Tidligere medietopp mener manglende synlighet skaper problemer for maritim næring
Daglig leder Sigvald Sveinbjørnsson i Maritime Bergen oppfordrer næringen om å by mer på seg selv i kampen for å få bedre rammevilkår som står i forhold til verdiskapingen de leverer.
– Etter mitt syn er det et stort gap mellom betydningen maritim næring har for Bergen, Vestlandet og Norge og den oppmerksomheten næringen tiltrekker seg, sier Sveinbjørnsson til Kystens Næringsliv. Han har tidligere vært ansvarlig redaktør i Bergensavisen og kommentator i Bergens Tidende, og erfaringen derfra bidrar til at han mener maritim næring må være mer offensiv.
– Bedriftene må senke skuldrene og by på seg selv istedenfor å møte mediene med frykt, selv om jeg kan forstå at sistnevnte kanskje sitter i som en ryggmargsrefleks, sier han.
Skaper utfordringer
Også administrerende direktør Harald Fotland i Odfjell har påpekt at verdien av en bransje som shipping ser ut til å gå den menige bergenser hus forbi.
Sveinbjørnsson begynte 1. januar i jobben som daglig leder i interesseorganisasjonen Maritime Bergen etter å ha meldt overgang fra mediebransjen. Han påpeker at ønsket om å løfte frem maritim næring var en viktig motivasjonsfaktor da han valgte å takke ja til jobbtilbudet.
– Det viktige for meg er ikke å fordele skyld og uskyld. Men vi ser at manglende oppmerksomhet rundt og forståelse for næringen skaper utfordringer. Det gjelder blant annet på rekruttering, men også på rammevilkår. Det er viktig at brede lag av befolkningen og beslutningstakere har kunnskap om og forståelse for bransjen, sier Sveinbjørnsson.
Utveksler erfaringer
Han beskriver Maritimt Forum som et virkemiddel for å dette til.
Nå har organisasjonen tatt initiativ til et forumet maritim synlighet, der medlemsbedriftenes medarbeidere på ekstern kommunikasjon samles for å utveksle tips og erfaringer.
– Dette er gjerne ikke noe formidabelt tiltak, men jeg tror likevel at det kan gi resultater. Mange av dem som jobber med dette er gjerne alene om oppgaven i en større organisasjon. Våre medlemsbedrifter har ikke store informasjonsavdelinger slik Equinor og en del andre storkonsern har. Forumet gir en mulighet til å få faglig input, sier Sveinbjørnsson.
Maritime Bergen inviterte i vår også media til ett av medlemsmøtene. På agendaen sto nettopp samhandling mellom mediehus og maritime bedrifter.
Næringslivsnestor Paul Christian Rieber, styreleder i GC Rieber og tidligere NHO-president, er blant dem som liker tankegangen.
– Dette trenger vi mer av, sier Rieber.
Etterlyser mer dypde
Noe av det Rieber etterlyser er medias evne til å tenke dybde og se enkeltsaker ut fra et større perspektiv.
– Det skrives mye om at eierne i et selskap tar ut så og så mye utbytte. Men hvorfor tar de ut utbytte? Det handler ofte om at de må betale privat formuesskatt, sier han.
Sveinbjørnsson tror at det internasjonale fokuset mange maritime virksomheter har kan føre til at man undervurderer verdien av åpenhet og synlighet lokalt.
– Det er i utlandet kundene ligger, og det er gjerne her man har bygget opp de viktigste relasjonene. Samtidig skal man huske på at eksempelvis viktige rammevilkår blir fastlagt her til lands. Da er det avgjørende for bedriftene at de synliggjør egen rolle også lokalt, mener Sveinbjørnsson.
«Skrekkeksempel»
Han synes den mye omtalte lakseskatten kan stå som et eksempel på hvordan maritim næring ikke ønsker å ha det.
– Etter min mening var dette et symptom på at denne næringen ikke har lykkes godt nok med å få frem egen betydning. Dette handler ikke om påvirkning eller lobbyering, men om opplysning, sier Sveinbjørnsson.
En av løsningene er slik han ser det å satse på åpenhet og såkalt transparens.
– Å bruke tid på synliggjøring vil kanskje ikke vise igjen på bunnlinjen umiddelbart, men jeg tror det er avgjørende for å lykkes i fremtiden, sier Sveinbjørnsson.
(Vilkår)