Tidenes kontrakt med kinesisk verftsgigant

Brunvoll har sikret seg en «flere hundremillionersavtale» med et kinesisk verft. Avtalen er rekordstor for moldenserne.

Konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal, i det maritime industriselskapet Brunvoll.
Konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal, i det maritime industriselskapet Brunvoll.Foto: Brunvoll

Det er en omfattende avtale Brunvoll har sikret seg med kineserne.

Brunvoll har signert en kontrakt med Cosco Shipping Heavy Industry Zhoushan for levering av omfattende framdrifts- og manøvreringspakker til tre shuttletankere for norske Knutsen NYK Offshore Tankers AS (KNOT).

– For oss er dette selvsagt veldig gledelig. Vi har levert flere oppdrag til det kinesiske verftet Cosco. Det er alltid kjekt at de kommer tilbake. Vi har en ambisiøs vekststrategi, og en avtale til flere hundre millioner er selvsagt med på å holde oss på rett kurs, sier Kåre Øyvind Vassdal, konsernsjef i Brunvoll til Kystens Næringsliv.

Kontrakten inneholder også en opsjon på ytterlige ett fartøy.

Brunvolls leveranse til shutteltankerene (bøyelasteren) omfatter både framdrifts- og manøvreringsutstyr. Framdriftssystemet består av en propell med kontrollerbar pitch (propellstigning) med en diameter på 8,8 meter og effekt på opp mot 14.000 kW, samt en propellaksling og en OD-boks.

OD-boksen er en enhet som distribuerer oljetrykk til propellen for å kontrollere pitchen til propellbladene.

En avtale til flere hundre millioner er selvsagt med på å holde oss på rett kurs.

Kåre Øyvind Vassdal, konsernsjef Brunvoll.

Videre vil fartøyene bli utstyrt med tre opptrekkbare azimuth-thrustere og tre tunnel-thrustere fra Brunvoll.

Blir hektisk i Volda og i Molde

– Shuttletankmarkedet kan karakteriseres av kunder med høye standarder og svært avanserte fartøy. Vi i Brunvoll er derfor stolte av å ha over 75 prosent markedsandel i shuttletanksegmentet for båter med dynamisk posisjonering, og at vi har levert til over 60 fartøy de siste par tiårene, sier Kåre Øyvind Vassdal.

Vassdal legger til at det blir ekstra travelt på «gølvet» i tiden framover.

– Denne rekordstore ordren understreker ikke bare vår posisjon i markedet, men sikrer også betydelig aktivitet ved våre fabrikker i både Molde og Volda i årene som kommer.

Kontrakten betyr også at rekrutetringsabeidet fortsetter med full fart.

I fjor ansatte Brunvoll nesten 90 nye medarbeidere. Hittil i år har drøyt 30 signert.

– Vi er hele tiden på leting etter flere gode hender og hoder, sier Vassdal.

Den eksakte kontraktsverdien er ikke offentliggjort, men Brunvoll kan bekrefte at den beløper seg til flere hundre millioner kroner.

Dette er leveransen:

De opptrekkbare azimuth-thrusterne er av ett nyutviklet design som muliggjør service og vedlikehold av thrusterenheten uten å dokksette fartøyet.

Denne funksjonen er av stor verdi på grunn av fartøyenes størrelse, hvilket gjør det utfordrende å finne egnede tørrdokker.

Shutteltankere utgjør også en del av den kritiske infrastrukturen og er ofte bundet av lange kontrakter, hvor manglende levering i henhold til avtale kan medføre betydelige kostnader

Fartøyene er designet og bygget av Cosco Heavy Zhoushan og vil ha en lengde på 279 meter, en bredde på 48 meter, samt en lastekapasitet på 154.000 dødvekttonn.

Fartøyene vil være Zhoushans nybygg nr. 1227, 1228 og 1229.

Knutsen NYK Offshore Tankers AS (KNOT) har allerede to fartøy under bygging ved Zhoushan. KNOT eier og opererer 18 fartøy i dag, hvorav hele 14 har Brunvoll-utstyr om bord.

(Copyright)
Publisert 27. June 2024, kl. 07.49Oppdatert 27. June 2024, kl. 07.51