Tidenes satsing fra rederiet. Kjøper bulkskip for 800 millioner kroner.

Hagland Shipping skal ansette drøyt 14 nye, norske medarbeidere til lands og til havs når de nå bestiller fire nye bulkskip til 800 millioner kroner.

Paal W. Aanensen. Konsernsjef Hagland Shipping. Rederiet gjør nå sin største flåteinvestering noensinne med innkjøp av fire nye bulkskip til 800 millioner kroner.
Paal W. Aanensen. Konsernsjef Hagland Shipping. Rederiet gjør nå sin største flåteinvestering noensinne med innkjøp av fire nye bulkskip til 800 millioner kroner.Foto: Hagland Shipping

For første gang på flere år begynner rederiene å bestille bulkskip. Markedet har snudd.

Nå gjelder det for mange rederier å fornye sine flåter med hybridløsninger.

En flåtefornyelse på 800 millioner kroner er det største løftet Hagland Shipping har tatt

Reder, Paal W. Aanensen, Hagland Shipping

Det gjelder også for Hagland Shipping fra Haugesund.

– Et kvantesprang for selskapet, mildt sagt. Men i et marked som «skriker» etter denne typen hybride bulkskip under 5000 tonn, håper vi å treffe perfekt med timingen for denne store investeringen, sier konsernsjef Paal W. Aanensen i Hagland Shipping til Kystens Næringsliv.

Han legger til:

– En flåtefornyelse på 800 millioner kroner er det største løftet Hagland Shipping har tatt. Når det er sagt, så har vi gode fraktkontrakter. Vi er optimistiske. Vi har pengene. Dette er et edruelig, nødvendig løft for å fornye en aldrende flåte, sier Aanensen.

Det er ikke offisielt hvem som leverer batteripakkene til Hagland, men etter det Kystens Næringsliv erfarer, er det en stor sjanse for at det er norske Corvus Energy som sikrer seg kontrakten med å levere batteripakker til de fire Hagland fartøyene.

Haglands historie går tilbake til 1872. Det betyr at nyheten som ble sluppet i dag, inngår i en fortelling som strekker seg over 152 år.

Det er også en tradisjon at lederrollen i selskapet deles mellom to fetre.

Sammen med Paal er det fetter Øivind som styrer rederiet. De to går inn i historiebøkene til selskapet som dem som har satset størst summer.

For aldri før har Hagland plassert en så stor ordre.

Nå vokser de altså nesten med en drøy tredjel. Dobling om vi kun tar med de skipene rederiet eier selv.

– Skipene kommer til å gå inn i operasjonsmønsteret vi allerede har. Vi gjør dette fordi vi tror på konkurransekraften i grønn skipsfart hvor Norge er et foregangsland, sier administrerende direktør Øivind W. Aanensen.

Han legger til at skipene skal ha nullutslipp i havn og betydelige reduksjoner av utslipp til havs.

Les også: Knutsen Shipping i Haugesund investerer milliarder

Ved levering av disse fire skipene vil minimum 75 prosent av Haglands egeneide flåte være utstyrt med batterihybrid teknologi ifølge rederiet.

Satser norsk

De fire nye skipene vil gi en rekke arbeidsplasser på både sjø og land, hvorav åtte norske kapteiner.

I tillegg kommer to lærlingestillinger, samt rundt fire nye ansatte på land i administrasjonen.

– På land trenger vi folk til å følge opp byggingen av skipene, og om bord vil vi nå satse på å ha både lærlinger og kadetter hvor vi tidligere har hatt lærlinger.

Når skipene leveres, blir det behov for flere folk i driften, sier Paal Aanensen.

Fornyer flåten med hybrider

Hagland Shipping har en flåte på 13 skip, hvorav åtte er egne og fem er innleide. Det foregår et lite «generasjonsskifte» hos rederiets flåte.

Selskapet fikk levert tre fartøy i november i fjor.

– Vi vet også at det kommer strengere EU-miljøkrav til bulkskip under 5000 tonn. Derfor var det naturlig å fornye med nye batterihybridskip, sier Aanensen.

Det første av de fire skipene er planlagt levert fra Royal Bodewes i Nederland allerede ved utløpet av 2025. Så følger de tre øvrige i de påfølgende to årene.

I forkant har allerede Hagland gjort seg gode erfaringer med det nederlandske verftet.

Hagland Shipping fikk november 2023 overlevert siste skip av tre nybygg hos Royal Bodewes.

(Copyright)
Publisert 5. June 2024, kl. 03.20Oppdatert 5. June 2024, kl. 20.35