Verdiene av skipene i bestilling utgjør godt over en tredjedel av alle bestillingene fra norske rederier.

I tillegg må Knutsen OAS Shipping ut å jakte etter nærmere 800 sjøfolk.

– Med tanke på nye kontraheringer, ser det ut til at 2024 vil by på gode muligheter, sier Nils-Kristian Strøm, daglig leder hos Knutsen OAS Shipping til Kystens Næringsliv.

I Knutsen Group har årsomsetningen nå nådd 13 milliarder kroner. Knutsen-rederiets omsetning var i 2022 ni milliarder kroner.

Det betyr at veksten bare i 2023 har vært på nær 45 prosent.

Nei, dette er det meste vi har gjort på en gang. Uten sammenlikning. Det er et milliard-jafs i skipsbygging og rekruttering.

Nils-Christian Strøm, daglig leder Knutsen OAS shipping

Det klinger godt i ørene til lederen i Maritimt Forum i regionen:

– Rederne i Sunnhordland og på Haugalandet har skip til 50 milliarder i bestilling, sier Sverre Meling, leder i Maritimt Forum.

Han legger entusiastisk til: – Knutsen shipping er et lokomotiv i den maritime klyngen. Både regionalt, og nasjonalt, sier han.

Vekst, vekst og mer vekst

Det er LNG-satsingen som bærer frukter hos rederiet.

– Vi hadde samlet sett en stor flåtevekst gjennom året som gikk, fra 50 skip til 60 skip. I dette ligger at vi også solgte noen, eldre skip. Det er særlig flåteveksten innenfor nye, store LNG-tankere som forklarer omsetningsveksten, sier viseadministrerende direktør i Knutsen OAS Shipping, Synnøve Seglem.

Hun føyer til at rederiets flåte går på lange befraktningsavtaler og derfor ikke påvirkes av svingningene i spotmarkedet.

Les også: Bestillingsboom blant rederne i Sunnhordland og på Haugalandet

Rederiet med hovedkontor i Haugesund, og underkontorer over store deler av verden, har en lang tradisjonsrik historie helt tilbake til 1895. I dag har rederiet 2750 ansatte.

Og flere skal det bli.

Nå bygges det supertankere som aldri før. Det er imponerende tall som kommer fra Haugesund i starten av nyåret.

– Vi har for tiden 15 LNG skip, hver på 174 000 kubikkmeter og to bøyelastere (154 000 dødvekttonn) under bygging. Nybyggene skal leveres i 2024 (to stk.), resten i 2025 og 2026. Nybygg-programmet vårt utgjør drøyt 3,5 milliarder dollar (36,3 milliarder norske kroner), sier Nils-Kristian Strøm.

Naturlig med rekordsatsing

Om Haugesund har en velkjent og mangeårig verftsindustri, bygges imidlertid supertankere på denne størrelsen utelukkende i utlandet, og stort sett på andre siden av kloden.

– LNG-skipene bygges i Korea og bøyelasterne i Kina. Kongsberg Automation er store leverandører med teknologi. Vi har ikke samarbeidspartnere lokalt i vår region, sier Strøm.

Knutsen shippings daglige leder Nils-Kristian Strøm. Foto: Knutsen Shipping

Å investere nærmere 36 milliarder kroner i et nybyggprogram er enormt. For denne summen kunne man levert tre ubåter til det norske forsvaret.

Men summene skremmer ikke Knutsen-sjefen.

– Vi er jo et av Norges største rederier. Samtidig er vi verdens største bøyelastoperatør og eier. Det er naturlig for oss å ekspandere når markedet er til stede. Vi har vært ute i flere internasjonale konkurranser på anbud og vunnet gode lønnsomme prosjekter. God og sikker drift er noe kundene setter pris på, sier Strøm.

Selskapet har kunder over hele verden, og på kundelisten står blant annet de største energiselskapene som blant annet giganter som Shell.

Har dere foretatt en slik milliardsatsing før på nybygg?

Nei, dette er det meste vi har gjort på en gang. Uten sammenlikning. Det er et milliard-jafs. I tillegg må vi ut å rekruttere drøyt 800 sjøfolk fra hele verden. Det er også rekord innen ansettelser over to år. I tillegg vil de 17 skipene vi har under bygging sysselsette 800 sjøfolk fra hele verden, sier Strøm.

I flåten har vi nå 28 LNG skip, pluss 27 bøyelastere og to lagerskip.

Litt norsk teknologi

Det er mer vanlig å implementere norsk teknologi på mindre fartøy. De største supertankerne henvender seg mer til et internasjonalt marked. Men noen norske selskaper har bidratt til milliardsatsingen, forteller Strøm.

– Vi har nok hentet det meste av utstyr fra utenlandske aktører på tidligere skip. Men vi har Trond Mohn-pumper (Alfa Laval) og på en del av båtene har vi Brunvoll-thrustere. I tillegg er Kongsberggruppen tungt inne sammen med Jotun og Wartsila Norge. Så litt drypper det på lokal industri også, sier han.

Ordføreren tar hatten av

– Det er rett ut imponerende, ikke minst i nasjonal målestokk. Hatten av, sier en tydelig begeistret ordfører Nils Konrad Bua til Kystens Næringsliv.

Han tok over verv og kjede etter mangeårig ordfører Arne-Christian Mohn, som takket av i oktober i fjor. Om verv og apparat gikk fra Arbeiderpartiet til Høyre, er Bua tydelig på at det er en utmeislet suksessformel som skal følges overfor både rederier og underskogen av maritime næringer.

Nils Konrad Bua (H) er ordfører i Haugesund. Foto: Haakon Nordvik

– Den maritime hovedstaden Haugesund er så tungt forankret i vår identitet, at dette er uavhengig av det politiske. Det handler om å følge opp det gode arbeidet, slik også Mohn fulgte opp sin forgjenger. Du kan egentlig trekke den linjen tilbake til 1800-tallet. Vi er svært avhengige av det som skjer i bransjen.

Når ordføreren tar av hatten, er det for en næringen som «pusher og ligger i front» generelt, og Knutsen-rederiet spesielt.

– Tallene er imponerende, men du må huske at de er for porteføljen som ligger fram i tid. Denne prosessen har vart noen år, og de har allerede rukket å ta en stor mengde leveringer.

Fra sitt kontor lover han å tale byens og næringens sak, om det er å tale Oslo midt imot eller å gjøre Haugesund attraktiv med tomter, akademia og byutvikling.

– Jeg lover at også jeg skal både lytte og støtte. Industrien gir enorme synergier, spesielt inn mot det grønne skiftet. Utfordringen er kompetanse. Vi skal få de unge til å bosette seg i regionen, lover Bua.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.