Utsetter nullutslippssatsing i norske fjorder

– En seier for de som ikke har våget å investere i en grønnere framtid, sier Bent Martini i Havila Kystruten.

Kystruteskipet Havila Pollux. Dåp i Bergen.
Kystruteskipet Havila Pollux. Dåp i Bergen.Foto:

Regjeringen melder at det blir endringer i Stortingets beslutning om nullutslipp i verdensarvfjordene, og nullutslippskravene for skip over 10 000 bruttotonn utsettes seks år fram i tid.

– Det er en skandale, raser administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

I 2018 besluttet Stortinget at det fra 1. januar 2026 skulle innføres krav om nullutslipp fra alle fartøy over 10 000 bruttotonn i norske verdensarvfjorder.

Denne beslutningen har blant annet vært på høring hos Sjøfartsdirektoratet, og tirsdag 27. august kunne Regjeringen melde at den opprinnelige beslutningen fra Stortinget var endret.

Det betyr at det fra 1. januar 2026 blir innført krav om nullutslipp for fartøy og ferjer under 10 000 bruttotonn, og at de samme kravene vil gjelde for større fartøy først fra 1. januar 2032, ifølge regjeringen, selv om de åpner for at bruk av biogass vil være å regne som nullutslipp.

– Først og fremst, bruk av biogass er ikke reelt nullutslipp. Det er klimanøytralt, som er bra og et stort steg i riktig retning, men man kan ikke påberope seg nullutslipp om man tillater fartøy på biogass, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

Vil fortsette å seile utslippsfritt

Martini garanterer at Havila Kystruten vil seile Geirangerfjorden, og andre områder som Hjørundfjorden og Trollfjorden utslippsfritt også i framtiden, uavhengig av regjeringens beslutning.

– Vi skal gjøre vårt for å ta vare på de sårbare områdene vi er så heldige å få lov til å seile i. Man må aldri glemme at vi faktisk bare låner naturen vi viser fram, og vi har et ansvar for å ta vare på den for kommende generasjoner. De som har jobbet imot 2026-beslutningen bør ha en vond smak i munnen, for de har arbeidet imot å ta vare på noe av det beste Norge har å by på, sier Martini.

Han mener videre at beslutningen kan i verste fall også forsinke utvikling av eksempelvis hydrogenprosjekter og hydrogenproduksjon langs kysten, da det ikke vil være et konkret behov før langt fram i tid, i alle fall når regjeringen mener at klimanøytralitet ved bruk av biogass kan sidestilles med nullutslippsdrivstoff.

– Det vil forsinke norsk sjøfarts mulighet til å gjøre de rette grepene for å redusere sine klimagassutslipp slik at Norge når 2050-målene sine, mener han.

(Copyright)
Publisert 30. August 2024, kl. 08.35Oppdatert 30. August 2024, kl. 08.35
Havila