Ulsteins elektriske pilotfartøy sjøsatt i Kina
To SOV-er for Shanghai Electric blir de første formålsbygde fartøyene til kinesiske havvindoperasjoner.
De to fartøyene ble i helgen sjøsatt ved det kinesiske verftet ZPMC.
Designene stammer fra Ulstein, med henholdsvis SX195 og SX197. Service- og vedlikeholdsfartøyene har fått stor oppmerksomhet i Kina, ettersom de er de første i sitt slag i det kinesiske markedet.
– Markedsledende
Under sjøsettingen var en rekke kinesiske havvindutviklere til stede. Det er disse som skal ta i bruk fartøyene, som er bygd for selskapet Shanghai Electric.
Selskapet har blant annet mer enn 50 prosent markedsandel som leverandør av havvindturbiner.
Kontrakten mellom Ulstein og Shanghai Electric ble undertegnet i januar i fjor.
For Ulstein markerer disse to fartøyene inntoget i det kinesiske markedet for havvind, et marked sunnmøringene tar sikte på å utvikle ytterligere.
Satser på offshorefartøy
Offshorefartøy er også utenfor Kina et viktig satsingsområdet for Ulstein-gruppen. I vår lanserte Ulstein Design & Solutions planer om fleksible «crossoverfartøy» som er designet for å kunne brukes både på olje- og gass og på havvind.
Under Nor Shipping på forsommeren var Ulstein ute med et nytt konsept for en helelektrisk PSV som på sikt skal kunne operere utelukkende på batteridrift.