Kystens Næringsliv kunne forrige uke avsløre at det nå er duket for rettssak mellom boet etter konkursen i Kleven verft og verftets tidligere styreleder Tomislav Debeljak.

Konkursboet saksøker Debeljak for ha vanskjøttet styreansvaret, med krav om 200 millioner kroner i erstatning.

Kroaten og verftet han representerer er også er i alvorlig trøbbel på hjemmebane.

Tomislav Debeljak, tidligere styreleder i Kleven verft. Foto: Kleven verft

Blokkerte kontoer

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med journalist Damir Tolj i avisen Slobodna Dalmacija i Split i Kroatia. Han har fulgt situasjonen ved DIV Groups skipsverft Brodosplit tett.

Tolj forteller at minst 1.000 arbeidsplasser ser ut til å være tapt etter at virksomheten ved verftet, som er Kroatias største, har vært stoppet i mer enn et år.

– Tomislav Debeljak og DIV Group har hatt konflikter og problemer med så vel myndigheter som kreditorer, leverandører og rederier, sier Tolj.

I mars i år var alt klart for innledende konkursforberedelser i Brodosplit. Da hadde kontoene til verftet blitt blokkert på grunn av en gjeldspost på drøyt 270 millioner kroner som ikke ble betjent.

Verftet hadde også mistet tilgangen til rundt 650 millioner kroner som skulle finansiere bygging av to nye fartøy.

Finansieringen kom fra VTB Europa, en Frankfurt-basert bank med russiske eiere. Tilgangen til pengene ble blokkert som resultat av sanksjonene mot Russland, opplyste verftet selv.

Dager fra konkurs

Like før den første konkurshøringen gjorde imidlertid verftet opp gjelden, og konkursprosessen ble avblåst.

– Vi gir ikke opp skipsbygging og jobber for å få normalisert virksomheten. Vi har sikret finansiering for vanlig drift, fått tilgang til kontoen vår og dermed eliminert bakgrunnen for konkursforberedelsene, opplyste selskapet til nettstedet N1.

– Etter at blokkeringen er opphevet vil finansieringen av prosjekter blir sikret, og pengene vil snart være tilgjengelig, la verftet til på egne nettsider.

DIV Group har selv gått inn med midler for å avhjelpe verftsdatterselskapet i den vanskelige situasjonen. Samtidig har representanter for kroatiske myndigheter opplyst at restruktureringen så langt har kostet staten mer enn to milliarder kroner.

Ingen nye prosjekter

I mars lovet verftsledelsen også at Brodosplit de neste fire årene kommer til å ha flere arbeidere ved verftet enn de hadde før krisen.

I forbindelse med konkursforberedelsene i mars ble det fra det kroatiske pensjonsfondet oppgitt at det da var 99 ansatte ved verftet, ifølge nyhetsnettstedet Total Croatia.

Dette er en kraftig nedgang fra før krisen inntraff, da rundt 1.500 var i sving ved Brodosplit.

Etter lovnaden i mars om at penger skulle komme og nye prosjekter var på vei, har det vært stille fra verftet. Nettsiden er ikke oppdatert med noen prosjektnyheter.

– Tapte penger

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med advokaten Tomislav Debeljak, som opplyser at de ikke vil kommentere problemene han står i foran søksmålet i Norge.

I forhold til Kleven-konkursen har Debeljak tidligere uttalt til Sunnmørsposten at han og DIV Group tapte ti millioner euro i løpet av den tiden de eide verftet.

I forbindelse med de økonomiske problemene i Brodosplit, uttalte Debeljak i mars at han på egen hånd løste gjeldssituasjonen som nær sendte verftet ut i konkurs.

– Jeg ga personlige garantier og et personlig gjeldsbrev for å sikre midlene som opphevet blokkeringen av verftets konto, sa Debeljak.