Torghattens teknologi suste rett inn på eksklusiv liste

Torghatten er nominert som Norges 14. mest innovative selskap. Selvkjørende ferjer med ny teknologi er del av forklaringen.

Jan Volsdal er administrerende direktør i Torghatten-konsernet.
Jan Volsdal er administrerende direktør i Torghatten-konsernet.Foto: Torghatten
Det er tidsskriftene Innomag og Computerworld som for tiende gang listen over de 25 norske virksomhetene som er flinkest på innovasjonsområdet.

Kanskje overraskende for noen kommer ferjeselskapet Torghatten helt opp på en 14. plass på listen som eneste persontransportselskap.

Konsernsjef Jan Volsdal kan fortelle en «hemmelighet».

– Hva er det som gjør at et «traust» ferjeselskap havner på en slik liste som eneste persontransportselskap?

– Det har kanskje gått mange hus forbi, men det har foregått en enorm innovasjon i ferjenæringen de siste årene, særlig innen automasjon og alternative energikilder. Det handler både om krav fra oppdragsgiverne og innovasjon som ferjeselskapene selv initierer, sier Volsdal til Kystens Næringsliv.

Han legger til det at et ferjesamband er en mer oversiktlig utviklingsarena enn i langfart, gjør nok at Torghatten kan snu seg raskere for å teste og implementere ny teknologi, mener han.

Husk å stemme på Årets mest maritime kommune. Stemmeskjema under:
– Hva gjør dere annerledes?

– Innovasjonsarbeid tar tid, og mye av det foregår ganske diskret før det rulles ut kommersielt. For omverden virker det nok som om vi har kommet opp i høy marsjfart ganske raskt. Vi må vel også regne med at enkelte store satsinger har blitt lagt merke til, som elektrifisering og automatisering av store samband, selvkjørende byferje i Stockholm, og hydrogensatsingen på Vestfjord-sambandet, sier Torghatten-sjefen i Norge.

Skjer mye nytt

Torghatten har nylig definert Flakk-Rørvik i Trondheimsfjorden som nytt utviklingssamband i Torghatten. Der sparker ferjeselskapet i gang med et automatiseringsprosjekt sammen Kongsberg Maritime i disse dager.

Ferjesambandet blir en «teknologisk sandkasse», forteller Volsdal.

– Med automasjonsteknologi søker vi blant annet å øke sikkerheten og punktligheten, redusere energiforbruket, og å avlaste mannskap med rutineoppgaver – slik at de kan bruke mer tid og oppmerksomhet på sjøen i stedet for instrumentpanel og navigasjonskontroller. Nå har vi enda en sandkasse for utvikling og testing av teknologi, som vil komme den internasjonale teknologiklynga til gode.

Les mer om Flakk-Rørvik under:

Må hente inn flere folk

Som en del av ferjeselskapet nå satser på ny teknologi, må de ansetter flere folk enn matroser og kapteiner;

– Vi ansetter ganske mange teknologer og folk med prosjektkompetanse. Det er jop spennende og nytt for oss, sier Volsdal.

– Vil innovasjonsheder i en nasjonal kåring styrke deres konkurransefordel i neste anbudsrunde?

– Plasseringen på listen vil neppe vinne anbud for oss – men kompetansen og endringsevnen som ligger til grunn for en slik listeplassering, regner vi med vil gjøre at vi leverer gode konsepter i anbudene. Den effekten vi kanskje tror mer på, er at folk blir enda mer oppmerksomme på Torghatten som et spennende selskap å jobbe i, både for sjøfolk og andre som vil være med på å utvikle framtidas skipsfart.

På listen over de mest innovative selskapene finnes også to viktige innovative offentlige aktører. Helt til topps klatret i år Lærdal Medical som i over 60 år har hjulpet verden med innovative løsninger innen gjenopplivning, både for lekfolk og profesjonelle førstehjelpere.

Prisen deles ut av statsminister Jonas Gahr Støre og professor Robert Wolcott i Oslo den 4. september.

(Copyright)
Publisert 20. June 2024, kl. 03.26Oppdatert 20. June 2024, kl. 16.46
TorghattenJan VolsdalSelvkjørende ferjerHydrogenFerger