Vard har landet ordre på nesten en halv kilometer fartøy
Ordren på totalt 440 meter skrog er for ordens skyld fordelt over en kvintett på fem fartøy.
Kunden er så langt holdt hemmelig.
Avansert teknologi
– Jeg vil gjerne takke alle involverte som har lagt ned ekstra innsats, møtt utfordringer med en positiv holdning og løsningsorientert tankegang. Uten denne laginnsatsen fra alle parter ville dette ikke vært mulig, sier markedsdirektør Ove Dimmen i en pressemelding.
Fartøyene er basert på et Vard 3 32-design, og skal kombinere lavt drivstofforbruk, høy komfort og avansert teknologi, heter det videre.
VARD 3 32
- Lengde på cirka 88 meter og bredde på 19,8 meter
- Aktivt bevegelseskompensert Walk-to-work system
- 3D aktiv bevegelseskompensert kran med kapasitet på 15 tonn SLW fra 30 meters høyde
- Verksted og lagerkapasitet for produksjons- og vedlikeholdsarbeid om bord
- Driftssikkerhet gjennom innebygd redundans i kraft- og fremdriftssystemer når feil inntreffer
- Et batteri hybrid DC-kraftsystem med 2700 kWh batterikapasitet
- Lugarkapasitet for 190 personer
Fartøyene bygges ved Vards verft i Vietnam, med leveranser fra 2027 til 2028.
Det er Vards ulike norske datterselskap som skal levere utstyr om bord.
De er utstyrt med hybrid diesel-/batteridrift, bevegelseskompensert gangvei og kran, samt omfattende lagringskapasitet og romslige arbeidsforhold for opptil 190 personer om bord. Skipene er også klargjort for fremtidige bærekraftige kraftalternativer, og med høy grad av elektrifisering.
Utslipp og underholdning
Leveransen inkluderer Vard Electros SeaQ-teknologipakke, som integrerer energistyringssystemer og digital overvåkning. Den skybaserte Green Pilot-teknologien skal i tillegg gi operatørene tilgang til sanntidsdata om utslipp og energibruk.
SeaQ omfatter også kommunikasjonssystem med nettverk, telefonsystemer, intercom, CCTV og infotainment.
Vard Interiors har oppdraget på HVAC-R, rørsystemer og interiørløsninger.
(Vilkår)