Verftet har en halv kilometer med skrog i ordreboken
Tykke ordrebøker og store oppdrag gir behov for både kaier, folk – og nye 5000 kvadratmeter verftsområde.
– Det er snakk om en langsiktig plan, bekrefter administrerende direktør Leiv Sindre Muren i Myklebust verft overfor Kystens Næringsliv.
Totalt har Gursken-verftet planer for 5000 nye kvadratmeter nord for det eksisterende verftet i Møre og Romsdal.
Ønsker mer areal
Det som etter alle solemerker blir en massiv utfylling, vil gi verftet langt mer sjøareal enn hva som er tilfellet i dag, med en økning på 224 meter ISPS-klasset havn.
Det er nemlig gode utsikter i industrien. Det krever tiltak, tror administrerende direktør.
– Vi har behov for å utvide areal for aktivitet både i ordreboken og for potensial videre, sier Muren.
Han avslører at verftet har godt belegg de neste årene.
– Vi har fylt ordrer frem til midten av 2027. I verftssammenheng er det en bra horisont å bygge videre på.
– Ikke noe konkret ut over generelt økende aktivitet.
– Akkurat nå er vi i gang nettopp med å sikre arbeidskraft, det er jo mye som skal i arbeid samtidig nå. Men ja, at det er en mer krevende å få fatt i folk er en kjent sak, også på tvers av fagfelt og bransjer.
Oppbemanningen omfatter både innleie, og en reell mulighet for flere fast ansatte ved verftet.
– Det blir en kombinasjon av egen arbeidskraft og innleie. Det er en god løsning for å gjennomføre slike prosjekter.
Mange oppdrag
Det mangler imidlertid ikke på store oppdrag for Myklebust verft.
Før jul landet verftet det hittil største oppdraget i selskapets historie. Rem Offshores «Rem Ocean» blir det 83. nybygget ut fra verftsdokken når det står ferdig i 2027.
Fartøyet er hele 118 meter langt og 23 meter bredt, blir isklasset, og loves å kutte utslipp med 90 prosent. Om bord er det en kombinasjon av batterier og «innovativ bruk av metanol» som skal drive både fartøy og det grønne skiftet fremover.
Da Kystens Næringsliv omtalte ordren i november i fjor, sa Muren dette på spørsmål om kontraktsverdi.
– De får spekulere. Vi er blitt enige med kunden om ikke å gå ut med pris.
Hovedårsaken til resultatnedgangen var lavere nybyggaktivitet.
Skipsteknisk sitt design
«Rem Ocean» skal betjene subsea inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester for Equinor gjennom kontraktøren Deepocean.
Noe pris ville ikke Muren gå ut med sist vi snakket med ham, selv om Finansavisen spekulerte i en omsetning på halvannen milliard for verftet alene.
– De får spekulere. Vi er blitt enige med kunden om ikke å gå ut med pris.
Skroget kommer til Myklebust verft i løpet av 2026.
Em halv kilometer med skrog
I mellomtiden skal et annet Rem Offshorefartøy ferdigstilles. «Rem Pioneer» blir 116 meter langt, og skal stå ferdig i 2026.
Og det stopper ikke der.
I løpet av 2026 skal to av verdens største hydrogenfartøy ferdigstilles ved Myklebust verft. De to fergene skal betjene Norges lengste samband, Bodø-Lofoten, for fergerederiet Torghatten Nord. Hver av fergene er på 118 meter.
– Ordrehorisont er utelukkende positivt, og for oss er det samtidig ønskelig å kunne utvikle anlegget vi allerede har, sier Muren.
(Vilkår)