De to fartøyene ble i helgen sjøsatt ved det kinesiske verftet ZPMC.

Designene stammer fra Ulstein, med henholdsvis SX195 og SX197. Service- og vedlikeholdsfartøyene har fått stor oppmerksomhet i Kina, ettersom de er de første i sitt slag i det kinesiske markedet.

– Markedsledende

Under sjøsettingen var en rekke kinesiske havvindutviklere til stede. Det er disse som skal ta i bruk fartøyene, som er bygd for selskapet Shanghai Electric.

Selskapet har blant annet mer enn 50 prosent markedsandel som leverandør av havvindturbiner.

Servicefartøyene ved det kinesiske verftet. Foto: Privat

Kontrakten mellom Ulstein og Shanghai Electric ble undertegnet i januar i fjor.

– Ulstein-designene ble valgt ut fra deres posisjon som markedsledende med dokumenterte leveranser. Med disse to servicefartøyene mener vi at vi kan sørge for økt verdi for kundene og økt sikkerhet for sjøfolk, uttalte avdelingsdirektør Ma Chengbin i Shanghai Electric i forbindelse med kontraktssigneringen.

For Ulstein markerer disse to fartøyene inntoget i det kinesiske markedet for havvind, et marked sunnmøringene tar sikte på å utvikle ytterligere.

Satser på offshorefartøy

Offshorefartøy er også utenfor Kina et viktig satsingsområdet for Ulstein-gruppen. I vår lanserte Ulstein Design & Solutions planer om fleksible «crossoverfartøy» som er designet for å kunne brukes både på olje- og gass og på havvind.

– Dette er noe vi får veldig mange henvendelser på fra kunder, sa kommersiell direktør Lars Ståle Skoge i Ulstein Design & Solutions til Kystens Næringsliv den gang.

Slik ser skissen til Ulsteins helelektriske PSV ut. Foto: Ulstein Design & Solutions

Under Nor Shipping på forsommeren var Ulstein ute med et nytt konsept for en helelektrisk PSV som på sikt skal kunne operere utelukkende på batteridrift.

– Det vi ser er at en rekke oljefelt ligger relativt nær land. De fleste havvindfeltene gjør det samme. Våre beregninger viser at en elektrisk PSV kan rekke ut og serve installasjoner med forsyninger og andre tjenester for så å returnere til land på dagen, sa Torill Muren, ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions, til Kystens Næringsliv.