Torghatten Nord vant anbud. Det betyr flett ny lokalferge.

Det er fergesambandet Festvåg–Misten som nå får ny ferge – og nytt fergerederi.

Fjord1 sin MF Bjørnsund fra 1979.
Fjord1 sin MF Bjørnsund fra 1979.Foto: Fjord1

Sambandet forbinder veistrekk på ruten mellom Bodø og Kjerringøy, og får en kapasitet på 60 personbiler.

Helelektrisk ferge

– Ekstra gledelig er det at vi fra 2027 skal fase inn ei ny helelektrisk ferge på sambandet, sier Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord i en pressemelding.

Det var før helgen at Nordland fylkeskommune ga anbudet til Torghatten Nord. I dag er det Fjord1 som trafikkerer distansen med MF «Bjørnsund» fra 1979 og MF «Solnør», et oppdrag de har hatt siden 2021.

Kystens Næringsliv har spurt rederiets kommunikasjonsavdeling om byggeverft er landet.

– Det er litt tidlig. Før den prosessen kan starte må vi jo vite at vi har fått anbudet, heter det der.

Det som er sikkert, er at Torghatten Nord skal drifte ruten fra første januar neste år. En elektrisk ferge blir faset inn først fra 2027, og driftsoppdraget har en varighet på 10 år før neste anbudsrunde trer i kraft.

Gammelt materiell

– Kjerringøyværingene har hatt eldre ferger i lang tid, så vi tror at nyheten om splitter ny ferge blir godt mottatt av de reisende, sier administrerende direktør, som deler gleden med lokalbefolkningen:

– Det er veldig tilfredsstillende å vinne dette anbudet, og være tilbake på Mistenfjorden fra januar neste år.

Torghatten Nord var sist på Mistenfjorden i 2020, med fergene MF «Kjerringøy» og MF «Virak».

Klagefristen på kontraktstildelingen går ut 17 mai.

(Copyright)
Publisert 14. May 2024, kl. 04.00Oppdatert 14. May 2024, kl. 04.00
Torghatten NordFjord1FergeAnbud