Vegsund slip frikjent for millionkrav i lagmannsretten
Både verftet og underleverandøren Zenith fikk medhold i ankesaken fra rederiet og kunden.
– Har ikke lest dommen enda. Skal vurdere saken først før noe blir avgjort i så måte.
Det svarer reder og eier Jim Rune Sørøy i Sørøyfisk når Kystens Næringsliv tar kontakt. En videre anke til Høyesterett er derfor uviss.
Havarerte motor
Stridens kjerne står om fiskefartøyet «Genesis» – senere «Sørøyfisk» – som selskapet kjøpte i september 2020. Kjøpesum med kvote var 395 millioner kroner.
Må betale saksomkostninger
Kravet, som nå er avvist i Frostating lagmannsrett, var på nærmere én million kroner, og rettet mot Vegsund slip og underleverandøren Zenith elektro.
Retten peker på at Sørøyfisk hadde folk til stede under testen, men at ingen overvåket motoren i maskinrommet, noe som kunne ha forhindret skaden.
Av dette går 215.000 kroner til Vegsund Slip og 235.000 til Zenith.
Vegsund slip ved styreleder Sindre Drønnen har ingen videre kommentar til dommen.
– Blanke ark. Ingen kommentar, er Drønnens korte svar til Kystens Næringsliv.
DNV-krav
Forut for hendelsen var en rekke forsinkelser på overlevering grunnet nødvendige utbedringer om bord på «Sørøyfisk».
Selger Bluewild engasjerte Vegsund slip til arbeid både på hovedmotor og hjelpemotor. Vegsund benyttet på sin side Zenith Elektro for å utføre elektroarbeid på fartøyet.
Sørøyfisk hadde da formelt overtatt fartøyet, og alle parter hadde fått varsel fra DNV om at det måtte utføres en belastningstest på motorene om bord.
Saksforløpet:
- 11. september 2020: Sørøyfisk kjøper fiskefartøyet «Genesis» (senere «Sørøyfisk»).
- 1. desember 2020: Planlagt overtakelse utsettes grunnet ufullstendige utbedringer.
- 14. desember 2020: Fartøyet overtas formelt, men utbedringer gjenstår.
- 29. januar 2021: DNV informerer om behov for belastningstest av hjelpemotor 2.
- 2. februar 2021: Belastningstest gjennomføres. Motoren havarerer grunnet manglende kjøling.
- 4. februar 2021: Sørøyfisk fremsetter erstatningskrav mot Bluewild Ocean I AS, som avvises.
- 17. oktober 2022: Voldgiftsretten frikjenner Bluewild for ansvar.
- 1. februar 2024: Sørøyfisk stevner Vegsund og Zenith for tingretten.
- 10. juli 2024: Tingretten frifinner Vegsund og Zenith og pålegger Sørøyfisk å dekke deres sakskostnader.
- 12. september 2024: Sørøyfisk anker til lagmannsretten.
- 18.–21. februar 2025: Ankeforhandling i Frostating lagmannsrett.
- 11. mars 2025: Lagmannsretten forkaster anken og dømmer Sørøyfisk til å betale sakskostnader.
I oktober 2022 avviste voldgiftsretten et erstatningskrav rettet fra kjøper mot selger Bluewild Ocean I.
1. februar 2024 stevnet Sørøyfisk derfor både Vegsund og Zenith for tingretten. Begge selskap ble 10. juli samme år frikjent for ansvar. I september anket Sørøyfisk til Frostating lagmannsrett.
Sørøyfisk mente at det var feil ved alarmsystemet og feil gjennomføring av testen som førte til havariet. Rederiet holdt også de to selskapene ansvarlige, og krevde erstattet økonomiske tap, inkludert tap av fangst.
Avviste kravet
– Frostating lagmannsrett har avvist Sørøyfisk AS’ krav om erstatning fra Vegsund Slip AS og Zenith Elektro AS etter havariet på fiskefartøyet «Sørøyfisk». Retten konkluderer med at selskapene ikke handlet uaktsomt, og at Sørøyfisk selv hadde ansvar for testingen som førte til skaden.
Lagmannsretten kom til at Sørøyfisk selv hadde igangsatt belastningstesten uten å sikre at nødstoppen var reparert. Zeniths elektriker kunne ikke holdes ansvarlig for testens gjennomføring, og det var ikke sannsynliggjort at alarmen sviktet.
«Sørøyfisk» er i dag over på reder Jimmy Tøllefsen sine hender, under navnet «Thea Mathilde».
(Vilkår)