Vard har landet ordre på nesten en halv kilometer fartøy

Ordren på totalt 440 meter skrog er for ordens skyld fordelt over en kvintett på fem fartøy.

VARD 3 22 design walk-to-work-fartøy.
VARD 3 22 design walk-to-work-fartøy.Foto: Vard
Vard sikret seg 20. november avtale med en internasjonal kunde om bygging av fem SOV walk-to-work-fartøy. Skipene skal brukes til vedlikehold og drift av offshore olje- og gassplattformer, og omfatter et 3D bevegelseskompensert gangveisystem og en 3D bevegelseskompensert kran.

Kunden er så langt holdt hemmelig.

Avansert teknologi

– Jeg vil gjerne takke alle involverte som har lagt ned ekstra innsats, møtt utfordringer med en positiv holdning og løsningsorientert tankegang. Uten denne laginnsatsen fra alle parter ville dette ikke vært mulig, sier markedsdirektør Ove Dimmen i en pressemelding.

Fartøyene er basert på et Vard 3 32-design, og skal kombinere lavt drivstofforbruk, høy komfort og avansert teknologi, heter det videre.

Fartøyene bygges ved Vards verft i Vietnam, med leveranser fra 2027 til 2028.

Det er Vards ulike norske datterselskap som skal levere utstyr om bord.

De er utstyrt med hybrid diesel-/batteridrift, bevegelseskompensert gangvei og kran, samt omfattende lagringskapasitet og romslige arbeidsforhold for opptil 190 personer om bord. Skipene er også klargjort for fremtidige bærekraftige kraftalternativer, og med høy grad av elektrifisering.

Utslipp og underholdning

Leveransen inkluderer Vard Electros SeaQ-teknologipakke, som integrerer energistyringssystemer og digital overvåkning. Den skybaserte Green Pilot-teknologien skal i tillegg gi operatørene tilgang til sanntidsdata om utslipp og energibruk.

SeaQ omfatter også kommunikasjonssystem med nettverk, telefonsystemer, intercom, CCTV og infotainment.

Vard Interiors har oppdraget på HVAC-R, rørsystemer og interiørløsninger.

(Vilkår)
Publisert 20. November 2024, kl. 20.55Oppdatert 20. November 2024, kl. 20.55
VardVard Design