Utenlandske ferger gir store muligheter
Bare det å bytte ut en 30 år gammel motor gir en enorm gevinst for redere – og for Harøy-selskapet, som opplever stor pågang lokalt og i utlandet.
Selv om selskapet melder om «økt aktivitet i det internasjonale markedet», velger også en lang rekke lokale rederier løsninger fra Finnøy.
– Det går bra, mye å gjøre, er den oppsummerte beskjeden fra daglig leder, teknisk sjef og majoritetseier Nils Erling Finnøy.
De siste avtalene inkluderer både nybygg og ombygginger, og omfatter et bredt spekter av fartøy – fra linebåter til brønnbåter og trålere.
Høyt og lavt for line
Blant prosjektene er levering av nytt gir og fjernstyring til linebåten «Koralhav» for rederiet Koralhav. På denne linebåten skal det installeres en høy- og lavgirsløsning som gir fleksibilitet og reduserer drivstofforbruk for fartøyet med variabelt turtall på hovedmotoren.
– Rederiet ønsket å redusere drivstofforbruket og oppnå en mer fleksibel drift, og derfor anbefalte vi vår 2-speed-løsning, sier Arne Kristian Nogva i Finnøy.
Til Kystens Næringsliv forteller salgssjefen at året så langt tegner bra. Det er gode og etterlengtede nyheter etter noe tørke i markedet.
– Utfordringen har lenge vært for lav omsetning opp mot kapasitet. Nå ser det bedre ut, og vi ser lyst på fremtiden.
– Det ble slutt på kontraheringer over natten da skatten ble gjort kjent. Det merket vi godt, bekrefter Nogva.
Skatten fikk konsekvenser
Nyheten om at havbruksnæringen skulle pålegges en grunnrenteskatt ble sluppet 28. september 2022, og medførte en nesten kontant frys på prosjekter og investeringer i laksenæringen.
Det rammet både verft og leverandørindustrien hardt.
– Det er litt av forklaringen på året som har vært, det var en del prosjekter som ble lagt i fryseren. Vi har alltid hatt mye på brønnbåt.
Noen tall for 2024 er ikke klare, men tallene for året mellom 2022 og 2023 er for lengst historie. For bedriften gikk omsetningen ned fra 111 millioner kroner til 89 millioner kroner. Årsresultatet, som i 2021 hadde ligget på nesten én million kroner, ble redusert til -3,4 millioner kroner og -2,5 millioner kroner i årene som fulgte.
Nå peker ordreboken på langt bedre tider, sier Nogva.
– Så langt i år går det veldig bra, sier han, og bekrefter daglig leders oppsummering tidligere i saken.
Brønnbåtrederiet Rosteins nyeste fartøy bygges hos Larsnes mek. verksted, og blir den 21. båten i rederiets flåte – samtlige med fremdriftsanlegg levert av Finnøy.
Tråler og brønnbåt
– Vi har hatt følere og signeringer fra havbrukssektoren det siste halve året, både på brønnbåter og på oppdrettsservice. Det rører definitivt på seg igjen, ja.
Tilsvarende løsning som på linebåten «Koralhav» skal også monteres på «Vonar», eid av Finnøy Fiskeriselskap. Denne installasjonen skal skje sommeren 2025. Også Havbryns 80 meter lange tråler «Havbryn» får girsystem fra Finnøy. Den bygges hos Vard, og får et hybrid G90FP girsystem med variabel hastighet gjennom både PTO- og PTI-funksjon på propellakslingen.
– Det er snakk om mye til passasjerskip, ferger og til fraktfartøy. I det hele tatt er europeiske ferger en god mulighet for oss.
Selskapet har imidlertid ingen strategi inn mot spesielle marked, men til byr produktene til alle. Samtidig er kan en del av forklaringen på utenlandssuksessen tilskrives det grønne skiftet, røper han.
– Der er en haug med gammel tonnasje i Europa, og bare det å bytte ut en 30 år gammel motor, samt modernisering av fremdriftslinje, gir en enorm miljøgevinst. Det samme gjelder gjenbruk av skrog. Der kommer vi fort inn i bildet.
(Vilkår)