Ut mot forslag om «nynorske verft»: – Hvorfor ikke samisk?

– Underlig. Du kan lure på om de skulle vært omskolert, sier Greger Mannsverk ved Kimek til Kystens Næringsliv.

Greger Mannsverk, administrerende direktør i Kimek AS.
Greger Mannsverk, administrerende direktør i Kimek AS.Foto: Mikaela Berg
Adresse er både til regjering og til Stortingets utredningsseksjon. Av landets 356 kommuner er bare 90 rene nynorskkommuner. Kirkenes-verftet ligger tett på russergrensen i Finnmark, og er ifølge Wikipedia ikke en av de 90.

Mannsverk, som på spørsmål lurer på når ørene skal dette av, mener at den ene løsningen kan være like absurd som den andre.

Greger Mannsverk, administrerende direktør i Kimek.Foto: Lars Åke Andersen

– I lønsjen spøkte vi med at de heller kunne smalne inn til samisk.

Godt språkøre

Kystens Næringsliv har valgt å bruke ChatGPT, som er bestykket med et langt bedre språkøre for nynorsk enn artikkelforfatteren, til å oversette resten av vår egen artikkel. I teksten under har KI-tjenesten oversatt fra et litt konservativt bokmål til et formodentlig sobert nynorsk.
Den kan også oversette fra nederlandsk og tyrkisk.

Kan gje fordel

Regjeringa vurderer nemleg å bruke språkkrav som eit middel for å styrke norske skipsverft i kampen om store forsvarskontraktar. Ei ny utgreiing peiker på at krav om nynorsk i anbudsprosessar kan gi norske aktørar ein betydeleg fordel, samstundes som ein unngår brot på EØS-regelverket.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram har tidlegare understreka at dei 28 nye krigsskipa, ein del av det omfattande «Forsvarsløftet», helst skal byggjast i Noreg. Eit slikt grep kan generere ringverknader verdt opptil 85 milliardar kroner, ifølgje Menon Economics.

Språkkravet møter kritikk. Kunstig intelligens og avanserte omsetjingsverktøy gjer det enklare for utanlandske verft å oppfylle nynorskkrav.

Kvifor ikkje?

Ifølgje NRK, som først skreiv om saka, er det Stortingets utgreiingsseksjon som har kome med forslaget som eitt av mange tiltak for å gi norsk industri fortrinn overfor utlandet.
Ein arbeidar med uvisst målføre i arbeid på ein russisk trålar ved Kimek.Foto: Nicklas Knudsen

Raudts Sofie Marhaug er sitert på eit «kvifor ikkje? Det gjer at sjansen for at vi får fleire oppdrag til skipsverfta på Vestlandet vil auke mykje».

Argumentet hennar er at andre land tek seg til rette på same vis.

Statskanalen siterer òg Aleksander Øren Heen i næringskomiteen. Senterpartimannen meiner at milliardar står på spel.

– Om nynorsken kan bidra til dette, så vil det vere ein ny dimensjon, og noko eg vil utforske.

Det er – framleis ifølgje NRK – musikk i mållagets øyre.

– Standpunktet mitt er sjølvsagt at nynorsk kan brukast overalt og til alt. Eg trur det vil vere både eit smart og interessant politisk grep å stille krav om nynorsk eller bokmål som kontraktsspråk, seier leiar i Noregs Mållag, Peder Lofnes Hauge.

70 prosent forsvann

Tilbake til Kirkenes. Den profilerte verftssjefen ved Kimek har lenge vore tydeleg i sine utsegn om korleis norsk verftsindustri blir behandla.

Sjølv måtte han sjå 70 prosent av omsetninga ved Kimek forsvinne etter at sanksjonane mot angrepsmakta Russland trådde i kraft.

Særleg får mangelen på bruk av offentlege verkemiddel og det han meiner er manglande vilje til å utfordre EØS-tilsynet ESA bokstaveleg tala passet påskrive. Ifølgje Mannsverk er det ikkje tvil om at det finst avtalar i EØS der oppdrag på forsvarsmateriell kan grunngivast annleis.

– Der er Noreg generelt for dårleg. Det er nok å sjå dei subsidierte rutene nordover, som blir brukte av kinesiske turistar. Dette har vi ikkje skjønt i Noreg.

– Det er nok å sjå dei subsidierte flyrutene i nord, som vert brukte av kinesiske turistar, og gratisferjer som vert blokkerte av bubilturistar, slik at lokalbefolkninga blir ståande att.

Meininga har vore god, trur Mannsverk.

– Men dei må til ESA for å få godkjent at det berre er for dei som bur i nord dette skal gjelde for. Dette har vi ikkje skjønt i Noreg, medan dette blir praktisert på denne måten i fleire EU-land.

Tøvet og inkompetent

Mannsverk får støtte frå ein kollega i sør, Jan Oddvar Olsen ved Harstad mek verksted – Hamek – i Harstad. Heller ikkje Harstad er ein nynorskkommune.

Administrerende direktør Jan Oddvar Olsen ved Harstad Mekaniske.Foto: Hamek

– Dette føyer seg inn i rekkja av tøvete og inkompetente offentlege beslutningstakarar. Det er jo berre å bestemme at Noreg eller nære allierte treng kompetanseoppbygging som desse nybyggsprosjekta gir for å ivareta beredskapen, så er problemet løyst, nynorsk eller inkje.

Næringsminister Jan Christian Vestre og regjeringas forslag frå 2022 om å skjerpe reglane for offentlege innkjøp hadde som eitt av forslaga at miljø alltid skulle telle minst 30 prosent i anbodgrunnlaget.

Daverande næringsminister Jan Christian Vestre og daverande fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

– I 2022 skulle regjeringa undersøkje handlingsrommet. I dag burde det vere enkelt å favorisere norske verft, og grunngi det med forsvarshensyn. Det er det rom for i ESA, meiner Mannsverk.

Det ville likevel ikkje vore fullgodt.

– Vi må òg stille krav til lærlingordning, og samstundes styrke denne ved norske verft slik at konkurranseevna blir bygd opp.

– Og nynorsk?

– Eg måtte faktisk sjå på kalenderen om vi hadde kome til første april allereie.

Må ta med fleire krav

Ein rapport har tidlegare konkludert med at handlingsrommet var stort.

«Så lenge standarden er relevant og standarden er etterprøvbar og basert på ikkje-diskriminerande kriterium, er handlingsrommet for å utforme slike standardar relativt vidt. Dette gjeld sjølv om det vil kunne styrkje konkurranseevna til nokre verft framfor andre», heitte det i Menon-rapporten som kom i februar 2023.

Dåverande fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran meinte den gongen at mykje kunne hengast på det grøne skiftet.

Stortingsrepresentant og tidligere fiskeriminister Bjørnar Skjæran.Foto: Anders Furuset

– Noreg har ein innovativ maritim industri som ligg langt framme i å utvikle nye låg- og nullutsleppsløysingar. Eg meiner at verfta spelar ei viktig rolle i det maritime grøne skiftet, sa Skjæran.

Asle B. Strønen, administrerande direktør i Norske Skipsverft, supplerte:

– Miljøkravet må òg gjelde produksjonsprosessen. Og ein bør ta med krav til HMS, tariffløn og andre faktorar som gir produksjonsforhold staten kan vere bekjent av.

(Vilkår)
Publisert 14. January 2025, kl. 12.51Oppdatert 14. January 2025, kl. 13.35
KimekHamekNynorsk