Verft må betale dagbøter etter forsinkelser
Hurtigbåtoppdrag skaper utfordringer for både Norled og Brødrene Aa i Eikefjord.
Byggingen av den nye hurtigbåten MS «Tyra» har møtt betydelige hindringer.
Fartøyet er det første i en byggekontrakt ved Brødrene Aa, og som inkluderer to andre båter til Norleds hurtigbåtrute Trondheim-Hitra-Kristiansund.
Dagbøter til verftet
Forsinkelsene har økonomiske følger for Brødrene Aa, som er underlagt dagbøter frem til problemene er løst. Tor Øyvin Aa sier til Kystens Næringsliv at arbeidet som gjenstår ikke dreier seg om propellene alene.
Dette er arbeid som gjøres i samarbeid med blant andre Sintef, sier daglig leder ved verftet.
– Vi skal få en så god og optimal løsning som mulig. Samtidig skal vi kvalitetssikre energien fra batterisystemet.
Aa ønsker ikke å kommentere størrelsen på bøtene, eller om underleverandører må ta hele eller deler av dette ansvaret.
Kommunikasjonssjef i Norled, Cathrine Gjertsen, sier dette om problemene til tidens krav.
– For Norled er det avgjørende at «Tyra» settes i drift først når en er trygg på at fartøyet overholde Norleds forpliktelse overfor AtB og våre reisendes forventning til punktlighet. Vi kan foreløpig ikke anslå når det vil skje, men arbeider for å klarlegge dette.
Problemene startet med installasjonen av et avansert batteribyttesystem. Deretter fulgte forsinkelser på grunn av mangel på elektro- og automasjonskomponenter.
Feil i propellanlegget
Nylig ble det oppdaget feil i propellanlegget. Det har gitt ytterligere utsatt levering.
Feilen gjør at båten ikke oppnår ønsket hastighet.
– Dette skuldast designen på propellen i kombinasjon med akselsystemet, forklarer Aa til Firda.
Problemene får også konsekvenser for de to andre båtene i kontrakten, som krever tilsvarende justeringer. Verftet er likevel optimistisk med tanke på å levere de resterende fartøyene innen avtalt frist.