Trenger 500 frivillige sjøfolk: Blir digitale prøvekaniner døgnet rundt
Hjertefrekvens, støy, søvn og kjemisk eksponering. Nå skal sjøfolks helse og arbeidsmiljø overvåkes med sensorer - men kun om prosjektet finner nok frivillige.
– At det nå endelig kommer en dyptgående undersøkelse om sjøfolks helse og arbeidsmiljø, er lenge ventet og sårt tiltrengt.
Hasse Faber jobber som offshore-kokk og er nestleder i Interesseorganisasjon for Forpleiningspersonell (IFM). Han befinner seg til sjøs et sted i Norskehavet når Kystens Næringsliv tar kontakt.
– Dette er et område som har vært oversett altfor lenge, og dette forskningsprosjektet er et godt startsted. Her er der på sikt mulighet for mange vinklinger og tiltak, sier Faber.
Jobber seg ut i uføre
Nå håper Faber at mange sjøfolk melder seg til å delta i prosjektet.
– Jeg ville vært spent på et resultat av et slikt prosjekt. Jeg tror og håper sjøfolk vil stille opp og delta på dette, og jeg håper vi på sikt vil finne løsninger til å forlenge sjøfolks yrkesliv samt deres generelle helse og arbeidsdag, sier Faber.
Han mener det er på høy tid å sikre at flere kan ha lange, og sunnere arbeidsliv til sjøs.
– Altfor lenge har det vært normen at sjøfolk jobber seg ut i uføretrygd. Dette bør bli endret så flere klarer en lengre yrkeskarriere på sjøen, sier Faber.
Flere faktorer – samtidig
Tidligere undersøkelser av arbeidsmiljø og helse til sjøs, har nesten utelukkende vært basert på spørreundersøkelser. Nå skal flere faktorer ses under ett.
Norsk Sjøoffisersforbund finansierer prosjektet sammen med STAMI. I tillegg er både NHO Sjøfart, Norges Rederiforbund, Norsk Sjømannsforbund, Maskinistforbundet, og Sjøfartsdirektoratet med på forskningsprosjektet.
Gjennom forskningen skal instituttet undersøke ergonomiske, psykologiske og organisatoriske, fysiske og kjemiske arbeidsmiljøfaktorer i sektorene ferge- og lokalfart, og offshore service.
Vil se på årsaker
– Vi snakker mye om direkte og indirekte årsakene til skader og ulykker. Med dette prosjektet ønsker vi å gå lengre bak i årsakskjeden, for å se på andre bakenforliggende årsaker som kan påvirke arbeidsmiljø og helse til sjøs.
Sjøkaptein og direktør i Norsk Sjøoffisersforbund Hans Sande er en av initiativtakerne bak et helt nytt forskningsprosjekt som nå sparkes i gang.
Dårlig arbeidsmiljø koster milliarder
– Vi har 20.000 sjøfolk i Norge. Hvis vi har seks prosent sykefravær, betyr det 1200 sjøfolk sykemeldt hver dag gjennom hele året. Det koster samfunnet 4,2 millioner kroner daglig. Tall er bare én side av dette. Det er menneskene vi er opptatt av å lære mer om, og hjelpe til bedre arbeidsliv, sier Sande.
Nå ber han sjøfolk melde seg som prøvekaniner.
– Vi er helt avhengige av å få med ambassadører som er villige til å være «guinea pigs», la seg teste, la seg måle og svare på undersøkelser. Kun da vil dette prosjektet materialisere seg. Hva ønsker vi å få ut av dette? Rett og slett en bra dag på jobben, sier Sande.
Om forskningsprosjektet
- Forskningen uføres av Statens arbeidsmiljøinstitutt og skal gå over to år.
- Som del av prosjektet vil norske sjøfolk bli utstyrt med målere for en rekke fysiske faktorer.
- Bla. skal prosjektet måle hjertefrekvens, antall skritt, søvn, støy, vibrasjon, og kjemiske eksponeringer på sjøen.
- Prosjektet avhenger nå av at nok sjøfolk melder seg på.
- Det er behov for 500 frivillige i prosjektet.
- Forskningsprosjektet finansieres av STAMI og Norsk Sjøoffisersforbund.
- Andre som er med i prosjektet er NHO Sjøfart, Norges Rederiforbund, Norsk Sjømannsforbund, Maskinistforbundet, og Sjøfartsdirektoratet.
Trenger 500 frivillige
For å kunne gjennomføre forskningsprosjektet trenger forskerne nå 500 frivillige sjøfolk som kan måles, og dele sin hverdag til sjøs.
– Vi kom fram til at vi ikke har nok kunnskap om den maritime næringen, og at vi derfor hadde behov for å gjennomføre et forskningsprosjekt på denne gruppen.
Det sier Markus Koch ved Stami. Han er forsker og prosjektleder for innhentingen av data om sjøfolks arbeidsmiljø.
– Dette er et banebrytende forskningsprosjekt som vil gi oss ny kunnskap om hvilke faktorer som påvirker sjøfolks helse og arbeidsmiljø til sjøs, sier Koch.
– Vi følger alle GDPR-regler. De dataene vi bruker går direkte til oss som forskere. De er sikret, og blir behandlet av kun én eller to personer. De er anonymisert, og analysene våre skal gjennomføres på et overordnet nivå. Vi vil ikke ha mulighet til å si noe om enkeltpersoners data, forsikrer Koch.
Prosjektet skal i første omgang gå over to år. Det vil i først bestå av spørreundersøkelser, som senere blir fulgt opp med teknisk måleutstyr fysisk festet til sjøfolkene som ønsker å delta i prosjektet.
– For at dette forskningsprosjektet skal lykkes, er det viktig at alle parter som er med støtter opp under prosjektet. Vi trenger deltakere, og vi trenger at rederiene melder seg på, sier Koch.
(Vilkår)