Troms og Finnmark utmerker seg tilsvarende med 48 prosent økning. Tallene for oktober viser en økning på 12 prosent på landsbasis, med totalt 290 nye aksjeselskap.

– I Rogaland, Vestland, Viken og Trøndelag var det en vekst i antallet nyetableringer på henholdsvis 29, 14, 10 og 8 prosent, sier Julie Berg i analyseselskapet Experian i en pressemelding.

Nedgang i Oslo

Oslo er eneste fylke med en reell nedgang i oktober. Antall nyetableringer innerst i Oslofjorden gikk ned med to prosent i oktober.

– I Møre og Romsdal har det hverken vært opp- eller nedgang, mens det på Innlandet og i Agder har vært en svak oppgang på en prosent, sier Berg.

Julie Berg i analyseselskapet Experian. Foto: Experian

Når året ses under ett, viser derimot tallene en reell nedgang i nyetableringer med 17 prosent, og bare Nordland viser tegn til vekst. Den er på to prosent. Også her skiller Oslo-gryten seg ut, og antallet nyetableringer i Innlandet, Viken og Oslo har fått en reduksjon på henholdsvis 24, 20 og 20 prosent sammenlignet med tilsvarende periode året før.

Høsten trekker opp

– Samtidig er det viktig på å påpeke at det er i nedgangstider flere av verdens mest suksessrike bedrifter har blitt etablert. Men baser beslutninger på konkrete data om marked og økonomi, råder Berg.

Når året under ett viser nedgang, er det i kontrast til to høstmåneder som alene trekker opp.

– Tallene viser at august og oktober så langt har vært de eneste månedene med flere nyetableringer når det sammenlignes med samme måneder i fjor. Størst nedgang var det i september med reduksjon på 33 prosent, sier hun.

I den andre enden …

Samtidig har antallet konkurser økt med 17 prosent, sammenlignet med tall fra oktober i fjor. Tallet for hele året er på 11 prosent, og det er fylkene i nord som topper den mindre gjeve statistikken.

– I Oslo er økningen under snittet med ni prosent, mens det har vært flest konkurser i Nordland, Troms og Finnmark og Vestfold og Telemark med 37, 33 og 27 prosent i respektiv rekkefølge, sier Berg.

Hun påpeker at samfunnet er i en periode med lavere kjøpekraft som følge av høyere renter, rekorddyr energi og en generell prisoppgang på varer og tjenester.

– Hvilket påvirker både bedrifter og privathusholdninger.