Verftet har en halv kilometer med skrog i ordreboken

Tykke ordrebøker og store oppdrag gir behov for både kaier, folk – og nye 5000 kvadratmeter verftsområde.

Myklebust verft.
Myklebust verft.Foto: Myklebust verft

– Det er snakk om en langsiktig plan, bekrefter administrerende direktør Leiv Sindre Muren i Myklebust verft overfor Kystens Næringsliv.

Totalt har Gursken-verftet planer for 5000 nye kvadratmeter nord for det eksisterende verftet i Møre og Romsdal.

Leiv Sindre Muren er administrerende direktør i Myklebust verft.Foto: Myklebust verft

Ønsker mer areal

Det som etter alle solemerker blir en massiv utfylling, vil gi verftet langt mer sjøareal enn hva som er tilfellet i dag, med en økning på 224 meter ISPS-klasset havn.

Det er nemlig gode utsikter i industrien. Det krever tiltak, tror administrerende direktør.

– Vi har behov for å utvide areal for aktivitet både i ordreboken og for potensial videre, sier Muren.

Slik ser planforslaget fra verftet ut.Foto: Myklebust verft

Han avslører at verftet har godt belegg de neste årene.

– Vi har fylt ordrer frem til midten av 2027. I verftssammenheng er det en bra horisont å bygge videre på.

– Spesielle muligheter som bidrar til satsingen?

– Ikke noe konkret ut over generelt økende aktivitet.

– Mer kapasitet betyr gjerne oppbemanning. Er det et problem å få fatt i flere folk?

– Akkurat nå er vi i gang nettopp med å sikre arbeidskraft, det er jo mye som skal i arbeid samtidig nå. Men ja, at det er en mer krevende å få fatt i folk er en kjent sak, også på tvers av fagfelt og bransjer.

Oppbemanningen omfatter både innleie, og en reell mulighet for flere fast ansatte ved verftet.

Myklebust verft.Foto: Myklebust verft

– Det blir en kombinasjon av egen arbeidskraft og innleie. Det er en god løsning for å gjennomføre slike prosjekter.

Mange oppdrag

Det mangler imidlertid ikke på store oppdrag for Myklebust verft.

Før jul landet verftet det hittil største oppdraget i selskapets historie. Rem Offshores «Rem Ocean» blir det 83. nybygget ut fra verftsdokken når det står ferdig i 2027.

Fartøyet er hele 118 meter langt og 23 meter bredt, blir isklasset, og loves å kutte utslipp med 90 prosent. Om bord er det en kombinasjon av batterier og «innovativ bruk av metanol» som skal drive både fartøy og det grønne skiftet fremover.

Da Kystens Næringsliv omtalte ordren i november i fjor, sa Muren dette på spørsmål om kontraktsverdi.

– De får spekulere. Vi er blitt enige med kunden om ikke å gå ut med pris.

– Dette er den største kontraktsprisen i selskapets historie.
Det lover godt for et verft som etter et svært godt 2022 - med totalt 1,3 milliarder kroner i omsetning, og med et resultat på 100 millioner kroner - gikk ut av 2023 med tilsvarende tall på 420 millioner kroner omsetning og 22 millioner kroner i resultat.

Hovedårsaken til resultatnedgangen var lavere nybyggaktivitet.

Skipsteknisk sitt design

«Rem Ocean» skal betjene subsea inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester for Equinor gjennom kontraktøren Deepocean.

Designen er det ålesundselskapet Skipsteknisk som står for. Kystens Næringsliv har allerede skrevet om at regionale og nasjonale underleverandører opplever gode tider med Rem-kontraktene.
Rem Ocean skal bygges ved Myklebust verft.Foto: Myklebust verft

Noe pris ville ikke Muren gå ut med sist vi snakket med ham, selv om Finansavisen spekulerte i en omsetning på halvannen milliard for verftet alene.

– De får spekulere. Vi er blitt enige med kunden om ikke å gå ut med pris.

Skroget kommer til Myklebust verft i løpet av 2026.

Em halv kilometer med skrog

I mellomtiden skal et annet Rem Offshorefartøy ferdigstilles. «Rem Pioneer» blir 116 meter langt, og skal stå ferdig i 2026.

"Rem Pioner" i startgropen ved det kinesiske skogverftet.Foto: Song Cam Shipbuilding Joint Stock Company

Og det stopper ikke der.

I løpet av 2026 skal to av verdens største hydrogenfartøy ferdigstilles ved Myklebust verft. De to fergene skal betjene Norges lengste samband, Bodø-Lofoten, for fergerederiet Torghatten Nord. Hver av fergene er på 118 meter.

Det gir nesten en halv kilometer med skrog i arbeid for verftet.
Til sammenligning er Norges største offshorefartøy «Johan Castberg» 313 meter langt. Det ble bygget ved Aker Solutions på Stord.
Og det er før mulighetene som ligger i forsvarsløftet er tatt med. Myklebust verft er del av en verftsallianse med blant andre Westcon, Fosen Yard, Green Yard og Umoe Mandal, nettopp for å ruste opp mot fremtidige forsvarskontrakter

– Ordrehorisont er utelukkende positivt, og for oss er det samtidig ønskelig å kunne utvikle anlegget vi allerede har, sier Muren.

(Vilkår)
Publisert 5. March 2025, kl. 04.16Oppdatert 5. March 2025, kl. 09.41
Myklebust VerftVerftSkipstekniskRem Offshore