Trenger hjelp: Kystverket skal ut med los-anbud til 4,5 milliarder kroner

Kystverket ønsker innspill fra leverandører og verft for å få oversikt over hybride eller batteridrevne losfartøy. Men én rapport er skeptisk til denne typen losbåter.

Tilbringertjenesten med losbåt, samt bygging av nye, miljøvennlige losbåter skal ut på anbud i 2025. Kystverket ber nå om hjelp fra maritim næring – i forkant av anbudsprosessen.
Tilbringertjenesten med losbåt, samt bygging av nye, miljøvennlige losbåter skal ut på anbud i 2025. Kystverket ber nå om hjelp fra maritim næring – i forkant av anbudsprosessen.Foto: Buksér og Berging
Neste år skal nytt anbud for tilbringertjeneste med losbåt sendes ut.

Norsk industri har en god oversikt over hvilke teknologier som kan vurderes tatt i bruk i kommende kontraktsperiode.

Men all denne kunnskapen er ikke samlet på ett sted.

Vi ønsker selvsagt at losfartøyene skal bygges i Norge med norsk teknologi.

Christina Rörick, Kystverket.

Nå inviterer Kystverket til dialog – i forkant av kommende anbudsprosess.

Dagens kontrakt utløper i 2026. Eventuell ny vinner av anbudet får da to år på seg før kontrakten er aktiv.

I forkant av ny anbudsrunde gjennomføres dialog med markedet for å jakte mer klimavennlige løsninger for framtidens tilbringertjeneste med losbåt.

Christina Rörick. Hun er prosjektleder for for anbudsrunden når Kystverket setter ut anbud på tilbringertjeneste med losbåt i 2025.Foto: Kystverket

– Vi er nysgjerrige, åpne for innspill og opptatt av å gjøre tilbringertjenesten mer klimavennlig, sier Christina Rörick, seniorrådgiver i Kystverket til Kystens Næringsliv.

I dag er det Buksér og Berging som har kontrakten.

Den har de hatt siden Kystverket konkurranseutsatte tilbringertjenesten med losbåt tilbake i 2016.

Nå går kontrakten mot slutten etter 10 år. Dermed må Kystverket ut i markedet å sjekke hvilke nye, miljøvennlige losfartøy som finnes.

Kan bli mange nye losbåter langs kysten

Men ikke helt enda. Først skal markedet sonderes.

Neste år skal Kystverket ut med et nytt anbud. Hovedsøkelyset blir da på losfartøy med lavt utslipp.

Få også med deg denne saken om hvilke båter som kan være aktuelle:

Det være seg for eksempel hybridfartøy med batteripakke i størrelsesorden 18–30 meter lang etter det Kystens Næringsliv erfarer.

Båtene trenger ikke være så store, da det stort sett er maksimalt to loser som skal fraktes ut.

Det kan fort bli nødvendig å bygge flere nye losbåter som må bygges for å dekke hele kysten, melder Rörick fra Kystverket.

Trenger hjelp fra båtprodusenter

– Vi har begynt å «snuse» på hvilke teknologier som kan være aktuelle, og hvilke typer båter som finnes. Vi håper på innspill fra ulike operatører, produsenter, verft og andre interessenter som kan bidra med innspill til hvordan kommende kontrakt kan driftes mer miljø- og klimavennlig, sier Christina Rörick, seniorrådgiver og prosjektleder i Kystverket til Kystens Næringsliv.

Til forskjell fra anbudsutlysingen i 2016 vil miljø- og klima få vesentlig større plass i kommende kontrakt.

Dagens losbåter er rundt 18 meter lange.

Kommende losbåter må være egnet til å transportere losen raskt og sikkert til de oppdrag som losen utfører.

– Vi har ikke besluttet noe angående størrelse. Det får vi nesten se litt an, når ulike aktører melder seg, sier Christina Rörick til Kystens Næringsliv.

Slik ser losfartøyene ut i dag:

Miljøversting i dag

Tilbringertjenesten, som transporterer loser til og fra fartøy, står for 16,7 prosent av Kystverkets totale klimautslipp.

Nå er ambisjonen å redusere dette betydelig.

En rapport fra Oslo Economics kommer med noen alternativer. Men har ingen fasit.

Den er det nok båtprodusentene som har. Kystverket bruker rapporten som en del av forarbeidet til anbudsprosessen. Men det er viktig å høre fra næringen, ifølge Rörick.

Vi har begynt å «snuse» på hvilke teknologier som kan være aktuelle og hvilke typer fartøy båter som finnes.

Rapporten sier i alle fall følgende:

«Dagens flåte består av 25 losbåter som hovedsakelig er dieseldrevne. Elektrisk drift, hydrogen, metanol og biodrivstoff og hybridløsninger med batteri er vurdert som mulige alternativer, men kun biodrivstoff (HVO-100) er modent nok til umiddelbar bruk. (Hydrert vegetabilsk olje. Journ.anm.). Begrenset tilgang og høye kostnader utfordrer imidlertid denne løsningen, står det i rapporten som Kystens Næringsliv har fått tilgang til.

Med andre ord er ikke rapporten så veldig positiv til hybrid-elektriske båter – blant annet.

En enorm oppgave

Lostjenesten er en omfattende operasjon, med over 40.000 oppdrag årlig.

– Det er en svært interessant kontrakt for mange aktører. Vi har ikke besluttet om vi skal dele landet inn i regioner, eller opprettholde dagens løsning hvor én leverandør har hele landet. Vi jobber med saken nå. I løpet av neste år vil et anbud sendes ut, sier Christina Rörick.

Kan bli arbeid for norske verft

Miljøkrav er en av de store endringene som preger forberedelsene til den nye kontrakten.

Hun legger til at spørsmålene som fortsatt må avklares, er størrelse og type teknologi på båtene. Det vurderes både større og mindre båter, og det er ønskelig at de i størst mulig grad bygges med norsk teknologi på norske verft.

– Vi ønsker selvsagt at losfartøyene skal bygges i Norge med norsk teknologi. Siden det ikke er så store båter, er det kort byggetid. Verftene trenger ikke å være så store, sier hun.

Kom med innspill

Interessenter kan nå gi sine innspill via Kystverkets nettsider og kunngjøring på Doffin.

Det er også laget et dialognotat som beskriver de overordnede planene.

Rörick oppfordrer alle relevante aktører å høre fra seg.

Dette er en gyllen anledning til å forme framtidens tilbringertjeneste med losbåt. Jeg håper at vi får til en god dialog med leverandører i forkant av anbudet, slik at anskaffelsen er interessant og treffer godt i markedet når konkurransen publiseres på Doffin i løpet av 2025, sier hun.
(Vilkår)
Publisert 25. November 2024, kl. 04.12Oppdatert 3. December 2024, kl. 09.16
KystverketChristina RörickMaritime PartnerNorsk LosforbundLos