– Dette vil åpne nye dører for oss inn mot fiskefartøy, sier Rolf Petter Almli i Ulstein Design & Solutions til Kystens Næringsliv.

Grønn dreining

Tirsdag vant de sammen med verftet Westcon Yards og rederiet Bluewild prisen Ship of the year, som ble delt ut under Nor-Shipping.

De vinner prisen for fabrikktråleren Ecofive.

Fabrikktråleren Ecofive. Foto: Ulstein Group

En sentral del av grunngivelsen for pristildelingen er at Ecofive byr på revolusjonerende teknologi og at skipet med flere nyvinninger er med på å gjøre fiskeflåten grønnere.

– Det ligger an til å bli stadig sterkere fokus grønne muligheter og bærekraft når det gjelder fiskefartøy. Prisen viser at vi kan tilby løsninger for dette, sier Almli.

Løsningene på tråleren Ulstein Design og Solutions har tegnet bidrar til å kutte utslippene på minst 25 prosent sammenlignet med tilsvarende fartøy av denne typen.

Sentralt står et hybrid fremdriftssystem med batterikapasitet på 1130 kWt.

Norsk kompetanse

Båten skal utrustes ved Westcon Yards og leveres i løpet av 2023. Endre Matre, leder for nybygg ved Westcon Yards, tror også at dette vil være et referanseprosjekt som kan skaffe verftet flere oppdrag.

– Teknologien er i stadig utvikling. Men det vi viser i den norske klyngen er at vi har kompetanse på å sette sammen gode løsninger og få dem i drift. Her scorer vi høyt, sier Matre til Kystens Næringsliv.

Westcon Yards har mange tiårs erfaring fra bygging av fiskebåter og offshorefartøyer. Tangens inntrykk er at fiskerederne hele veien har vært opptatt av å effektivisere driften.

Ecofive
  • 73,2 meter lang fabrikktråler med 2.000 kubikkmeter lasterom
  • Designet av Ulstein Design & Solutions, utrustes ved Westcon Yards for rederiet Bluewild
  • Skal leveres i løpet av 2023
  • Har et hybrid fremdriftssystem med batterikapasitet på 1130 kWt
  • Sammen med andre energieffektiviserende tiltak vil dette gi 25 prosent reduksjon i drivstofforbruk
  • Det meste av utstyret på båten er levert av den norske maritime klyngen
  • Fabrikktråleren skal fiske etter hvitfisk og reker

– Med de drivstoffprisene som er nå, vil det bli økende etterspørsel etter teknologi av den typen Ecofive er utstyrt med, sier Tangen.

Sparer over 5.000 tonn utslipp

Daglig leder Tore Roaldsnes i rederiet Bluewild uttaler til Fiskebåts hjemmesider at drivstoffbesparelsen ved enkelte operasjoner kan komme helt opp i 40 prosent. Med estimerte 330 driftsdøgn i året kan det årlige utslippet av CO2 bli redusert med 5 79 tonn.

– Det er første gang at et fiskefartøy får en slik pris, så dette er vil både stolte og glade for. Denne utmerkelsen henger høyt og gir oss en skikkelig boost nå når vi skal til med ferdigstillingelsen, sier Roaldsnes.

Det er magasinet Skipsrevyen som deler ut prisen Ship of the Year. Både fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og kronprins Haakon var til stede under utdelingen.