Vant kontrakt: – En gledens dag for oss!
– Denne kontrakten er verdt utrolig mye for oss, sier direktør Hans Jørgen Fedog i Green Yard. Om to år skal verftet i Ulsteinvik levere et skip som skal operere i Svartehavet.
– Jeg kan ikke si hvor mye denne kontrakten er verdt i penger, men det er et betydelig beløp, sier direktøren til Kystens Næringsliv.
Skal operere i Svartehavet
Green Yard Kleven i Ulsteinvik har allerede satt i gang med rekruttering av personell, både til kontor og i verkstedet. De 70–80 som jobber der i dag skal bli mange flere.
Nybyggingskontrakten som verftet har inngått er med det rumenske energiselskapet OMV Petrom S.A. Det skal bygges et såkalt «Field Support Vessel» som skal operere for «Neptun Deep»-prosjektet i Svartehavet.
Prosjektet er det største naturgassprosjektet i det rumenske Svartehavet, og det første dypvannsprosjektet til havs i Romania.
– Egentlig har prosjektet vært i gang en stund allerede. Det er derfor vi kan levere etter så kort tid. Det er blitt vår spesialitet dette, sier Fedog til Kystens Næringsliv.
Har jobbet målrettet
Han sier fredag var en gledens dag på Green Yard Kleven.
– Vi har siden overtakelsen av verftet i 2020 jobbet målrettet for å etablere oss i nybyggingsmarkedet med det rette prosjektet for oss. Derfor er det veldig tilfredsstillende at vi nå har landet denne kontrakten, sier Fedog, som bærer tittelen CEO.
Skipet som skal bygges skal operere for en ubemannet gassplattform i Svartehavet. Det skal være base for teknikere for vedlikehold på plattformen, varelager og frakte personell og forsyninger. Det skal bli ett 89,5 meter langt flerskrogsfartøy med gangvei, offshorekran og innredning for totalt 90 personer i enmanns-lugarer, opplyser verftet.
Skroget bygges i Polen
Skipet skal bygges for bruk av metanol som drivstoff, samt batteripakke og generatorsett med variabelt turtall.
– Skipet er tenkt bærekraftig både med tanke på drivstoff og utslipp, sier Rune Gamlem, salgssjef i Green Yard Kleven i en pressemelding.
Skroget vil bli bygd på Montex i Polen og er ventet til Ulsteinvik i starten av 2026.
Lokale aktører
Skipet er designet av Herøy-selskapet Marin Teknikk. Prosjektet vil involvere flere lokale underleverandører.
– Seabrokers sin avdeling i Fosnavåg har også bidratt til å gjøre denne kontrakten mulig. I tillegg til Seabrokers og Marin Teknikk ønsker vi å samarbeide med lokale aktører så langt det er mulig, og vi tror vi vil få til flere gode lokale samarbeid i dette prosjektet, forteller Gamlem.
Fedog seier at Green Yard Kleven hele tiden har hatt nøkkelkompetanse til å kunne bygge nybygg, og er på den måten veldig godt rigget til oppdraget.