Vards toppsjef: – Vi kan bygge alt bortsett fra hangarskip

– Et av Vards mål er å bygge krigsskip for Norge, sier selskapets italienske toppsjef Alberto Maestrini i et sjeldent intervju med Kystens Næringsliv.

Alberto Maestrini, konsernsjef Vard.
Alberto Maestrini, konsernsjef Vard.Foto: Arvid Steen
I Vard har vi sakte, men sikkert bygget oss opp fra å være kun et skipsverft til å ha alle leddene i næringskjeden.

Alberto Maestrini, Vard-sjef

– Vi er luta lei av smuler i form av oppgraderinger fra Forsvaret. Nå bør Forsvaret gi kontraktene på norske krigsskip til dem som er best i verden til å bygge dem, sa styremedlem i Norske skipsverft, Hugo Strand.

Følger saken tett

På Verftskonferansen i Ålesund denne uken, holdt toppsjefen i Vard, Alberto Maestrini, et innlegg om hvordan Vard tenker i tiden framover.

– Jeg har lest saken hos Kystens Næringsliv. Vard har som en klar målsetting å være med i kampen om å bygge de nye krigsskipene til Norge. Det er absolutt ikke noe problem, sier toppsjefen i Vard, Alberto Maestrini til Kystens Næringsliv.

Alberto Maestrini, konsernsjef Vard.Foto: Arvid Steen

I en samtale med Kystens Næringsliv forteller Vard-sjefen at konsernet har lang erfaring med å bygge krigsskip.

Har bygget komplette krigsskip

Han legger til at Vard har internasjonal erfaring som gjør dem attraktive for Forsvaret i flere land - inkludert Norge.

- Vi kan ta jobben av to grunner: Vi har bygget Kystvaktens skip. Det var et kompleks, standardisert fartøy med militært tilsnitt. Den jobben gjorde utførte vi bra.

Og for det andre: Fordi Vards eier er den italienske verftsgruppen Fincantieri. De har bygget krigsskip over hele verden. Vi har mye kunnskap. I tillegg har vi også et samarbeid med amerikanske våpenleverandører som Lockheed Martin. Dermed kan vi levere full pakke, helt ned til våpensystemene, sier Vards toppsjef til Kystens Næringsliv.

Ett viktig unntak

Alberto Maestrini legger til at det imidlertid finnes et unntak når det gjelder militær skipsbygging:

– Vi har ikke plass nok på Vard Langsten for eksempel til å bygge et hangarskip – om den norske marinen skulle spørre oss om dette. Foreløpig, sier han humoristisk.

Angrer ikke på noe

Alberto Maestrini har kjøpt seg hus i Ålesund. Her trives han godt.

Men han innrømmer at det går litt tregt med norskkunnskapene.

Fra scenen under Verftskonferansen fikk han spørsmål om han noensinne angret på at han flyttet fra Italia til forblåste Norge.

– Økonomisk vil nok våre eiere si «ja». Men, livet er mer enn økonomi. Jeg elsker nordmenn og Ålesund, sier han og slår ut armene med et stort smil.

Bygger videre

Han er også fornøyd med framgangen til Vard. Selv om det har vært år med tap. Men selskapet tenker åresvis fram i tid.

– Resultatene til Vard er i bedring. Vi har heldigvis eiere som tenker veldig langsiktig. I Norge har våre eiere investert i kunnskap i verdensklassen. Mye av det kan ikke kjøpes for penger, men har med erfaring og stolthet for skipsbyggertradisjonen å gjøre, sier italieneren.

Skryter av klyngetankegangen

Han legger også til at Vard er i sterk utvikling som maritimt selskap.

– I Vard har vi sakte, men sikkert bygget oss opp fra å være kun et skipsverft til å ha alle leddene i næringskjeden. Spesielt er jeg stolt over at vi har bygget opp en viktig design- og skipsbyggeravdeling. Det var viktig for oss, sier Vard-sjefen.

Han understreker også følgende:

- Jeg stolt over alle våre lokale entreprenører på mørekysten som sammen bidrar til at Vard også blir sterkere i konkurranse med utenlandske aktører, sier han.

(Copyright)

Ikke gå glipp av de viktigste nyhetene innen verft,- og shippingbransjen

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet
Publisert 9. November 2023, kl. 04.17Oppdatert 9. November 2023, kl. 14.41