Vant kontrakt: – En gledens dag for oss!

– Denne kontrakten er verdt utrolig mye for oss, sier direktør Hans Jørgen Fedog i Green Yard. Om to år skal verftet i Ulsteinvik levere et skip som skal operere i Svartehavet.

– Denne kontrakten er svært mye verdt for oss, sier direktør Hans Jørgen Fedog i Green Yard. Green Yard Kleven fikk fredag klarsignal til å bygge et nesten 90 meter langt skip for et rumensk selskap.
– Denne kontrakten er svært mye verdt for oss, sier direktør Hans Jørgen Fedog i Green Yard. Green Yard Kleven fikk fredag klarsignal til å bygge et nesten 90 meter langt skip for et rumensk selskap.Foto: Green Yard

– Jeg kan ikke si hvor mye denne kontrakten er verdt i penger, men det er et betydelig beløp, sier direktøren til Kystens Næringsliv.

Green Yard Kleven skal bygge dette skipet på to år. Det skal operere foret rumensk selskap i Svartehavet.Foto: Grreen Yard

Skal operere i Svartehavet

Green Yard Kleven i Ulsteinvik har allerede satt i gang med rekruttering av personell, både til kontor og i verkstedet. De 70–80 som jobber der i dag skal bli mange flere.

Nybyggingskontrakten som verftet har inngått er med det rumenske energiselskapet OMV Petrom S.A. Det skal bygges et såkalt «Field Support Vessel» som skal operere for «Neptun Deep»-prosjektet i Svartehavet.

Prosjektet er det største naturgassprosjektet i det rumenske Svartehavet, og det første dypvannsprosjektet til havs i Romania.

Skipet skal leveres allerede i andre halvdel av 2026.

– Egentlig har prosjektet vært i gang en stund allerede. Det er derfor vi kan levere etter så kort tid. Det er blitt vår spesialitet dette, sier Fedog til Kystens Næringsliv.

Har jobbet målrettet

Han sier fredag var en gledens dag på Green Yard Kleven.

– Vi har siden overtakelsen av verftet i 2020 jobbet målrettet for å etablere oss i nybyggingsmarkedet med det rette prosjektet for oss. Derfor er det veldig tilfredsstillende at vi nå har landet denne kontrakten, sier Fedog, som bærer tittelen CEO.

Skipet som skal bygges skal operere for en ubemannet gassplattform i Svartehavet. Det skal være base for teknikere for vedlikehold på plattformen, varelager og frakte personell og forsyninger. Det skal bli ett 89,5 meter langt flerskrogsfartøy med gangvei, offshorekran og innredning for totalt 90 personer i enmanns-lugarer, opplyser verftet.

Skroget bygges i Polen

Skipet skal bygges for bruk av metanol som drivstoff, samt batteripakke og generatorsett med variabelt turtall.

– Skipet er tenkt bærekraftig både med tanke på drivstoff og utslipp, sier Rune Gamlem, salgssjef i Green Yard Kleven i en pressemelding.

Skroget vil bli bygd på Montex i Polen og er ventet til Ulsteinvik i starten av 2026.

– Vi er svært glade for at de valgte oss for denne kontrakten. Samarbeidet har vært utrolig givende hele veien og med stor tillit mellom partene, forteller Fedog.
Green Yard Kleven ligger i vakre omgivelser i Ulsteinvik.Foto: Green Yard

Lokale aktører

Skipet er designet av Herøy-selskapet Marin Teknikk. Prosjektet vil involvere flere lokale underleverandører.

– Seabrokers sin avdeling i Fosnavåg har også bidratt til å gjøre denne kontrakten mulig. I tillegg til Seabrokers og Marin Teknikk ønsker vi å samarbeide med lokale aktører så langt det er mulig, og vi tror vi vil få til flere gode lokale samarbeid i dette prosjektet, forteller Gamlem.

Fedog seier at Green Yard Kleven hele tiden har hatt nøkkelkompetanse til å kunne bygge nybygg, og er på den måten veldig godt rigget til oppdraget.

– Nå rekrutterer vi folk kontinuerlig. dette prosjektet gleder vi oss virkelig til, sier Hans Jørgen Fedog.
(Vilkår)
Publisert 11. October 2024, kl. 12.33Oppdatert 11. October 2024, kl. 12.33
UlsteinvikGreen Yard Kleven