Bakgrunnen er uenighet om en entreprise for bygging av en ny kai for Norges fire nye ubåter på marinebasen Haakonsvern i Bergen.

Det var i hovedsak manglende dokumentasjon av kompetanse og erfaring med sprengning under vann NCC klaget på.

Les også denne aktuelle debattsaken:

Anbudet har en verdi på drøyt 625 millioner kroner.

Ubåtkaien skal etter planen være ferdig i 2028.

Midlertidig forføyning

NCC har fått rettens medhold av Oslo tingrett i at anbudet om å bygge ubåt-kai på Haakonsvern skal termineres, og legges ut på nytt.

Selskapet har fått medhold i at det svenske entreprenørkonsernet NRC ikke har nok kunnskap til å sprenge under vann.

Dette var en stor del av anbudet ved byggingen av ubåt-kaien.

Les mer om ubåtene her (ekstern lenke – Store norske leksikon).

Byggestart var forventet i februar i år. Planen er at basen er ubåt-klar fra 2029, når den første av fire ubåter leveres fra et verft i Tyskland til Sjøforsvaret på Haakonsvern.

Nå har prosjektet trykket på pauseknappen. Det kan gi forsinkelser.

Tips oss

Dermed ble det en midlertidig seier til entreprenøren NCC, som ikke har gitt opp kampen om å bygge ubåtkaien i Bergen.

Ubåten KNM Utvær seiler i en fjord utenfor Bergen. Den norske ubåtflåten skal oppgraderes. Men nå er det trøbbel ved kaianlegget på marinebasen Haakonsvern. Foto: Mats Grimsæth / Forsvaret

– Det er viktig med klare kompetansekrav i offentlige anskaffelser, og da er det også viktig at de blir behandlet på riktig måte. NCC valgte å få dette spørsmålet behandlet juridisk og vi fikk i denne saken medhold i Oslo tingrett, sier Svein-Arne Sivertsen, divisjonsleder NCC Infrastructure Norge.

Beredskapen kan svekkes

Sjøforsvaret hevde i retten at forsinkelser i prosjektet kan true beredskapen fordi ubåtkaien ikke blir ferdig innen tidsfristen i 2029.

Tingretten er ikke enig. De skriver i dommen: «at det ikke er holdepunkter for at den beredskapsmessige risikoen øker betraktelig rett etter august 2029, samenlignet med perioden før nevnte tidspunkt. En eventuell forsinkelse vil kun ha påvirkning på leveransen av den første ubåten».

Kan bli forsinket

Forsinkelser og runder i rettssystemet betyr også prosjektet kan bli langt mer kostbart for skattebetalerne.

Anbudet har nå fått såkalt «midlertidig forføyning» som det heter i jussen.

Det foreligger dermed ingen dom i saken. Det betyr igjen at kjennelsen i tingretten kan ankes av NRC.

Advokatregningene til begge parter i denne saken har nå kommet opp i nærmere én million kroner.

Les også denne saken om «elleville» advokatregninger: