I starten av 2021 ble Sea-Cargis «SC Connector» utstyrt med 35 meter høye rotorseil, som skal kunne kutte rundt 25 prosent av energiforbruket under overfart.

Med unntak av et fartøy som allerede er under bygging – og som i april fikk 104 millioner i Enova-støtte – har imidlertid den nye generasjonen seilskip knapt fått vind i seilene.

Torvald Klaveness Group

Nå skal imidlertid det Oslo-baserte rederiet Torvald Klaveness Group drifte et bulkskip som bruker såkalt «sugeseil»-teknologi. Fartøyet «Crimson Kingdom» er eid av japanske Marubeni, som sammen med Torvald Klaveness Group eier Panamax-pool-selskapet MaruKlav Management Inc.

Det er dette selskapet som skal drifte det 229 meter lange fartøyet, som blir det første Panamax-bulkskipet med denne typen teknologi om bord.

Teknologien skal ifølge selskapet selv være enkel å ettermontere, opptar ikke viktig lasteplass – og er både selvstyrende og nær vedlikeholdsfritt. Både nederlandske, spanske og franske selskap har investert i teknologien, og flere er under montering.

20 prosent kutt

Rederiet forventer et kutt i drivstoffutgifter og CO₂-utslipp på rundt 20 prosent, samtidig som fartøyets EEXI- og CII-data forbedres. Kuttene er beregnet på optimale, «Gunstige handelsruter», skriver nettstedet Riviera.

Prinsippet bak «sugeseilene» er enkelt, og baserer seg på å kontrollere grensesjikt i vinden, og tilføre en sugeeffekt som gir langt større effekt av vinden enn tradisjonelle seil. Seks til syn ganger mer effekt ifølge selskapet selv.

– Luften suges inn, og fester luftstrømmen til seilet. Langt mer effektivt enn et konvensjonelt mykt seil, skriver teknologileverandøren på egne hjemmesider.

Seilmaker Bound4blue

Det er Marubeni som også står for ombyggingen og monteringen av eSail-systemet, gjennom sitt datterselskap Bound4blue. Administrerende direktør José Miguel Bermúdez i Bound4blue tror satsingen fra moderselskapet skal gi teknologileverandøren det nødvendige dyttet til å oppskalere.

– Avtalen med Marubeni vil gjøre oss i stand til å skalere opp teknologien vår til neste nivå, installere våre 26-meters enheter på et bulkskip for første gang og gi oss muligheten til å samarbeide med en av de viktigste internasjonale rederiene.