Vard skal bygge nok et havvindfartøy

Vard har signert nok en kontrakt med Navigare Capital Partners om bygging av en CSOV, altså et fartøy for drift av havvindparker.

Slik blir det nye fartøyet som skal betjene havvindparker.
Slik blir det nye fartøyet som skal betjene havvindparker.Foto: VARD

Kontrakten er på design og bygging av et skreddersydd Commissioning Service Operations Vessel (CSOV), skriver Vard i en pressemelding.

Vard er et skipsverftskonsern med hovedkontor i Ålesund. Den italienske verftsgruppen Fincantieri er majoritetseier i konsernet. Vard eier tre skipsverft i Norge, ett i Brasil, to i Romania og ett i Vietnam

Levering i 2027

Det nye fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund i tett samarbeid med Navigare Capital Partners og Norwind Offshore.

Levering av CSOV-en er planlagt til andre kvartal 2027 og fartøyet vil bli bygget, testet og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam.

Dette er det sjette CSOV-nybygget Vard leverer til Norwind Offshore og partnere siden oktober 2021. I tillegg til denne kontrakten har partene blitt enige om to nye opsjoner.

Lugarer til 87 personer

VARD 4 19-designet er en særdeles allsidig og utfører svært effektive støtteoperasjoner for offshore vindparker, med vekt på logistikk om bord, sikkerhet, komfort og god anvendelighet, skriver Vard pressemelding.

Fartøyet er 85 meter langt og 19,5 meter bredt. Det vil være utstyrt med en høydejusterbar bevegelseskompensert gangvei med heissystem, en 3D-kran og et høydejusterbart fortøyningssystem.

I tillegg vil fartøyet få installert avanserte batteriløsninger.

CSOV-en har lugarkapasitet for 87 personer om bord, 75 enkeltlugarer og 12 dobbeltlugarer.
Fornøyd Torgeir Haugen er såkalt SVP (Senior vice president) Sales & Marketing.Foto: Kristin Støylen

Salgs- og markedssjef Torgeir Haugan har vært ansvarlig for den kommersielle delen av kontraktsprosessen for VARD.

– Vi er glade for at Navigare Capital Partners og Norwind Offshore nok en gang viser Vard tillit ved at vi får bygge et nytt fartøy til den moderne og voksende flåten deres rettet mot det fornybare offshoremarkedet. Vi ser fram til fortsatt samarbeid, sier Haugan.

(Vilkår)
Publisert 8. October 2024, kl. 08.45Oppdatert 8. October 2024, kl. 08.47