– Vi opererer i en syklisk bransje. Det viktigste med slike gode år er at vi får en buffer. Dermed kan vi drive forskning og utvikling og ha folk i arbeid også i stillere tider, sier Egil Sandvik i Salt Ship Design på Stord.

Prosjekter falt på plass

309 millioner i inntekter, opp fra 164 millioner i 2021, driftsresultat på 177 millioner, opp fra i underkant av 42 millioner, årsresultat på 140 millioner, opp fra 34 millioner kroner, og et utbytte på 90 millioner kroner – mot null i 2021.

Dette er i kortform Salt Ship Design sitt årsregnskap for 2022. Sandvik-familien kontrollerer 62,5 prosent av aksjene i selskapet, mens de ansatte Johannes Eldøy (12,5 prosent), Tor Henning Vestbøstad (12,5 prosent) og Bjørn Nøstbakken (5 prosent) også har betydelige eierandeler.

– Det var mye som falt på plass i 2022 gjennom prosjekter vi hadde jobbet med over tid, sier Egil Sandvik.

Roligere i 2023

CV-en fra i fjor vitner om et hektisk år for Sandvik og medarbeiderne. Salt designet blant annet et produksjonsskip for Equinor og BP, mens havvindrederiet Edda Wind bestilte tre CSOV-er med design fra Stord-selskapet.

En pelagisk tråler til Liegruppen, to store brønnbåter for Intership og tre andre nybygg ble også kontrahert.

Produksjonsskipet Salt Ship Design designet for Bay du Nord-prosjektet til Equinor og lisenspartner BP. Foto: Illustrasjon Salt Ship Design

Det førte til en høst med fulle arbeidsdager og lite rom for nysalg og utvikling, noe som har skapt ringvirkninger for aktivitetsnivået så langt i år.

Samtidig tegner høsten til å bli relativt stille. Dette gjør at 2023 ikke blir et lite formidabelt år som fjoråret.

– Vi velger å se på situasjonen nå som en mulighet. Vi har kapasitet til å kaste oss rundt og hjelpe redere som ønsker ombygging eller modifikasjoner. Jeg vil bli overrasket om vi ikke kan presentere nyheter i løpet av et par måneder, sier Sandvik.

– Samtidig er det betryggende for oss at vi nettopp har gode år som i fjor. Det gjør oss i stand til å tåle perioder med lavere aktivitet.

Påvirket av kostnadsøkning

Inflasjon og kostnadsøkning er noe av det som etter Egil Sandviks mening har vært med på å senke aktiviteten i selskapet i 2023.

– Kontraheringen av fartøy har gått ned, og dette påvirker selvfølgelig oss, sier han.

Med brønnbåtsegmentet som en del av virksomhetsområdet har også grunnrenteskatten hatt sitt å si.

– Her har det vært full stopp, sier Sandvik.

Den svake norske kronen har bidratt positivt på inntektssiden og veid litt opp for den generelle kostnadsveksten.

– Vi har mye av inntektene våre fra eksport og dermed fra euro. Den svake norske kronen er med på å gjøre oss mer konkurransedyktig i dette bildet. Hadde vi hatt en sterk krone og dagens kostnadsnivå, ville situasjonen vært langt verre, sier Sandvik.

Skipsdesign i to epoker

Historien om Sandvik-familien er historien om skipsdesign i to runder.

Karl Sandvik, far til Egil, startet i 1975 opp design- og skipsingeniørbedriften Vik-Sandvik, sammen med Karl Vik. I 2008 solgte Sandvik-familien bedriften til finske Wärtsilä for svimlende 1,4 milliarder kroner.

Karl Sandvik, Egils far, startet med skipsdesign i 1975. Foto: Bernt Sortland

I 2012 tok tre tidligere Wärtsilä-ansatte kontakt. De ville ha med Sandvik-familien og starte opp nytt skipsdesignselskap.

Som sagt så gjort: Sandvik-familien ble den gang sittende på halve aksjeposten i nysatsingen, med resten fordelt på enkelte ansatte.

Starten var eventyrlig. Omsetningen første året, 36 millioner kroner, ble nesten doblet andre året. Stikkordet var oljenæringen.

Det første fiskerioppdraget kom i 2017 i form av en irsk tråler.

Tråleren «Voyager» ble tegnet for Nord-Irske Voyager Fishing Company, og ble bygget ved danske Karstensens Skibsværft.

Siden har Salt designet både offshorefartøy, fiskebåter, brønnbåter og fartøy for havvind.

Flere aktører i vekst

Stord har et sterkt skipsdesignmiljø. Breeze Ship Design ble etablert i 2020 av gründerne Ove Wilhelmsen og Tommy Hivand.

Breeze er i enda sterkere grad enn Salt et utspring fra Wärtsilä-konsernet. Da Wärtsilä la om strategien og sa farvel til tradisjonelt skipsdesign, fikk Breeze-gründerne med seg både kunder og designdatabase som grunnlag for oppstarten.

Det ga 4.000 design i porteføljen allerede ved etablering. Breeze har i dag en samarbeidsavtale med Wârtsilä.

Ove Wilhelmsen og Tommy Hivand er gründerne bak Breeze Ship Design på Stord. Breeze. Foto: Breeze Ship Design

Etter en sped start med 279.000 kroner i omsetning i 2020, eksploderte omsetningen i Breeze Ship Design og nådde 31,6 millioner i fjor.

Det ga et driftsresultat på over tre millioner kroner.

– Som nyetablerte har vi valgt å bruke all kapital vi har tjent på å investere i utstyr, programvare og ressurser. Det gjør at vi er rigget for store jobber framover, har Ove Wilhelmsen tidligere uttalt til Kystens Næringsliv.