To norske leverandører bidrar til skipsbygging i USA

Kongsberg Maritime velger Corvus Energy-batterisystemer til Matsons LNG-drevne containerskip.

Corvus Energy, fabrikk Midtun Bergen
Corvus Energy, fabrikk Midtun BergenFoto: Kertil Svendsen

Kongsberg Maritime skal levere hybride elektriske systemer, inkludert Corvus Energy sitt Orca ESS, til Matson Navigation Companys tre nye LNG-drevne containerskip i Aloha-klassen.

Skipene, designet av KOMAC og bygges ved Philly Shipyard.

Dette de største containerskipene som noensinne er bygget i USA, med en kapasitet på 3 600 TEU og lengde på 260 meter.

De skal leveres i 2026 og 2027, og skal operere på Matsons Hawaii og Kina–Long Beach Express-ruter.

Skipene får neste generasjons, LNG-klare design, med fokus på energieffektivitet og reduserte utslipp.

De vil bruke dual-fuel-motorer som kan gå på både konvensjonelt marint drivstoff og LNG. Målet er å redusere klimagassutslipp (Scope 1) med 40 prosent innen 2030, og oppnå netto nullutslipp innen 2050.

Kongsbergs hybride elektriske løsning inkluderer Corvus Orca ESS skal optimalisere energibruken ombord.

Hvert skip får et 1492 kWh Orca-system. Ifølge Kongsberg og Corvus er dette prosjektet et viktig skritt mot mer bærekraftig skipsfart og viser en økende trend mot hybridisering i sektoren.

Corvus ESS brukes globalt i mange fartøystyper, og teknologien muliggjør elektrifisering også for større havgående skip, ikke bare nærskipsfart.

(Vilkår)
Publisert 2. May 2025, kl. 06.47Oppdatert 2. May 2025, kl. 06.50
Corvus EnergyKongsberg Maritime