Tredje kontrakt på kort tid: Ny avtale for Dof-fartøy som har servet Equinor i 13 år

Ett av verdens største ankerhåndteringsfartøy inn i treårskontrakt.

Mons S. Aase, administrerende direktør i Dof.
Mons S. Aase, administrerende direktør i Dof.Foto: Gunnar lier

Dof har inngått en ny treårskontrakt for ankerhåndteringsfartøyet Skandi Vega, som dermed forlenger inneværende kontraktsperiode med Equinor.

Skandi Vega er ett av verdens største ankerhåndteringsfartøy og har vært i kontinuerlig arbeid for Equinor siden det ble overlevert i 2010.

Den nye treårskontrakten inneholder i tillegg opsjon på forlengelse i 2+1 år.

– Dof er svært fornøyd med å styrke forholdet til Equinor ytterligere og sikre en sterk og finansielt bærekraftig ordrereserve, uttaler administrerende direktør Mons S. Aase i Dof i en pressemelding.

Equinor-avtalen er den tredje Dof inngår på kort tid, samtidig som selskapet har jobbet med restrukturering og endelig sluttføring av avtalen som sikrer videre drift etter konkursen i Dof asa.

I midten av mars hanket rederiet inn en ny kontrakt med den mangeårige kunden Ithaca Energy (UK) Limited. Fireårsavtalen for PSV Skandi Gamma var en forlengelse av en allerede inngått kontrakt som utløper 1. mai.

I begynnelsen av mars benyttet Petrobas opsjonen på forlenget kontrakt for dykkerstøtte-skipet Skandi Achiever. Den nye kontrakten løper til februar neste år.

Overfor Kystens Næringsliv har Mons S. Aase tidligere vært klar på at selskapet setter pris på tilliten omgivelsene har gitt Dof i en vanskelig tid.

– Jeg er utrolig takknemlig for lojaliteten ansatte og kunder har vist. Vi har opplevd at de ansatte har vist sterk tilhørighet til og stolthet over Dof i en utrolig vanskelig tid, påpekte Aase da han kommenterte markedsutsiktene for selskapet.

– Siden 2015 har ratene stort sett vært nedadgående. Nå er det bedre enn på lenge, men det er ikke snakk om noen peak rater, sa Aase.

Mens olje- og gassmarkedet er det viktigste for Dof de neste årene, regner Aase med et taktskifte om noen år.

– Fra 2026/2027 vil vi satse knallhardt på flytende havvind, i form av fortøyning og riggflytt, når utbyggingene kommer i gang for alvor. Her kan vi bruke kompetansen og de komparative fortrinnene vi har fra olje og gass, sier Aase.

(Copyright)
Publisert 12. April 2023, kl. 10.53Oppdatert 12. April 2023, kl. 10.53