USA gjør det vrient for utlendinger - men denne norske leverandøren liker de
Vestdavit skal levere 14 daviter til flere tankskip i den amerikanske marinen. Avtalen er en av de største hittil for leverandøren.
– Vi har et produkt USA ikke kan levere selv, sier daglig leder hos Vestavit, Rolf Andreas Wigand til Kystens Næringsliv.
De 14 davitene blir fordelt på syv tankskip som fungerer som drivstoffskip til krigsskipene i marinen.
Bergenske Vestdavit oppgir ikke hvor mye kontrakten er verdt.
Rolf Andreas Wigand, daglig leder Vestdavit
Men det er ingen tvil om at daglig leder Rolf Andreas Wigand er fornøyd.
Davitene vil bli brukt til å sette ut og hente tilbake sju meter RHIB (Rigid-Hulled Inflatable Boats) for å støtte drivstoffpåfyllingsoperasjoner utført av oljetankerne for US Navys skip.
Dette er en davit:
En davit er en krantype som henger over en kant for å heise gjenstander opp til og ned.
Daviter er vanlige om bord på skip, der de først og fremst er plassert i par som holder fast livbåter, og som kan senke dem ned til sjøen når de skal brukes. Et tidlig patent på teknologien stammer fra 1907.
Som en viktig kunde har US Navy vært kilden til gjentatte bestillinger til Vestdavit.
Blant annet har marinen bestilt de doble TDB-7000 davittypene, som har blitt levert til tre ekspedisjonsskip.
Store i USA
Tidligere i vinter har Kystens Næringsliv skrevet flere artikler om norske leverandører som har mistet kontrakter i USA. (Se under).
Økt toll. Rykter om anløpsavgifter i 10 tallsmillionklassen.
Samt avlysing av føderale kontrakter med utenlandske selskaper.
Alt dette skaper usikkerhet blant annet hos norsk leverandørindustri som er inne på det amerikanske markedet.
Men foreløpig er Vestdavit-sjefen inne i varmen hos amerikanerne - mens andre er på vei ut i kulden.
Rolf Andreas Wigand er ikke umiddelbart bekymret over at USA med Trump i spissen skal begynne å sette hindringer i veien for Vestdavit fra Bergen, slik at amerikanerne selv kan levere daviter til US Navy.
– Foreløpig er det ikke kommet noen indikasjoner på straffetoll på våre produkter. Når det er sagt, så følger vi med, og jobber med ulike scenarioer. Det er mye som endrer seg i et uoversiktlig tempo, sier han.
Han legger til at US Navy ikke har funnet amerikanske leverandører til davitene Vestdavit leverer.
Få konkurrenter
– Vi har lang erfaring med å levere til mange av de største marinene i verden, og har et rykte på oss for å være verdensledende, sammen med noen få andre konkurrenter fra Europa. Uten å være breial, så kan vi kanskje si at dersom en davit er god for US Navys tankskip, er den god nok for de fleste, sier Wigand.
Han legger til at selskapets leveransemodell sikrer at de kan levere prøvde og testede systemer som møter de høyeste ytelsesstandardene for marineoperasjoner, med et kompakt fotavtrykk som gjør det enkelt å integrere dem i designet av nye fartøy.
Går som det suser
Men suksessen med US Navy og andre lands mariner har ikke kommet over natten, forteller Wigand.
– Når folk spør meg hvordan Vestdavit har fått til alle kontraktene med mariner og kystvakter over hele verden, så har jeg et kjedelig svar: Hardt arbeid over tid. Dyktige fagfolk. Et godt serviceapparat. Og ikke minst; et unikt produkt som ingen andre har, sier Wigand til Kystens Næringsliv.
Det ble en rekordhøy ordreinngang på 380 millioner kroner i 2024.
Inn i 2025 ser det lovende ut for bergenserne som er mer kjent i utlandet enn her hjemme.
Militære er de største kundene
Økningen kommer både fra det militære sjøforsvarsmarkedet og offshore energi-sektoren.
– Det har vært et fantastisk år, sier Tarjei Isaksen, salgs- og forretningsutviklingsdirektør i Vestdavit.
Davit-salget økte med omtrent 17 prosent fra 2023, og antallet ordrer steg med over 50 prosent til mer enn 108 enheter.
Den største delen av ordrene kom fra det militære markedet (80 prosent av verdien), mens offshore energi, både olje, gass og vind, utgjorde resten.
(Vilkår)