Kontrakten ble undertegnet allerede 15. desember, men både Vard, designselskapet, og underleverandører har så langt holdt godt tett om hvem som var kunden.

– Godt forsøk, sa Egil Sandvik i Salt Ship Design da Kystens næringsliv spurte om det dreide seg om NKT.

Etter det Kystens Næringsliv erfarte, dreide det seg nemlig om det danske, børsnoterte selskapet NKT AS. Nå letter Vard på sløret, og bekrefter i en pressemelding at det dreier seg om et svensk datterselskap av NKT, NKT HV Cable AB.

NKT har tidligere signalisert en satsing mot kabelmarkedet på hele 11 milliarder norske kroner. Nå er det altså bekreftet at mellom 2,3 og 2,78 milliarder kroner skal brukes på et «topp moderne» kabelleggingsfartøy fra norske Vard.

NKT har over 4500 ansatte i mer enn 16 land, og designer, produserer og installerer høy-, mellom- og lavspente strømkabelløsninger.

Skroget til kabelleggingsfartøyet skal bygges ved Vard Tulcea i Romania og utrustes og leveres fra et av VARDs verft i Norge i fjerde kvartal i 2026. Designen på skipet er utført av det norske selskapet Salt Ship Design, som ikke er ukjent med nettopp kabelleggere for nettopp NKT.

Det er imidlertid tilbake til 2017, da Stord-designerne tegnet danskenes «NKT Aurora» på 140 meter.

En kabellengde offshore-kabel fra NKT. Foto: NKT