To båter, ni måneder, seks motorhavari: Hva skjedde egentlig?

Verfts-reklamasjon og reservebåt er én side av historien. Vi kan fortelle mer om grunnen til at de to Bodø-hurtigbåtene har vært ute av drift.

«Fjordstrøm» under sjøsetting ved Brødrene Aa i Hyen.
«Fjordstrøm» under sjøsetting ved Brødrene Aa i Hyen.Foto: Brødrene Aa
En artikkel i NRK forteller historien om de to hybride søsterskipene «Fjordstrøm» og «Fjordtind», levert fra Brødrene Aa i Hyen i henholdsvis januar og mai i år.

Til NRK sier Norled at fartøyene har hatt seks motorhavari, og 81 dager der rutene har vært trafikkert med konvensjonelt reservemateriell. Grunnen, siterer statskringkasteren, er «ombygginger og justeringer, bytte av motorer og reklamasjonssaker på utstyr».

Men er det hele historien?

Sammensatt bilde

I NRK-saken er en politiker sitert på at «hastverk er lastverk», og infrastrukturen rundt lading nevnes som et tilleggsproblem.

– Fra verftets side må vi presisere at bildet er sammensatt, sier Tor Øyvin Aa til Kystens Næringsliv.

Tor Øyvin Aa er administrerende direktør i Brødrene Aa.Foto: Brødrene Aa

Aa er administrerende direktør i Brødrene Aa, og mener at det egentlig er ryddigst at operatøren uttaler seg i saken.

Han sier seg imidlertid villig til å fortelle verftets side i saken, som omhandler både kunde og operatør Norled og to hurtigbåtruter ut fra Bodø.
Katamaranene på 40 meter, og med en plass til 140 passasjerer, har hatt en problematisk barndom.

Med 24 tonn batterier på til sammen 4 megawattimer, er det store mengder energi som skal over ripen ved ladestasjonene på rutene Bodø–Væran og Bodø–Gildeskål.

Hadde det bare eksistert ladestasjoner.

Rekkeviddeforlenger, ikke hovedmotor

På denne typen fartøy omtales ladeaggregatene om bord som rekkeviddeforlengere. Hurtigbåtene er ment å gå 70 prosent av tiden helelektrisk, forteller Aa.

– Fire megawattimer, som vel er de største du finner på kysten, i hvert fall i hurtigbåter.

Vi har vært nødt til å kjøre batteriene veldig hardt, og derfor også aggregatene hardere

Cathrine Gjertsen i Norled

Vi har spurt kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled om hva som har vært kommunisert gjennom NRK-artikkelen.

For Norled er nemlig infrastrukturen rundt lading mer enn et tilleggsproblemet NRK refererer til.

Kommunikasjonssjef Cathrine Gjertsen i Norled.Foto: Norled

Uten lademulighet har rederiet vært tvunget til å bruke dieselaggregatene – rekkeviddeforlengerne – langt mer enn opprinnelig planlagt, og langt tøffere både underveis og ved kai.

– Vi har vært nødt til å kjøre batteriene veldig hardt, og derfor også aggregatene hardere, forteller Gjertsen til Kystens Næringsliv.

Ikke ment for slik drift

Generatorene har med andre ord måttet ta rollen som hovedmotor, bekrefter Aa i Brødrene Aa.

Styringsskap for generator.Foto: Brødrene Aa

– Det er et driftsmønster rekkeviddeforlengerne ikke var ment for. Motorene har vært i drift både under kjøring og når båtene ligger i ro. Det er i hvert fall en del av bildet her, sier han.

Konsekvensene ble kostbare for Norled.

– De måtte byttes, og det ble en reklamasjonssak, forteller Gjertsen.
– Hvorfor reklamasjon?

– Generatorene kjøres hardere enn forutsatt som følge av mangel på lading. Vi er ikke fornøyde med levetiden på disse generatorene, og vi er for øyeblikket i diskusjoner med leverandørene våre om dette.

Alle de seks motorhavariene var på grunn av det langt tøffere driftsmønsteret, sier hun.

– I NRK-saken sier dere ikke noe om den underliggende årsaken til motorhavariene?

– Vi la ved ekstrainformasjon til NRK om at det blir krevende drift uten lademuligheter, men vi har kanskje ikke vært klare nok på årsaksforholdet.

«Umodent grønt skifte»

Aa har merket seg at enkelte politikere har trukket kortet om et umodent, grønt skifte.

NRK siterer Frp-politiker Rune Ernst Østgren på at det «ikke er lurt å sette krav til elektriske fartøy nå».

– Jeg er for en grønnere utvikling, men det går for fort i Norge, siterer NRK videre – fra en artikkel i Fremover.
Det mener Aa blir skivebom.
«Fjordstrøm» ved Brødrene Aa i Hyen.Foto: Brødrene Aa

– Mye handler om at ladeinfrastrukturen ikke har vært på plass. Det tok åtte måneder før den var tilgjengelig.

Aa tror at det hele vil roe seg.

– Når ladeinfrastrukturen nå er på plass, vil dette gå seg til.

De to katamaranene havner under sekkeposten «nullutslipp», og skal kunne gå i to timer og nesten 60 nautiske mil i 30 knop på batterikraft alene, når ladeangsten er unnagjort.
Gjertsen i Norled sier at utfordringene knyttet til ladeinfrastruktur er sammensatt:

– Tidkrevende forhandlinger med tomteeier, skjulte konstruksjoner i forbindelse med graving som medførte flytting av bygg og traséer, samt begrensninger i tillatt byggeaktivitet i Bodø i kulturhovedstadsåret 2024.

Fjordtind i fart.Foto: Brødrene Aa

Også godkjenningsprosesser har tatt mye tid.

– Vi jobber fortsatt med å korrigere landanlegget i Bodø, som ble levert med en mangel som hindret full effekt, sier hun.

Norled er i gang

– Vi skal ha hybridelektrisk drift, og vi er klare for det, understreker Gjertsen i Norled.

Nå ønsker Norled å se fremover.

– Nå er vi oppe å kjøre på landstrøm, men jobber fremdeles med å få høy nok effekt på ladestrømmen. Vi er i gang, avslutter hun.

For Brødrene Aas vedkommende ligger det flere prosjekter, blant annet i randsonen av Bergen. Der blir det hele fem megawattimer om bord – og så vidt Kystens Næringsliv erfarer, ladesystemer på plass.

– Vi skal levere et fartøy med enda større kapasitet, i ruten Bergen–Knarvik, samtidig som vi bygger om «Terningen» og «Tyrhaug» til batteridrift, sa Aa for ett år siden.
(Vilkår)
Publisert 13. November 2024, kl. 04.02Oppdatert 14. November 2024, kl. 11.49
NorledBrødrene AaHurtigbåtBatteriReklamasjon