Vard vant global konkurranse
Vard skal designe og bygge et skreddersydd havvindfartøy til thailandsk selskap.
– Å vinne nok et anbud i en verdensomspennende konkurranse på både design og bygging er gledelig, sier visepresident salg, Runar Vågnes i en melding.
Kontraktsummen er ikke offentliggjort. Fartøyet planlegges ferdigstilt og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam i andre kvartal 2026.
Fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund i tett samarbeid med Cyan Renewables og har de nyeste framdriftsløsningene utviklet av Vards designselskap.
Denne versjonen av Vard 4 19-designet er skreddersydd for serviceoperasjoner for Siemens Gamesa på havvindparken Hai Long.
Det hybride diesel-elektriske fartøyet er designet med likestrømsteknologi og det er første gang dette kombineres med to inntrekkbare azimuth-thrustere.
Løsningene gjør at fartøyet kan operere med kun ett generatorsett med variabel hastighet, i tillegg til med batterier, i et lengre tidsrom i vindparken. Dette, sammen med faste magnetiske elektromotorer for propeller, gir et ekstremt energieffektivt fartøy og best mulig DP-kapasitet og støyreduksjon, melder Vard i en melding.
Kombinerer designere og ingeniører
Konsernsjef i Vard Group, Alberto Maestrini, ønsker Cyan Renewables velkommen som kunde hos Vard.
– Vi er glade for å få denne muligheten til å delta i utviklingen av de raskt voksende markedene for havvind i Asia sammen med Cyan Renewables. Med vårt design- og ingeniørteam, drar vi veksler på den lange erfaringen Vard har som integrerte skipsbyggere for å kunne realisere maritime muligheter i nært samarbeid med kundene våre, sier Maestrini i en pressemelding.
Flere Vard-selskaper med på kontrakten
Vards spesialiserte datterselskap Seaonics leverer sin ECMC 30 meter «walk-to-work»-gangvei, og utvider produktsortimentet av helelektriske, bevegelseskompenserte gangveier med kranfunksjonalitet.
Gangveien vil være montert på en pedestal og med en 3-tonns SWL 3D kompensert krankapasitet og en lasteheis for å støtte effektive logistikk-operasjoner.
Vard-konsernets høyteknologiske datterselskap Vard Electro deltar i prosjektet med omfattende leveranser av SeaQ-utstyr og en SeaQ Bridge.
Vard Electro leverer også en fullt integrert kraft- og automasjonspakke med spesielt søkelys på lite direkte utslipp som også inkluderer en batteribasert hybridløsning.
Vard Interiors leverer moderne interiørløsninger, og HVAC R-system med mål om å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.
(Vilkår)Fakta om Vard 4 19 SOV-en
- Teknisk informasjon:
- Lengde på ca. 85,5 meter og bredde på ca. 19,5 meter
- Seaonics’ ECMC fullelektrisk og bevegelseskompenserte gangvei og kran
- To inntrekkbare Azimuth thrusters
- Forberedt for alternative lavutslippsløsninger
- Fart på 13 knop
- Innkvartering for 84 personer om bord