Tok revansj etter konkurs. Milliardmulighet vil kreve nok et verft.

Nylig signerte Grovfjord Mek. Verksted 2.0 samarbeidskontrakt med gamle kjente i nye Changeneering. I det fjerne lokker langt større muligheter.

Bård Meek-Hansen daglig leder i GMV 2.0.
Bård Meek-Hansen daglig leder i GMV 2.0.Foto: Lena Knutli

– Ingen bruer er brent, sier verftssjef Bård Meek-Hansen til Kystens Næringsliv.

Ny eier, nytt navn og en dose omorganisering har gitt ny giv ved Grovfjord Mek – eller Grovfjord Mek. Verksted 2.0 som det talende heter i dag.

Anders Breines og Bård Meek-Hansen.Foto: Changeneering
Det betyr også at oppstartene som kom i kjølvannet av fjorårets konkurs er gode kandidater for videre samarbeid og utvikling i det «ferske» verftet i Grovfjorden. Nylig signerte verftet kontrakt med like ferske Changeneering.

Ocean Infinity veltet

– Det er ingen hemmelighet at det var Ocean Infinity-prosjektet som ble for mye for oss. Når de ikke ville betale kostnadsøkningene på materialer og utstyr, så var det ingen vei tilbake, sa Meek-Hansen etter konkursen.

Mye har skjedd siden konkurs var faktum og 50 ansatte måtte gå.

– Vi har faktisk et positivt årsresultat for 2023, og gjør det så langt veldig bra i 2024. I dag er vi 32 ansatte, og satser på å bli rundt 39. Da har vi den produksjonskapasiteten vi ønsker.

Da Grovfjord Mek. Verksted 2.0 startet opp, siktet det seg både trygt og tradisjonelt før ny eier kom på banen.

– Vi startet med reparasjon og vedlikehold. Nybygg er straks mer kapitalkrevende, og bankene er selvfølgelig mer velvillige når det finnes kapital.

Les mer om den nye eieren og historien her:

Ny automasjon med gamle kjente

Kapital gjennom kjærkommen omsetning er også på vei gjennom verftsporten. Et av prosjektene knytter sammen gamle ansatte og lokale kunder.

– Der kan jeg ikke si navn. Kontrakten er riktignok i boks, og arbeidet er i gang, men vi må ha noen tekniske avklaringer. Og så skal vi jo publisere kontrakten i fellesskap med kunde.

Fra venstre: Anders Breines, Sindre Breines, Bård Meek-Hansen, Mathias Løvmo og Marius Eidstø.Foto: Changeneering

Fartøyet på 14,99 meter er batteridrevet i serie, og det første med et nyutviklet automasjons- og manøvreringssystem fra nykomlingen Changeneering.

Både Anders og Sindre Breines i Changeneering er tidligere ansatte i gamle GMV, som allerede i 2017 hadde satset for fullt på batteriløsninger.

– Anders og Sindre hadde ansvaret for batterisatsingen vår, også opp mot automasjon og den førerløse delen av satsingen rundt Ocean Infinity. Deres satsing er fundamentert på det som ble utviklet i gamle Grovfjord Mek. Verksted.

Meek-Hansen omtaler samarbeidet og samarbeidsparteren som spennende og fremtidsrettet.

– Vi er avhengige av å kunne tilby batterielektriske løsninger til oppdrettskundene. Myndighetene vil kreve at flere og flere av fartøyene bygges med nullutslippsteknologi gjeldende fra og med 2025.

Forsvaret krever nytt selskap

Fremtidsrettet kan man også kalle forsvarets opprustningshorisont. Meek-Hansen er ikke fremmed for et nytt forsvarssamarbeid.

– Jeg utelukker ikke at kompetansen vi hadde i gamle GMV og det vi gjorde på Ocean Infinity kan få nytt liv i andre segmenter. Forsvarets satser tungt på autonomi, og vi ligger i tillegg tett på Ramsund orlogsstasjon.

Det blir imidlertid ikke gjennom Grovfjord Mek. Verksted 2.0, sier verftssjefen.

– Forsvaret er på et helt annet plan når det gjelder krav til sikkerhet og dokumentasjon. Det er vanskelig å kombinere med annen aktivitet, spesielt for verft i vår størrelse. Du er nødt til å ha en organisasjon du vet ikke blir lett å selge inn etter at prosjektene er ferdige.

– En organisasjon med ett formål, og med usikkerhet rundt oppdraget. Vanskelig mot bankene?

– Absolutt! Det vil ikke bli lett, men det er samtidig mange milliarder som skal investeres, og man er avhengig av å få de rette aktørene med på laget. Vi åpner i hvert fall for samarbeid med store partnere.

Flere selskap

Changeneering er bare ett av flere tredjepartsselskap det nye GMV satser på å samarbeide med i tiden fremover.

– De er jo heller ikke alene i den bransjen, der du jo også har Høglund Power Solutions og andre.

– Den gamle sjefdesigneren i GMV er aktiv med Frost Ship Design?

– Odd Göran Bolsøy er svært god på initiell design, og det han gjør er spennende. Som sagt er ingen bruer brent, men enn så lenge har vi satset på eksisterende design. Vi tilbød jobb videre, men jeg har full forståelse for at han satser slik han gjør.

Kontrakten med de tidligere kollegene i Changeneering omfatter levering av integrert automasjonssystem med energistyring, alarmhåndtering, ombord-automatisering og manøvreringskonsoller.

Systemet kobles mot en skyløsning for visualisering av sanntids- og historiske ytelsesdata, og til fjernstøtte. Det hele skal sikre økt sikkerhet for mannskap og fartøy.

Batterikapasitet ligger på 400 kilowattimer, med en generator som sikrer 180 kilowatt ved behov.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

– Den første kontrakten er alltid den viktigste. Vi er takknemlige for tilliten og ser frem til å jobbe sammen med GMV på dette prosjektet. Leveransen til Grovfjord Mek. Verksted 2.0 AS gir oss muligheten til å vise frem våre avanserte løsninger og setter en ny standard for miljøvennlig marinteknologi, sier Anders Breines, administrerende direktør i Changeneering.

Rører på seg i havbruk

Ordreboken er ellers tålelig velfylt, røper Meek-Hansen.

– Nå holder vi på med to fartøy for Lofoten sjøprodukter, der det ene blir levert i april–mai, og det andre i juni. I tillegg kommer det en større servicebåt i september.

Den skal til Salaks. Det har endelig begynt å røre på seg i havbruksnæringen, har han merket seg.

– Det begynner å ta seg opp igjen etter at alt stoppet opp. Samtidig har vi kanskje ikke merket så mye av konsekvensene av grunnrenteskatten selv. Reparasjon og vedlikehold må uansett gjøres, og trenger man nybygg, så må man ha nybygg.

Meek-Hansen tror andre næringer har følt lakseskatten langt tettere på kroppen.

– Det ga jo en dramatisk konsekvens for investeringslysten, spesielt på det som gjerne er «nice to have», mer enn «need to have».

Det betyr ikke at alt er tilbake til det normale. Mye ligger på is.

– Fjerner du mye av kapitalen deres, har de naturlig nok mindre å investere med. Se bare på eierne våre, det er ennå usikkerhet angående hva de skal betale i skatt for 2023. Det nye systemet er svært uoversiktlig, og slik kan man ikke ha det.

Marianne Bendiksen er daglig leder i oppdrettsselskapet Northern Lights Salmon.Foto: Privat

Hadde lyst til å bidra

Oppdrettseieren Northern Lights Holding – som eier Northern Lights Salmon – var et av flere Grovfjord-selskap som fryktet at verftsindustrien skulle forsvinne etter konkursen. Nå er de verftseiere.

– Det var egentlig ganske enkelt. Vi hadde lyst til å bidra til at Grovfjord mek. verksted består. Verftet er utrolig viktig for oss og resten av næringen, forteller daglig leder og tredje generasjon i familieselskapet Northern Lights Salmon til Kystens næringsliv.

Eierskapet gir også en hjemlig kunde.

– Nå satser vi kun mot oppdrett, sier verftssjefen, som raskt innrømmer at dét er en sannhet med modifikasjoner.

– Vi utfører selvsagt reparasjon og vedlikehold på alle fartøytyper.

Det gamle Grovfjord mek. verksted-systemet bestod av to selskap, der GMV Service unngikk konkursen.

– Det gamle GMV stod for nybygg, mens GMV Service tok service- og vedlikehold. Vi gjør mer på reparasjon og vedlikehold, men ikke i konkurranse med GMV Service.

(Vilkår)
Publisert 12. April 2024, kl. 03.00Oppdatert 15. April 2024, kl. 09.53
Grovfjord Mek. VerkstedGrovfjord Mek. Verksted 2.0ChangeneeringKonkurs