Vard Electro sikret seg ombyggingsoppdrag på forsyningsskip
Det er første gang Rem-rederiet oppgraderer til batteripakke, men ikke første gang Vard Electro leverer deres eget drivstoffreduserende kontrollsystem til Rem.
Allerede i første halvdel av inneværende år skal nemlig Vard Gruppen ferdigstille det første av to CSOV-nybygg for Fosnavåg-rederiet, med Vard Electro som systemintegrator. Om bord blir det deres egen og omfattende SeaQ-pakke, med løsninger for energi, bro, kommunikasjon, og automasjonssystemer.
Eget energilagringssystem
Også ombyggingen av «REM Commander» vil omfatte SeaQ energilagringssystem, og altså ombygging til hybrid drift. Det vil da omfatte batteri, frekvensomformer, energistyringssystem, og kraftstyringssystem.
Fartøyet ble opprinnelig bygget ved Kleven verft i 2011, og er 85 meter langt og 20 meter bredt.
Energilagringssystemet SeaQ og batteridrift skal sikre fartøyet en reduksjon i drivstofforbruket på opptil 20 prosent av dagens forbruk. Peak shaving skal i tillegg sikre langt jevnere drift og lavere grad av slitasje på motorer.
– En betydelig fordel med et energilagringssystem er at det forbedrer responsen til fremdriftssystemer og andre systemer på grunn av øyeblikkelig strømrespons i tråd med lastvariasjoner, og kompenserer for langsommere akselerasjonstid med mindre responsiv motorer», sier Svein Arne Langva, salgssjef i Vard Electro i pressemeldingen.
Også oppdrag gjennom Ulstein-nybygg
Ombyggingen av «REM Commander» skal utføres i løpet av inneværende år, og blir den første i en serie av ombygginger for Rem-rederiet fremover. I en pressemelding forteller rederne at de «aktivt vil jobbe med å oppgradere flåten sin med ny teknologi for å sikre grønnere og sikrere operasjoner.»
Det kan innebære flere oppdrag for Vard Electro.
– Fleksibiliteten til SeaQ-teknologien som legger til rette for enkel integrasjon med eksisterende systemer om bord, samt dens avanserte funksjonalitet, var viktige nøkkelfaktorer for vårt valg av Vard Electro for dette ombyggingsprosjektet», sier Ronny Pål Kvalsvik, kommersiell sjef i Rem i pressemeldingen.