500 ansatte, Norsk senter for mikro- og nanoteknologi og teknologi inkubatoren Silicia, utgjør de Norges ledende elektroniske næringsklynge – The electronic coast – Norges svar på Silicon Valley.

I 2012 ble Horten utropt av Abelia til å være nummer to på «High Tech Industry Score» og nr. 8 på «Norsk Creativity Index». Omtrent 40-50 prosent av norsk verdiskaping innenfor elektronikkindustrien kommer fra denne næringsklyngen i Horten.

– Horten er i dag et naturlig senter for industri, teknologi, kompetanse og innovasjon innen havrommet. Vi har et eget testområde for autonome fartøyer og flere av kommunens ledende teknologibedrifter kan tilby viktige autonome løsninger, sier ordfører Are Karlsen.

Leder for Zenitels Maritme & Energy-avdeling i Horten, Svein Ingar Damre (t.v.) og energi-ansvarlig Tor Kristian Lystad i PAGA - Public Address and General Alarm-avdelingen for en siste kontroll før utskiping.Foto: TOM ARILD DAHL

Skipskommunen

- Det er jo fra Horten dere har spredt navn og utstyr til skipskommunikasjon og alarmer ombord, og det på et godt navn og rykte? Da Bastø Fosen bygde sin Bastø III ferje hos Remontowa i Gdansk i Polen - der hvor Lech Walesa i sin tid var klubbformann - var det verftet selv som bestilte PA og alarmutstyr fra Zenitel og etterpå fikk vite at hvis det ble problemer var det bare en ti-minutters gåtur for servicepersonellet til ferja.

- Ja, våre kortreiste support og serviceturer går, bokstavelig talt, til Horten havn og Bastø Fosen, landets travleste ferjesamband samt til de elektriske ASKO-ferjene Marit og Therese, oppkalt og døpt av skijentene Bjørgen og Johaug. Begge disse rederiene har gjort anskaffelsene etter grundige tester og markedsundersøkelser, ikke fordi de er kortreiste, sier Damre og legger til:

- Dette er den minste og mest kortreiste aktiviteten vår. Det er mer vanlig at vi sender service- og supportfolk til skip og havner over hele verden her fra Horten, sier han fornøyd.

Over 30.000 andre

Zenitel har med dette fylt opp alle de kommersielle skipene i Horten kommune hundre prosent med kommunikasjons- og samband ombord. Men det er ikke noe de skryter noe særlig om, bortsett fra til lokalpressen.

- Det er verdt en liten bisetning, men for oss som selskap er det viktigere og større at vi har rigget over 30.000 skip over hele verden med kommunikasjonsutstyr. Det gjelder internt på båten; bro til maskinrom, til lugarer og overalt ellers hvor det er folk. Det gjelder også publikumshøytalere rettet til alle som er ombord på ferjer, cruiseskip samt olje- og gassplattformer offshore, sier han.

- Så mange? Det må vel gi problemer med support og service når så mange anlegg er skreddersydde og spesialtilpassede, ikke levert etter en mal.

- Det går egentlig veldig greit. Vi har alltid dokumentert og arkivert våre leveranser og konfigurasjoner veldig nøye. For Zenitel holder det at kapteinen eller ansvarlig sender navn på skipet/ installasjon og sier hva som er galt slik at vi kan dukke ned i kundearkivet vårt og finne ut nøyaktig hva som er galt og hva som eventuelt må erstattes eller repareres, sier Damre.

- Når vi i tillegg har fått et nytt forretningsområde med havvindparker, vindmøller og kraftstasjoner som også trenger sikker og trygg kommunikasjon har vi mer å gå på, sier leder for Zenitels Energy-virksomhet Tor Kristian Lystad.

Med full produksjon i etasjene over og et stort lager med varer som skal sendes ut er det til tider mye å gjøre for Jørn Jensen og de andre hos Zenitel.Foto: TOM ARILD DAHL

Skreddersøm

Zenitel viser til at en del av deres styrke er at de er en systemintegrator som leverer «hele pakka», fra engineering og planlegging med kunden for tilpasning til ferdigstillelse etter deres spesifikke behov.

- Her i Horten har vi alltid samarbeidet godt med mange. Texi Electronics og Norautron i Horten Industripark der borte hjelper oss med kabinetter og sammenstilling blant annet, sier Damre og peker et par hundre meter over Hortens Indre havneområde.

I tillegg nyter vi godt av det såkalte Hortens samarbeidet hvor mange titalls maritime og elektroniske virksomheter bistår hverandre, sier Svein Ingar Damre.

I tillegg har dere jo USN - Universitetet Sørøst-Norge - med campus her i Horten etter at det først var Høgskolen i Vestfold etter at Teknikeren i Horten og Tønsberg Maskinistskole ble slått sammen?

- Ja, og det er enda en grunn til at det er godt å være i Horten. Kanskje også derfor Maritimt Forum har plukket ut Horten som en av fire kommuner i landet som kan bli Årets maritime kommune 2023, sier han med et smil.

(Copyright)
Publisert 17. July 2023, kl. 04.07Oppdatert 17. July 2023, kl. 04.07